FMJ schreef :
Een overloop ih midden vd giek moet een stuk meer vertraagd zijn en heeft dan hetzelfde effect op de trim bij een zelfde hoeveelheid lijn inhalen / uitvieren. Idem voor de grootschoot: die moet meer vertraging maar dan werkt het precies hetzelfde.
Niet helemaal waar, als de aangrijping halverwege de giek zit heeft 1 cm verschuiven op de rail hetzelfde effect op het zeil als 2 cm verschuiving indien deze aan het einde van het zeil zit.
Zolang je de belasting op de haal lijnen hetzelfde houd is het effect per uitgevierde/ingehaalde cm lijn op het zeil gelijk.
Ook is het zo dat hoe dichter de overloop bij de giek zit (horizontaal gezien) hoe beter je met de twist kan spelen. Het kajuitdak kan dus wel degelijk voordelen hebben voor de trim en het einde van de giek is zeer zeker niet altijd de beste plaats vanuit trim oogpunt gezien.
Wel moet je, zoals terecht aangehaald, wel een zwaardere giek en zwaardere blokken en railsen hebben omdat de te verwerken krachten groter zijn.
Een ander voordeel van de rail niet helemaal achterop is dat je boot een stuk minder doorbuigd als je aan de wind vaart. Nu zie ik hier al wat vraag tekens verschijnen, maar je moet het voor de aardigheid eens opmeten. Span eens een touwtje over je boot, plaats de grootzeil val aan het einde van je giek en scheur de schoot aan zo hard als je kunt, meet dan eens het hoogte verschil van het tuowtje over dek. Een gemiddelde 35 voeter (licht gebouwde cruiser) buigt wel 2-3 cm door en een lekker stijf gebouwde cruiser/racer ongeveer de helft.