Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ais berekening

ais berekening 14 dec 2011 20:04 #248514

aangezien rekenen niet mijn sterkste competentie is volgende vraag :
als er een schip gesignaleerd wordt op mijn plotter door de ais installatie kan ik nagaan hoeveel koersgraden en snelheid hij vaart, mijn eigen koers en snelheid kan ik ook aflezen, maar hoe bereken ik nu of er een aanvaring kan ontstaan of vaar ik bij een kruisende koers er voorlangs of achterdoor ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 14 dec 2011 20:10 #248516

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
als je de snelheid over een bepaalde tijd neemt krijg je vanzelf afstand.
teken dus 2 vectoren met de snelheid per tijdseenheid.
De hoek heb je, tussen beide koersen, de snelheden weet je ook.

Als de vectoren precies met de punten bij elkaar komen heb je een aanvaring ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 14 dec 2011 20:18 #248525

OK, maar wat ik niet kan aflezen is de positie van het naderend schip, volgens mij belangrijke informatie want als je niet weet waar het kruisende schip zich bevind zal ik ook niet weten waar we elkaar zullen kruisen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 14 dec 2011 20:27 #248534

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
pmelliott schreef :
OK, maar wat ik niet kan aflezen is de positie van het naderend schip, volgens mij belangrijke informatie want als je niet weet waar het kruisende schip zich bevind zal ik ook niet weten waar we elkaar zullen kruisen
Wat voor ais installatie heb je eigenlijk???
Een echte ais rekent dat toch allemaal voor je uit middels cpa en tcpa.
Groet,
Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 14 dec 2011 20:51 #248545

hé blijkbaar ken ik mijn plotter C 70 niet goed genoeg en moet ik het gebruik van de cpa en tcpa mogelijkheden nog onder de knie krijgen, maar je opmerking heeft mij tevens gebracht tot wat ik sowieso zocht

www.navigationapplication.com/...cept-CPA-/-TCPA.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 07:00 #248586

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Eens met Capo ..... maar als je naar je scherm kijkt en de richting waarin je het andere schip waarneemt op je scherm, en deze verandert niet, dan is er gevaar voor aanvaring. Als je ten minste steeds dichter bij elkaar komt natuurlijk.

Zie je hem bijvoorbeeld in de richting van 2 uur op je scherm en hij gaat langzaam naar 1 uur gaat ie voor langs, gaat ie naar 3 uur gaat ie achterlangs. Blijft het gelijk dan boem is ho!

Vaak kan je met een scherm/plotter punten op je scherm markeren. MEt een rondje of een vierkantje. Soms kan je zelfs die 2 punten met elkaar verbinden (afstandsmeting).

Als je nu zeg om 13:00 uur een stip achter je eigen boot verbind met de achterkant van de ander heb je een lijn. Doe dat een paar keer en je ziet de richting van die lijn wel of niet veranderen. Dit voorkomt dat je steeds naar je scherm moet blijven kijken of dat je 10 minuten later twijfelt hoe het er eerder ook al weer uit zag.

Ik heb ook een keer een soort stift gezien waarmee je op het scherm een lijn kon trekken die zeer makkelijk uitwisbaar was. Doe je dat 1 keer en je zet je eigen schip elke terug op je eerste positie dan zie je het andere schip ook heel makkelijk al dan niet van richting veranderen in de peiling.

Ook heb je vaak de mogelijkheid om vanuit je eigen schip een peiling te doen naar het andere schip met je cursor. Schrijf de eerste peiling op en neem er nog een paar.

Mogelijkheden genoeg

Gr Michel
Laatst bewerkt: 15 dec 2011 07:01 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 07:47 #248592

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Allemaal te moeilijke antwoorden, de C70 kan dat net als elk ander AIS display het zelf.

Dangerous AIS targets gaan flashen als de CPA TCPA binnen de ingestelde MIN CPA of TCPA ingestelde zone komt, CPA en TCPA kan je instellen op de C70 bv Own vessel safe zone (CPA) = 0,5 NM , Time to safe zone (TCPA) is 3 min. Tevens is het mogelijke de zone zichtbaar te maken.

Tevens kan je de CPA TCPA gegevens van een AIS target zien als je met de cursor op het AIS target gaat staan en de AIS data optie op ON zet.

Verder kan je de lengte (=tijd) van de AIS vectors instellen dit geeft op het scherm een prima indicatie van het evt gevaar voor aanvaring als deze een wat langere tijds lengte hebben.
Laatst bewerkt: 15 dec 2011 08:08 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 08:04 #248595

pmelliott schreef :
hé blijkbaar ken ik mijn plotter C 70 niet goed genoeg en moet ik het gebruik van de cpa en tcpa mogelijkheden nog onder de knie krijgen, maar je opmerking heeft mij tevens gebracht tot wat ik sowieso zocht

www.navigationapplication.com/...cept-CPA-/-TCPA.html

Het blijkt inderdaad dat je je plotter nog niet echt kent want vrijwel alles wat er in dat pogramma zit rekent de plotter zelf ook uit. Probleem is waarschijnlijk dat er naast de gebruiksaanwijzing die er bij aankoop bij zit ( ook bij mijn A50 zat er alleer een korte nederlandse bij) ook een veel uitgebreidere bestaat die je kunt downloaden ( ruim 200 pagina's).www.raymarine.eu/manualsearch/...nglish&Search=Search
Daarin staat vanaf pagina 133 alles over AIS en voor de rest nog veel meer.
Ik raad je aan deze manual een paar keer goed te bestuderen. Heelaas is hij wel alleen in het engels duits of italiaans te downloaden.
Sinds kort is er ook weer een nederlandse vertegenwoordiging , die zou je ook eens kunnen vragen om een nederlandse versie.
Mooie lektuur voor stille winteravonden.
Daarnaast zit er in de A series ( ik weet niet of dat ook bij de C zo is) een voorziening die precies het CPA op het scherm aangeeft en die niet duidelijk in het handboek staat. Dar moet jedan heelaas zelf achterkomen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 11:39 #248648

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
henkvd schreef :
Allemaal te moeilijke antwoorden, de C70 kan dat net als elk ander AIS display het zelf.

toen die moeilijke antwoorden werden gegeven wisten wij hier nog niet dat het om een C70 ging natuurlijk. Dat stond niet in de vraag.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 12:10 #248654

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Capolavoro schreef :
henkvd schreef :
Allemaal te moeilijke antwoorden, de C70 kan dat net als elk ander AIS display het zelf.

toen die moeilijke antwoorden werden gegeven wisten wij hier nog niet dat het om een C70 ging natuurlijk. Dat stond niet in de vraag.
groet
t

Idd staat pas in het 3e bericht van TS, echter iedere AIS display kan dit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 12:35 #248655

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Dat laatste lijkt me een optimistische en hoogmoedige bewering. Zolang je ze niet allemaal een keer in je handen hebt gehad kan je dat toch niet weten?
Bijvoorbeeld een standard horizon GX2100E: kan die dat ook? Die heeft een AIS display...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 12:57 #248657

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Apae schreef :
Dat laatste lijkt me een optimistische en hoogmoedige bewering. Zolang je ze niet allemaal een keer in je handen hebt gehad kan je dat toch niet weten?
Bijvoorbeeld een standard horizon GX2100E: kan die dat ook? Die heeft een AIS display...

Ook die kan dat.

Als die functie er niet op zou zitten doet dat afbreuk aan de mogelijkheden van AIS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 12:59 #248658

Zodra je afhankelijk wordt van een AIS om te zien of er een aanvaring komt, wordt het gevaarlijk. Daar is een Ais niet voor gemaakt. Leuk, als op een of andere manier een schermpje blijft hangen... ---> schijnveiligheid.
Gewoon even peilen. Dat is zeker. En de AIS als hulpmiddel gebruiken. Teveel schepen varen zonder ais om hierop te vertrouwen, zeker in het donker!
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 13:00 #248659

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hoe dan ook .... uitrekenen is dus niet nodig! :laugh:

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 13:46 #248666

Steef schreef :
Zodra je afhankelijk wordt van een AIS om te zien of er een aanvaring komt, wordt het gevaarlijk. Daar is een Ais niet voor gemaakt. Leuk, als op een of andere manier een schermpje blijft hangen... ---> schijnveiligheid.
Gewoon even peilen. Dat is zeker. En de AIS als hulpmiddel gebruiken. Teveel schepen varen zonder ais om hierop te vertrouwen, zeker in het donker!

Het valt me op dat er zoveel zeilers zijn die AIS afdoen ls leuk speelgoed maar dat is m.i. meer iest van onbekend maakt onbemind.
Het aantal schepen zonder AIS zal komende jaren sowieso steeds minder worden. Even een globale samenvatting van de komende veranderingen.
Al in 2013 wordt AIS verplicht voor alle schepen ( ook pleziervaart!) van lange dan 20 meter en in 2014 op alle vissersschepen van langer dan 15 meter.Voor nieuwbouw geldt dat trouwens al.
En de verplichting voor de grote scheepvaart gaat ook van 300 naar 100 ton.
Gewoon even googelen op AIS verplicht !

Toen ik vorig jaar trouwens langs de westkust van Denemarken , West en Zuikust van Noorwegen en Oostee gevaren ben is het me juist opgevallen dat je maar heel weinig AIS loze schepen ziet( uitgezonderd natuurlijk pleziervaartuigen). Zelf de kleinste vissersboten hadden er een.
Als je regelmatig naar de AIS targets kijkt op bijvoorbeeld google earth valt ook de enorme toename op.
Dat je snachts ook op moet letten op navigatieverichting lijkt me vanzelfsprekend maar dat wil niet zeggen dat AIS geen goed hulpmiddel is. En overdag kun je met AIS al op meer dan 10 mijl afstand zien of je voor of achter een containerschip kunt passeren of uit moet wijken. En dan is AIS veel nauwkeuriger dan een peiling. Zelf de roeruitslag van de AIS-A schepen kun je zien en dus of ze soms voor jou uitwijken. Ga dat maar eens met een peiling beoordelen op grote afstand.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 14:25 #248674

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Polletje doen, wie hier geen AIS heeft, of alleen een AIS ontvanger heeft, en wie ook een AIS transponder?
Ik denk dat er voldoende plezierjachten zonder transponder op het water zijn, om voorlopig niet op AIS te durven vertrouwen. Nog los van de vissers die de transponder uitzetten om hun visgronden niet te verraden.
Dus blijft het vooralsnog een (nuttige) aanvulling op de middelen die je hebt om andere schepen te herkennen, net als een radar dat is. En dan wel een hulpmiddel waar je altijd bij moet bedenken dat het niet de volledige waarheid vertelt!

Verder hoor ik van Yellow-Boat graag de bronnen voor zijn uitspraken over verplichtingen: het wikipedia-artikel over AIS meldt een heel andere status dan hierboven.
Laatst bewerkt: 15 dec 2011 14:35 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 14:41 #248678

Apae schreef :
Polletje doen, wie hier geen AIS heeft, of alleen een AIS ontvanger heeft, en wie ook een AIS transponder?
Ik denk dat er voldoende plezierjachten zonder transponder op het water zijn, om voorlopig niet op AIS te durven vertrouwen. Nog los van de vissers die de transponder uitzetten om hun visgronden niet te verraden.
Dus blijft het vooralsnog een (nuttige) aanvulling op de middelen die je hebt om andere schepen te herkennen, net als een radar dat is. En dan wel een hulpmiddel waar je altijd bij moet bedenken dat het niet de volledige waarheid vertelt!

Vandaar mijn opmerking in deze zin in mjn vorige post:
" Toen ik vorig jaar trouwens langs de westkust van Denemarken , West en Zuikust van Noorwegen en Oostee gevaren ben is het me juist opgevallen dat je maar heel weinig AIS loze schepen ziet( uitgezonderd natuurlijk pleziervaartuigen). Zelf de kleinste vissersboten hadden er een. "
natuurlik is de situatie 'szomers op het Ijsselmeer anders als op zee maar daar varen de meeste pleziervaartuigen niet 'snachts.
En dat met dat uitzetten van de AIS op visserschepen is mij maar zeer zelden opgevallen. Hoe weet je trouwens dat ze wel een AIS aan boord hebben en die uitgezet hebben?? Momenteel hebben ook alleen grote visserschepen ( > 45 meter)verplicht een AIS maar zoals ik al schreef , dat veranderd zeer binnenkort ( volgend jaar al > 25 meter en daarna > 15 meter). Daarna is uitzetten net zo fout als uitzetten van navigatieverlichting!
En wat doe je dan 'snachts?
Hoe dan ook , de kans op een aanvaring is al vrij gering en wordt met gebruik van AIS alleen nog geringer.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 15:09 #248683

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Klopt, alles wat onder SOLAS vaart heeft al een verplichting, kan dus kloppen dat je dat op zee vrij veel tegenkomt.
Voor pleziervaartuigen >20 meter geldt een overgangsregeling: bestaande schepen hoeven pas 2018 te conformeren, dus ook dan pas is AIS echt verplicht. Mijn opmerking over vissersvaartuigen berust op napraten van eerdere opmerkingen over gebruik van AIS: als dat niet gedaan wordt valt me dat mee. De schipper houdt namelijk na de verplichting de uitwijkmogelijkheid dat hij mag beslisen om 'm uit te zetten, als naar zijn mening gebruik van AIS gevaar voor het schip of de situatie oplevert. reken maar dat het risico op uitzetten vanwege bescherming van goede visstekken dus blijft bestaan.

We zijn het wel eens als je het een nuttige aanvulling noemt, maar je meot daarbij dus altijd blijven bedenken dat je er niet op kunt blindvaren. Op de binnenvaart is gebruik in combinatie met radar zelfs verplicht, vanwege de (plezier-)schepen die het niet voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 15:33 #248689

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Dat je er niet blind mee kunt varen ben ik het volkomen mee eens. Maar het is echt meer dan enkel een hulpmiddel dat niet te vretrouwen is. Op het moment dat ik op een mijltje of 5 afstand een vrachtschip op AIS zie met een bepaalde koers en op 3 mijl wijzigt hij zijn koers opeens 5 graden, waardoor we niet zo dicht bij elkaar komen, weet ik ten eerste dat we veiliger langs elkaar varen en ten tweede dat hij mij bijna zeker gezien heeft. Daarbij moet ik wel vertellen dat ik zelf een AIS transponder heb. En dat dit soort koersaanpassingen door grote schepen om mij te ontwijken mij pas opvallen sinds ik die transponder heb. Ik zou dus niet meer zonder willen.

En ja, je moet ook blijven kijken...

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 15:47 #248694

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Idem als Erik.
Natuurlijk vaart nog niet iedereen met ais/transponder.Maar het valt me nog erg mee hoeveel plezierjachten er al op Marker/Ysselmeer mee varen.En dat wordt alleen maar meer.
Ook obstakels op zee zoals platforms zijn ermee uitgerust.
Groet,
Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 16:16 #248701

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Klein detail dat me wat argwanend maakt: het is toegestaan om de class B transponders weg te filteren, als je in drukker vaarwater zit. Exacte regels daarvoor heb ik nog niet gezien, dus wat gebeurt er als elk plezierjacht een class B transponder zou voeren? Hebben we dan niet een vals gevoel van veiligheid, omdat elk beroepsschip die "lastige" signalen lekker buiten beeld houdt?
Let wel: ik bestrijd niet dat als je een signaal hebt, de AIS niets toevoegt: daarin is hij juist 100% betrouwbaar en zeker geen speelgoed. In feite twijfel ik vooral aan de dekkingsgraad ervan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 16:23 #248703

Apae schreef :
Klein detail dat me wat argwanend maakt: het is toegestaan om de class B transponders weg te filteren, als je in drukker vaarwater zit. Exacte regels daarvoor heb ik nog niet gezien, dus wat gebeurt er als elk plezierjacht een class B transponder zou voeren? Hebben we dan niet een vals gevoel van veiligheid, omdat elk beroepsschip die "lastige" signalen lekker buiten beeld houdt?
Let wel: ik bestrijd niet dat als je een signaal hebt, de AIS niets toevoegt: daarin is hij juist 100% betrouwbaar en zeker geen speelgoed. In feite twijfel ik vooral aan de dekkingsgraad ervan...

Volgens mij was dat inderdaad het geval maar is inmiddels niet meer toegestaan. Ik dacht dat de oudere A transponders inderdaad konden filteren maar de nieuwere ook niet meer.
Als dat nog wel zo zou zijn is er natuurlijk een erg groot probleem want er zijn ook heel wat neit pleziervaartuigen met een B transponder.
Ook de komende verplichting voor jachten > 20 meter heeft dan weinig zin.
Misschien is er een deskundige onder ons die het heel precies weet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 16:30 #248707

In 'drukker vaarwater' zeg je zelf al... Dan let je zelf toch ook extra goed op? En wat is er dan eventueel gevaarlijker of slechter aan dan wanneer je helemaal geen AIS had? En het schip dat class-B mag filteren heeft dan nog steeds zelf een transponder, dus jij kan hem zeker WEL zien op de AIS...

Dit 'filteren' is al eens eerder in een topic voorbij gekomen, trouwens. Dit was het linkje klik

edit: was m`n berichtje al aan het typen voor YB`s reactie ;) En nee, ik ben geen deskundige :P

Reinier
Laatst bewerkt: 15 dec 2011 16:33 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ais berekening 15 dec 2011 16:39 #248711

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
jachten >20 meter vallen simpelweg onder de binnenvaartwet, en moeten straks dus een class A transponder voeren. Hoe dat vervolgens zit voor een schip dat voornamelijk op zee vaart, bijvoorbeeld een produkt van Jongert of Huisman, ontgaat me even: als die onder de binnenvaartwet vallen maar nooit op binnenwater zitten zou je toch gewoon een SOLAS A-transponder moeten kunnen voeren, en niet een inland-A-transponder zoals op de Rijnvaart...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl