Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De kunst van het bijliggen beheersen

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:07 #283680

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Capolavoro schreef :
roozeboos schreef :
heb je het al es geprobeerd thomas?

met windje 6, 7 op het IJsselmeer ja, als test.
Rondjes draaien, niets dan narigheid. Kom een keer mee, laat ik het zien ;-)

Bij een trimclinic vorig jaar hebben we met het grootzeil (gereefd) strak vast in het midden, de fok eraf en helmstok aan lij gedemonstreerd wat er dan gebeurt (wind 6 a 7):
Boot gaat alleen dwars, puur opzij dus, niets vooruit (log op 0.0kts).
ALs je dat zou doen met grote golven op zee krijg je om de haverklap een golf dwars over je heen, tot er een keer een is die je omgooit.

Blijven varen, zoals Erik zegt, is met moderne boten de enige veilige optie.
groet
t

Met onze trimclinic en Peter van Pyxis Mare hadden we heel veel wind en gingen we kijken of mijn boot kon bijliggen en zo ja dit oefenen, niet als storm techniek maar om met harde wind als we hadden wat te kunnen regelen of even bij te komen. Zoals gezegd proberen of de boot het kan want niet elke boot kan goed bijliggen.
Mijn boot: vinkiel 1.80 en 9 bij 2,70 deed dit heel goed, loefde steeds wat op en viel wat af en verlijerde wat maar bleef met heel weinig vaart aan de wind en stabiel liggen en bleef door de geringe vaart heel goed controleerbaar.
Ga dus niet zeggen dat omdat jouw schip het niet kan het enkel voor de batavieren of een slechte techniek is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:09 #283682

Dus Erik, wat jij zegt eigenlijk in je verhaal is dat het tot 8 a 9 BFT nog prima gaat??
Ik stel dat het dan dus 99% van gevallen gewoon kan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 10:12 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:12 #283685

Klopt inderdaad, maar zie de bovengrens wel op tijd aankomen, want als hij komt komt ie hard en zonder waarschuwing.

En nogmaals, de bovengrens zijn de golven en de steilheid van de voorkant van de golven, niet de wind! Toen wij kont over kop zijn omgegooid was dat ook bij windkracht 8/9, maar wel aan lagerwal (zo'n 40 mijl daar vandaan)met een wind die een paar uur tevoren 90 graden gedraaid was en dicht bij de grens tussen (heel)diep en relatief ondiep water.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 10:14 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:14 #283687

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
Dus Erik, wat jij zegt eigenlijk in je verhaal is dat het tot 8 a 9 BFT nog prima gaat??
Ik stel dat het dan dus 99% van gevallen gewoon kan.

maar bij 8 en 9 B kun je toch ook nog 'gewoon' zeilen?
Natuurlijk diep gereefd en klein fokje/stormfok, maar toch zeilen!
Dan is er toch nauwelijks reden om te gaan bijliggen?
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:15 #283689

Dat is inderdaad ook mijn idee Thomas.
Toen we dat in de RBI deden was dat omdat we even een uurtje wilden slapen/rusten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:17 #283692

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Dat is inderdaad ook mijn idee Thomas.
Toen we dat in de RBI deden was dat omdat we even een uurtje wilden slapen/rusten.

je hebt me dat verhaal wel eens verteld, na afloop......
Mag je niet even een stuurautomaat aanzetten in de RBI?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:18 #283695

Erikdejong schreef :
Klopt inderdaad, maar zie de bovengrens wel op tijd aankomen, want als hij komt komt ie hard en zonder waarschuwing.

Er zullen maar heel weinig ZFers zijn die boven 8 hebben meegemaakt op zee.

Ik startte dit topic om medelezers te wijzen op de mogelijkheid van het bijliggen. En dan natuurlijk voor gewone omstandigheden, en niet mastafbrekende windkrachten, waarbij de koeien door de lucht vliegen.

Ik heb het tot afgelopen weekend nooit gedaan, en vond het erg handig.
Vandaar.
Ik hoop dat diegenen die het ook nooit geoefend hebben het ook een keer proberen. Gewoon, zodat je het beheerst. Het is bovendien leuk om zo met je boot te spelen.
En moet je effe naar de pot, dan kan dat dus gewoon op deze manier. :) En hoef je niet te balanceren op een emmer in de kuip.
Daarnaast heb ik natuurlijk ook een stuurautomaat, en kan je ook gewoon doorvaren. Maar dat ding kan ook kapot.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 10:20 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:19 #283697

Het is inderdaad erg nuttig en goed om te weten hoe jouw boot daar op reageerd, ik wil dus ook een ieder aanmoedigen om het zeker te gaan experimenteren, maar bedenk wel dat het zijn (ernstige) beperkingen kan hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:22 #283699

Erikdejong schreef :
Het is inderdaad erg nuttig en goed om te weten hoe jouw boot daar op reageerd, ik wil dus ook een ieder aanmoedigen om het zeker te gaan experimenteren, maar bedenk wel dat het zijn (ernstige) beperkingen kan hebben.

Waarvan akte. Het ontkennen dat het ook gevaarlijk kan zijn is wellicht het aller gevaarlijkste.

Maar dan moet je dus ook niet op zee zitten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:22 #283701

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Capolavoro schreef :
trotti schreef :
Leg eens uit waarom?

wij gebruikten het ook op de zeilschool. Kon je mooi even op je gemak een tekening maken, of een rif zetten of wat doorspreken.

ik bedoelde dat het wel een beetje erg is dat de Leidraad (ook wel 60 jaar oud...) nog steeds hét NL boek is op zeilscholen.
Het zal inmiddels wel beter zijn dan 40 jaar geleden toen ik het nog wel eens in handen had ;-)

Dat 'bijliggen' vind ik toch echt niet de handigste methode om even rustig aan te doen.
Jij zeilt wedstrijden nietwaar?
Ga je voor de start dan ook op die manier met de fok bak bijliggen?
Of doe je gewoon de fok even weg, het grootzeil losjes op aan de wind, en maak je nauwelijks voortgang.... Dit laatste toch zeker?
Als je echt even rustig aan wilt doen ga je op pakweg 60 TWA zonder fok met een ietsje werkend grootzeil (en aktief sturend!) lekker even liggen.
En een klapperend (groot)zeil (uit je eerdere post) slijt in 1 minuut meer dan in 50 uur zeilen. Tel uit je winst.

groet
t

Sterker nog, ik blijf meestal gewoon op grootzeil rondvaren.
Maar tijdens lesgeven kanhet wel lekker zijn om even helemaal niet op te hoeven letten!

Het verbaast mij alleen dat het jou niet lukt met je spirit... het is mij al met elke boot gelukt waar ik het mee geprobeerd heb.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:25 #283703

@ Johnnie, werkte jij op zeilschool haringvliet?
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:28 #283705

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
trotti schreef :
Het verbaast mij alleen dat het jou niet lukt met je spirit... het is mij al met elke boot gelukt waar ik het mee geprobeerd heb.

met windje 3 a 4 lukt het wel, dan is het te beheersen hoewel je toch moet blijvenb sturen.
Maar met 7 en meer, en golven, dan wordt het niet iets wat op "rustig bijliggen" lijkt ;-)
De roeruitslag is bij mij beperkt tot ca 30 graden (door de stuurautomaat); zonder die automaat tot ca 40 graden.
Daardoor wil de boot alsmaar vooruit, gaat loeven, verliest snelheid, valt daardoor weer af (minder effect van het roer), maakt weer (veel) snelheid, loeft weer op, etc etc.
Vooral het afvallen met fok bak levert veel geweld op.
En als er dan een golf en windvlaag samenspannen heb je zomaar een gijp voor je kiezen.....

groet
t

groet
t
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 10:28 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:31 #283707

nou misschien kunnen we over een paar maanden een evaluatie doen. Iedereen heeft het dan kunnen proberen. Es kijken hoe het er dan bijhangt. :)
De handleiding staat in de pdf, hierboven genoemd.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:37 #283711

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Om de TS even in te lichten,

Of het nu bijliggen heet of niet. Met mijn schuit is het heel simpel:
  1. Hoog aan de wind varen,
  2. Overstag gaan en het zeil vast laten staan. (voor de niet Batavieren. het voorste loggerzeil is mijn grootzeil en gedraagt zich als een grote fok). De druil (achterste zeil / bezaantje) houdt de kop dan in de wind.
  3. De helmstok naar lei vast zetten. Dit laatste overigens pas als de vaart uit de boot is.
Daarna koffie en thee zetten. Van een spectaculaire natte koers verandert het ineens in kalm deinend iets scheef liggend relaxplatform. De lage kant ligt dan zo dicht bij het water dat je gemakkelijk een drenkeling aan boord zou kunnen sjorren.

Mischief is een langkieler met een centreboard en een klein roer. In de situatie van bijliggen blijft ze tussen de 20 en 40 graden in de wind liggen en gaat nog steeds met een klein gangetje vooruit (1, 1,5 kn op het log). Darnaast verlijert ze ook zachtjes (1 kn). Dit is overigens op relatief vlak water (golven <1 meter) en tot 6 Bf.
Daarboven heb ik geen ervaring.

Gr. C
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 08 mei 2012 10:38 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 10:45 #283715

Interessante discussie...
Leerpunt van erik: de bovengrens voor bijliggen bestaat en kan je onverwachts overvallen... Elende dan niet te overzien..
Voor veel kust en binnenwaterzeilers onder ons is het een situatie waar je niet snel in verzeild raakt ( al dromen we daar wellicht wel van ( ik schaar me onder die kust en binnenwaterzeilers)
Op onze skiff is het de ideale methode om rust aan boord te krijgen tussen wedstrijden met hardewind (5-6 bf) gewoon zeilen leidt onmiddelijk tot een hoop actie in de trapeze etc.... Maar goed, dat zijn andere omstandigheden in in die situatie zweer ik er bij. Handenwassen een een eitje koken zit er helaasniet in op een skiff.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 11:23 #283733

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
ISO788 Hans schreef :
Voor veel kust en binnenwaterzeilers onder ons is het een situatie waar je niet snel in verzeild raakt

Vergis je niet, ik heb de afgelopen 6 jaar al 3 keer 8/9 Bft gehad midden op zee terwijl 5/6 was voorspeld! En elke keer met golven van 4-5 meter. Het kan je "overkomen"! En dan moet je "minimaal" er over nagedacht hebben wat dan de mogelijkheden zijn en deze hebben uitgeprobeerd. Vandaar dat ik deze discussie met zeer veel belangstelling heb gevolgd.
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 12:06 #283748

Eens,
Ik lees deze discussie ook met interesse.
Wat ik ook zie is dat het referentiekader van erik ff een stukkie breder ligt dan wat wij hier meemaken. Vorig jaar op een tochtje noordzee ook in8 bf gevaren ( me uitschieters naar meer) op een etap 36. Ik was blij dat ik niet op mijn kivietje zat maar vond het erg gaaf en we hebben geen moment overwogen om te gaan bijliggen. Rif erin en heerlijk zeilen!
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met bijliggen in situaties +8 bf. Geloven hoger dan 5 meter. Daaronder werkt het volgens mij gewoon.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 12:35 #283763

Het is ook niet perse dat je moet gana bijliggen. Maar ik vind het wel een fijn idee om nog een mogelijkheid van bijliggen te hebben.

Ook wanneer het niet zo hard waait.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 12:43 #283767

het klinkt misschien opschepperig, is niet de bedoeling.
maar aan boord, op de boot ervaar je het minder erg dan wanneer je van de kant af staat te kijken. ook als je je later realiseert hoe hard het waaide en wat je gedaan hebt, niet meer over nadenken. wel van leren.
en ja ik heb een keer 80 knopen meegemaakt, mistral die niet voorspeld was en (gelukkig) kort duurde. ben door gevaren , iets ruimer dan half op de werkfok, gereefd. ik ben het dus ook eens met iedereen die zegt dat je vaart moet blijven maken en toch het eens uitproberen.
je kunt eenvoudig nooit te weinig weten en een mens is pas uitgeleerd als die oogjes definitief dicht gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 13:31 #283786

maar bij voor de wind wegvaren, hoge steile golven en teveel snelheid heb ik geleerd dat je juist vaart moet minderen om de kont op de golven te houden (naast actief sturen). Dit kan dmv trossen (afhankelijk van de golflengte) of bijvoorbeeld een zeeanker.

Bij teveel snelheid en hoge golven heb ik het dan over wanneer je bijna kont over kop gaat.

Overigens zelf niet meer dan 6bft meegemaakt met golven gemiddeld 3x hoger dan de breedte op een standfast 40. Hier was actief sturen nog de perfecte methode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 13:45 #283790

Gemiddelde golf hoogte van 12 meter bij windkracht 6? Waar heb je gevaren?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 13:47 #283791

Sietse, ik denk dat je bedoelt; Je kunt eenvoudig nooit genoeg weten?

Een keer Falmouth-Vigo gepland, maar niet goed het weer beoordeeld.
We kregen de depressie vol over ons heen, van ZW draaiend naar NW in drie dagen.
Niet de detailkaarten van de Franse kust, dus daar moesten we wegblijven. Ja, maar hoe?

Wat Eric stelt; Vaart blijven houden, genoeg om te kunnen sturen is volgens mij juist.
De windsterkte liep op van 8Bf tot 10Bf gedurende één dag en daarna zakte weer af tot 5 a6Bf. Hoogst waargenomen windsnelheid 60 knopen.
Niet een echte grote storm, maar het maakte ons niet echt blij dat er nog erger dingen waren.

De zeilen zo vlak als maar mogelijk en dan een koers gezocht en beetje aan de wind.
Wanneer het heel erg werd, de fok aan dek getrokken en alleen het 3 maal gereefde grootzeil bij.
Zo langzaam als we konden gevaren, om vrij te blijven van de kust. Die was best nog wel ver weg, maar tijdig maatregelen nemen maakt dat je langer ruimte houdt en tijd hebt.

We kwamen na drie dagen in Santander uit.

Onderweg was het heel beangstigend, dat steeds maar weer de volgende golf goed aansturen, vooral ´s nachts.
Terugkijkend, eenmaal veilig in een haven, leek het veel minder erg dan onderweg.

Het heeft me geleerd dat de zeilen zo vlak als een plank gezet moeten kunnen worden. Een te vlak zeil boller trimmen gaat best wel, maar het omgekeerde lukt niet.
En alles vanuit de kuip bedienbaar, hijsen/strijken, reven. Geen rolzeilen!!!
Strijklijnen aan de vallen.
De fok veel vlakker laten maken dan de zeilmaker wilde, een rif erin tot stormfok en daarmee werd hij ook zelfkerend.
Een telescopische helmstok, zodat je onder de buiskap zittend kon sturen.

Het schip was 9 meter lang met diepe finkiel en groot balansroer.
Bij roeruitslag ging het schip ook daadwerkelijk de gewenste kant op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 13:48 #283793

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Gemiddelde golf hoogte van 12 meter bij windkracht 6? Waar heb je gevaren?

daar zou jij ook wel willen varen he!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 13:52 #283795

Erikdejong schreef :
Gemiddelde golf hoogte van 12 meter bij windkracht 6? Waar heb je gevaren?

mmm dat was inderdaad wel overdreven (is alweer bijna 10 jaar terug en dan maak je het wat groter :blush:). Maar bedoelde eigenlijk te zeggen dat de golven ruim 3x mijn lengte waren.

scheelt dus zomaar de helft :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De kunst van het bijliggen beheersen 08 mei 2012 13:53 #283797

Neh, doe mij maar ijsbergen :silly:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl