Steef schreef :
Zodra je afhankelijk wordt van een AIS om te zien of er een aanvaring komt, wordt het gevaarlijk. Daar is een Ais niet voor gemaakt. Leuk, als op een of andere manier een schermpje blijft hangen... ---> schijnveiligheid.
Gewoon even peilen. Dat is zeker. En de AIS als hulpmiddel gebruiken. Teveel schepen varen zonder ais om hierop te vertrouwen, zeker in het donker!
Het valt me op dat er zoveel zeilers zijn die AIS afdoen ls leuk speelgoed maar dat is m.i. meer iest van onbekend maakt onbemind.
Het aantal schepen zonder AIS zal komende jaren sowieso steeds minder worden. Even een globale samenvatting van de komende veranderingen.
Al in 2013 wordt AIS verplicht voor alle schepen ( ook pleziervaart!) van lange dan 20 meter en in 2014 op alle vissersschepen van langer dan 15 meter.Voor nieuwbouw geldt dat trouwens al.
En de verplichting voor de grote scheepvaart gaat ook van 300 naar 100 ton.
Gewoon even googelen op AIS verplicht !
Toen ik vorig jaar trouwens langs de westkust van Denemarken , West en Zuikust van Noorwegen en Oostee gevaren ben is het me juist opgevallen dat je maar heel weinig AIS loze schepen ziet( uitgezonderd natuurlijk pleziervaartuigen). Zelf de kleinste vissersboten hadden er een.
Als je regelmatig naar de AIS targets kijkt op bijvoorbeeld google earth valt ook de enorme toename op.
Dat je snachts ook op moet letten op navigatieverichting lijkt me vanzelfsprekend maar dat wil niet zeggen dat AIS geen goed hulpmiddel is. En overdag kun je met AIS al op meer dan 10 mijl afstand zien of je voor of achter een containerschip kunt passeren of uit moet wijken. En dan is AIS veel nauwkeuriger dan een peiling. Zelf de roeruitslag van de AIS-A schepen kun je zien en dus of ze soms voor jou uitwijken. Ga dat maar eens met een peiling beoordelen op grote afstand.
Ad