Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De kunst van het bijliggen beheersen

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 17:35 #283442

De heave to is bijliggen toch? fok bak en helmstok aan lij. De ene beweging volgt de andere op.

Ik heb het nog niet mogen proberen bij flinke golfslag , maar ga dat zeker proberen. Op de Kaag ging het in ieder geval prima :laugh:
Erik zijn bijlage wordt zeer gewaardeerd,hij heeft het bovendien allemaal meegemaakt. Door blijven zeilen lijkt me ook de meest logische. Maar of je dat inderdaad 36 uur volhoudt....
Maar als je alsnog 360 graden voorover gaat met een heave to, dan is dat geen optie.
Maar dit is wel een uiterste die Erik beschrijft, dan stormt het echt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 17:37 #283444

jouzers schreef :
Er wordt door TS niet gesteld dat het een (goede) storm techniek is, de vraag is of men hem beheerst.
Voor wie zijn schip het (goed) doet kan het handig zijn om wat dan ook even te doen, uit te rusten bij harde wind, zaken te herstellen, vastgeknepen lijnen te lossen, te pissen, een ei te bakken...
spijker op zn kop! Het is -in normale omstandigheden- denk ik wel degelijk een nuttige techniek om even bij te komen. Ik ben vast niet de enige die niet wist dat dit een handige truuk is, om het schip in power down mode te krijgen. Vandaar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 17:38 #283445

roozeboos schreef :
De heave to is bijliggen toch? fok bak en helmstok aan lij. De ene beweging volgt de andere op.

Heave to is bijdraaien, geen bijliggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 17:41 #283446

nou dat wist ik niet, excuses voor mijn dommigheid.
De tapas lag wel er heel rustig bij. maar goed hij draaide wel steeds, anders werkt het ook niet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 17:48 #283448

De manoeuvre kan per boot verschillen.

Sommige boten blijven doorzeilen, zelfs met fok bak. Wat dan weleens wil helpen is om tijdens de manoeuvre hard roer te geven om de snelheid uit het schip te halen.

Bij andere boten kan het helpen om het grootzeil midscheeps te zetten , omdat de fok teveel afvallende werking heeft en het roer alleen, dat niet kan compenseren.

Het is dus eigenlijk een balans tussen de afvallende werking van de fok en de loevende werking van roer en evt grootzeil.

Tenminste ik dacht altijd dat het zo werkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 17:56 #283451

jaaph schreef :
Het is dus eigenlijk een balans tussen de afvallende werking van de fok en de loevende werking van roer en evt grootzeil.

Tenminste ik dacht altijd dat het zo werkte.
Klopt helemaal. Ik haal zelf altijd de namen van de twee tactieken/technieken door elkaar. Als bijliggen betekend snelheid houden en aan de wind doorvaren, dan is dat wat wij doen. Als het andere (met de fok bak) bijgedraaid liggen heet, dan zal ik dat nooit of te nimmer meer doen op een ruige zee. Beide technieken zijn me goed bekend en zijn zeker erg nuttig om te beheersen, en ik kan geen boot bedenken waarbij je een dergelijke balans niet op de een of andere manier kunt bewerkstelligen (van multihulls weet ik het overigens niet zeker).

Mijn devies met slecht weer: gang houden en je boot ten allertijden actief sturen!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 17:58 #283453

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Bijliggen met een Ketch (2 master) is eigenlijk niet bijliggen, boot blijft op koers zonder stuurautomaat met zeer weinig snelheidverlies wel iets onrustiger koersverloop.....
Bijliggen op zee lijkt mij niet handig gewoon progressie is het beste.
Jaap
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 18:04 #283455

Snelheid houden is inderdaad het beste, maar laat de golven niet dwars inkomen als deze hoger worden dan de breedte van je boot, dat kan gevaarlijk worden als ze beginnen te breken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 18:29 #283463

Net even gekeken naar beschrijving van bijliggen/bijdraaien in zwaarweer zeilen.

"bijliggen: daarvoor moet opgedraaid worden, en als de golven al breken kan dit het beste in het relatief vlakke stuk water tussen de brekers [...]
Er zijn twee manier om te gaan bijliggen. Bij de eerste manier loeft men op terwijl de fokkenschoot midscheeps of zelfs bak getrokken wordt. Bij de tweede manier gaat men overstag en laat de (storm)fok bak staan. In beide gevallen moet het grootzeil diep gereefd zijn of een trysail staan. Het roer moet zodanig met lijn of shockkoord worden vastgezet, dat de boeg vrijwel op de wind ligt. [...] Eenmaal in evenwicht gebracht zal de boot ongeveer twee knopen aan de wind lopen en even hard verlijeren."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 18:32 #283464

Ik heb dat bijliggen wel eens uitgeprobeerd.

(bijliggen: met zo weinig mogelijk zeil en met zo weinig mogelijk vaart hoog aan de wind gaan liggen evt met gebruik van de motor)

Omdat je zo weinig vaart hebt is het moeilijker om actief te anticiperen en hadden we de motor nodig om de golven goed aan te snijden en over de golf heen te komen. Bij brekers lijkt me dit geen geschikte techniek.

Actief zeilen en zorgen dat je de golven goed aansnijdt lijkt me vaak de beste optie.
dwz oploeven voor een golf en evt afvallen erna om weer snelheid te maken, indien je aan de wind vaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 18:34 #283467

Jaap/srs;
jullie geven beide dezelfde naam aan een totaal andere techniek, welke is het?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 18:37 #283469

Erikdejong schreef :
Jaap/srs;
jullie geven beide dezelfde naam aan een totaal andere techniek, welke is het?

Dit was een quote uit zwaarweer zeilen (8ste volledig herziene druk). Zij noemen dus deze twee technieken voor bijliggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 18:38 #283470

@erik

In de leidraad staat het beschreven op blz 58 en 114.

De leidraad kan het natuurlijk fout hebben, maar zo heb ik het uitgeprobeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 18:42 #283472

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Maar wat is nu het verschil tussen bijLIGGEN en bijDRAAIEN?
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 18:43 #283474

En volgens srs staat het zo in het boek "zwaarweerzeilen", die laatste vertrouw ik dan toch meer als ik eerlijk ben.

Ik heb hier zelf alleen maar de Engelstalige boeken en daar maken ze een duidelijker onderscheid in bijdraaien en bijliggen (maffe Hollanders ook altijd :P ).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 18:45 #283475

roberth schreef :
Maar wat is nu het verschil tussen bijLIGGEN en bijDRAAIEN?
Hangt er vanaf welke naam je voor wat gebruikt.

1. je ligt met de fok bak en je roer naar lei en je spiegel op ongeveer 135-145 graden naar de golven toe te "wachten"
2. Je vaart hoog aan de wind met weinig zeil en probeerd een constante snelheid van ongeveer 50% van je rompsnelheid te varen.

Welke naam bij wat hoort is mij nu volkomen onduidelijk :(

Techniek 1 is prima als je moet "wachten" of even wat rust in de boot wilt hebben, maar is in de praktijk gevaarlijk als overlevings techniek.

techniek 2: werkt tot de golven echt te groot/sterk worden en de bovengrens is afhankleijk van boot maat en boot gewicht
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 mei 2012 18:47 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 18:46 #283476

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Erikdejong schreef :
Mijn devies met slecht weer: gang houden en je boot ten allertijden actief sturen!

En de snelheid er uit halen met een sleepanker? En dat zowel aan wind als voor de wind?
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 18:46 #283477

Veel mensen verwarren het.

Bijliggen is een stormtactiek

Bijdraaien(fok bak, roer voor loevend schip) is om de boot even aan zichzelf over te laten. (zeker geen stormmanoeuvre)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 18:49 #283478

roberth schreef :
Erikdejong schreef :
Mijn devies met slecht weer: gang houden en je boot ten allertijden actief sturen!

En de snelheid er uit halen met een sleepanker? En dat zowel aan wind als voor de wind?
Heb ik nog nooit geprobeerd, maar zou ik alleen doen als je voor de wind varend echt veel te hard gaat, iets dat met ons soort boten niet echt aan de orde is. Ik zou de boot zeker niet gaan afstoppen als de snelheiden niet boven 1.5 keer de rompsnelheid komen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 mei 2012 18:55 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 18:56 #283479

roberth schreef :
Erikdejong schreef :
Mijn devies met slecht weer: gang houden en je boot ten allertijden actief sturen!

En de snelheid er uit halen met een sleepanker? En dat zowel aan wind als voor de wind?

Voor de wind zeker niet, want dan krijg je bakken water aan dek. Als je gang houd met de zeegang mee, dan heeft de boot namelijk meer tijd om opgetilt te worden door de golftoppen. En die tijd heb je hard nodig vanwege de steilte van sommige stormgolven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 19:04 #283483

Na het stuk over bijliggen in zwaarweer zeilen staat nog een voorbeeld over de werking. Hierin staat kort samengevat

Zware boot:
Zolang gezien de zeegang uitvoerbaar was voor top en takel weg te lopen en als het niet meer anders kon te gaan kaalliggen.

Lichte boot:
In de wind liggen met trysail strak aangetrokken en helmstok vast om de boot aan de wind te houden.

Let op: ze hebben het hier over wind van 25-30 knopen tot en met 80 knopen. Bij 60 knopen wind ging hij nog ongeveer met 3 knopen vooruit.

Als ik het zo lees, pakt dit boek bijliggen en bijdraaien bij elkaar. Er staat namelijk ook "bijliggen is zo een geschikte methode, niet alleen in zwaar weer, maar ook om onder minder ruwe omstandigheden eens goed en rustig te eten". Daarnaast zetten zij, indien nodig, de fok bak maar blijven wel aan de wind met een beetje vaart.

Overigens einde paragraaf: "er is altijd een kans dat een jacht dat bijligt te pakken wordt genomen door een grote brekende golf. Kennelijk gold dit niet niet voor supertramp II."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 19:06 #283485

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Erikdejong schreef :
techniek 2: werkt tot de golven echt te groot/sterk worden en de bovengrens is afhankleijk van boot maat en boot gewicht

En wat daarna? Dus als de golven te groot/sterk worden?
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 19:08 #283488

roberth schreef :

En wat daarna? Dus als de golven te groot/sterk worden?

Kaalliggen en bidden :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 19:15 #283490

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
srs schreef :
roberth schreef :

En wat daarna? Dus als de golven te groot/sterk worden?

Kaalliggen en bidden :sick:

Dat bidden zal ik waarschijnlijk al veel eerder doen! :blush:
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 07 mei 2012 19:19 #283492

srs schreef :
roberth schreef :

En wat daarna? Dus als de golven te groot/sterk worden?

Kaalliggen en bidden :sick:
Ik zou zeggen: voor de wind weglopen komt eerst nog en daarna kun je nog afremmen door wat touw achter je boot aan te slepen en als dat niet meer werkt ga je pas eens aan bidden denken ;)

Tot nog toe hebben we bij 11bft (een echte, niet alleen de vlagen gemeten) op de N-Atlantic nog behoorlijk goed aan de wind door kunnen varen met een gemiddelde snelheid van ongeveer 3.5-4 knopen. Toch zijn de overlevingstactieken meer afhankelijk van de conditie van de zee (golven) dan van de wind en iedere storm is weer anders net als dat iedere boot ook weer anders is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl