gvdiermen schreef :
Dit zijn van die discussies waar je nooit uitkomt.
Zelfde categorie als politiek en religie.
dat zie je toch echt verkeerd.
ware wind (snelheid en hoek) ten opzichte van de boot zijn keiharde gegevens. Leg je boot stil en je kunt ze zien en meten.
Schijnbare wind is een optelsom van ware wind en de bootsnelheid en koers tov de wind op een bepaald moment. Dat weet je natuurlijk allemaal al, maar het is toch belangrijk.
Want als je te langzaam vaart (slechte trim) komt de schijnbare wind ruimer in, en andersom, als er even een kleine luwte is dan komt de schijnbare wind scherper in, enzovoorts enzovoorts. Als je een boot op zijn maximale prestatie wil varen dan zul je, of je het leuk vindt of niet, eraan moeten geloven dat de enige manier is om dat ten opzichte van ware wind te doen. Het is even slikken, maar het is niet anders
Hoog aan de wind kun je dat allemaal prima ervaren:
Een schijnbare windhoek van 30 graden kun je varen op een heel hoge koers, zeg 33 graden aan de ware wind, met een lage snelheid, of op een ruimere koers, zeg 45 graden aan de ware wind, met een veel hogere snelheid.
Beide is 30 graden schijnbaar. Ergens is een optimum. En de enige (de énige!) manier om dat optimum te vinden is de TWA weten. Een andere oplossing is er niet, zo simpel is dat, want aan de schijnbare hoek kun je het verschil niet zien, die is 30 graden.
En verder kunnen we natuurlijk discussieren over wat 'ruime wind' nu precies betekent etc. In het normale spraakgebruik is 110 TWA al ruime wind, niet halve. Dat het half lijkt is door die 30 graden verschil tussen waar en schijnbaar...... waardoor je eigenlijk 140 TWA vaart.
Als je inderdaad in je 1e post 'ruime wind schijnbaar' bedoelde zoals trotti zegt dan hangt wat je bedoelt helemaal van je snelheid af.... en is daarmee dus boterzacht gedefinieerd. In alle boekjes worden koersen altijd tov de
ware wind gedefinieerd.
In de buurt van 140 TWA (schijnbaar 110) is zo ongeveer de afkruiskoers voor de meeste boten met licht weer. Ruimer moet je niet willen, behalve plat voor de wind met de fok te loevert.
groet
t