Enkele jaren geleden nog geen flauw idee hoe dat zeilen nou precies werkt.
Zeiltrim ??? we gaan toch vooruit
Gewichtsbesparing, ja maar de bemanning lust wel een biertje en wij wel een frisje dus waarom is 150 blikjes teveel ?
Jeetje wat draait die wind veel zeg, nee dat ligt niet aan het sturen !
TELL TALES, wat ? moet ik een verhaaltje vertellen ????
Het mag duidelijk zijn, de hele zeilerij was niet echt duidelijk !
In de loop der jaren heeft de Toxiq een verjongingskuur gehad en werd op alle fronten verbeterd waardoor bediening beter en nauwkeuriger werd.
Een trimclinic bij Capolavoro maakte een hoop duidelijk, de leercurve was zo stijl dat het me zelfs lukte het bijna op een serieuze Broach aan te sturen
Helaas zoveel informatie dat er bijna net zoveel vergeten werd als was geleerd, dat was ook meteen een goede reden om een keer op herhaling te gaan.
Als kers op de slagroom zorgde vrouwlief onlangs voor een leuk verjaardagskado: een setje splinternieuwe zeilen.
Met vaste bemanning (appea) elke woensdag even uitwaaien op het water en steeds een beetje fanatieker, langzaam kropen we steeds een plekje omhoog om uiteindelijk in de eerste serie wedstrijden op de 4e plek in het over-all uit te komen.
Al eerder werd er op de vereniging een praatje gehouden over de Lenco Regatta, maar al die verkoop praatjes, och ze zijn aardig maar ik heb nooit zoveel geduld om die aan te horen, daarbij wist ik niet hoe een ziekenhuisbezoekje 1,5 week daarvoor zou aflopen.
Enkele dagen voor de uiterste inschrijf datum ging het toch kriebelen dus toch maar aangemeld.
De vaste bemanning had al eerder laten weten waarschijnlijk ook niet te kunnen dus maar een oproepje op het ZF, ik kan je vertellen als je GOULASH roept dan rennen ze harder...
Één persoon reageerde, ja precies één.
Toevallig had ik al eens eerder gevaren met deze persoon: A. Magnus.
Zat wat hoger dan het niveau waar ikzelf aan het begin van dit verhaal mee begon SO WHAT !!! lekker varen is ook belangrijk(er)
De woensdag avond voor de wedstrijd werdt de bemanning bij gelegeheid geruild en Appae stapte op een andere boot op en A. Magnus maakte zijn eerste wedstrijdtocht op de Toxiq, een zeer vindingrijke tocht waar het ook vrij aardig lukte om een genua + spi zonder boom als melkmeisje te varen
De avond voor de regatta aan boord, nog even een filmpje kijken en natuurlijk TE laat onder de wol om vervolgens lekker weg te zakken op het gewieg van de wind en golven.
Die verdomde wekker gaat veel te vroeg af maar goed, de boot moet nog even naar de andere haven (gevaren worden) en we willen wel op tijd bij het palaver zijn.
Zo gezegd zo gedaan... even bellen met de opstapper waar die blijft
Voicemail, en weer en weer en nog eens
Oh oh...gelukkig is bij de verjongingskuur een fietspomp geinstalleerd maar 25 knopen wind en uitschieters naar fors meer ??? och, als het moet, dan moet dat maar
gelukkig belde Albert M. een half uurtje later (op tijd) op en liet weten er bijna te zijn.
Na het palaver lopen we naar de boot, wisselen de fok voor de genua en zorgen dat we op tijd op het water zijn.
Wow wat een wind, laten we maar een beetje heen en weer kruisen en de boel een beetje aftasten.
Het is zover we gaan bijna starten, er wordt afgeteld een geweerschot, en nog eens en weer één en dit herhaald zich zo vaak dat we compleet de kluts kwijt zijn, wanneer moeten we nou starten
Hey verrek, ons klassement start, kom overstag en er achter aan
We starten Upwind, dus de graphic staat op VMG TO WIND, die willen we zo hoog mogelijk hebben, that's all that count !
We ronden de boei, het waait hard, voor een onervaren setje teveel voor de Spi, die blijft dus beneden.
We willen het grootzeil vast zetten met een talie en de giekneerhouder goed aan, maar de bevestiging kan die niet hebben (beugel is wss 34 jaar oud) en begeeft het.
Het hele weekend moeten we dus alle voor de windse rakken met een flink aangetrokken grootschoot doen om het grootzeil uit de zalingen te houden (dat kost snelheid)
Het loopt aardig maar die Tell Tales weer... ik dacht dat ik die dingen inmiddels toch wel begreep maar wáárom blijven ze nu dan aan loefzijde recht omhoog staan ??? het grootzeil kilt aan de voorkant en we krijgen de vinger er maar niet op gelegd waar het fout gaat...
We maken er het beste van en natuurlijk zoals het een niet op elkaar ingespeeld team betaamt gaat er van alles fout
Schoten die vastlopen op de lier, tijdens het overstag gaan een fok die bak blijft staan en de boot weer de andere kant op sleurt en ga zo maar door, zo stuntelen we verder
Drie wedstrijden later hebben we die dag toch het idee dat we redelijk consequent gevaren hebben.
Eenmaal weer in de haven en de boel weer ingepakt voegen we ons bij het Happy Hour op het pleintje van de haven gevolgd door een magnifiek diner !
Albert zwaait om een uur of 8 af (de vorige nacht was hij pas rond 0300 thuis om een paar uur later weer op te staan om naar de haven te komen)
Even later hou ik het ook voor gezien, maar ik ga wel kijken of ik de lijsten van de uitslag van die dag kan vinden.
Yes yes yes.... alle drie de wedstrijden 2e geworden
Zondag, half negen palaver, de baan die gekozen wordt is 22 mijl, de wind is afgenomen dus we zetten de genua 1 er op en pruttelen op de motor richtig startveld
We hijsen de zeilen en laveren wat heen en weer, dit keer zijn we zeker van de start procedure...3, 2, 1 UITSTEL.... Waaaaaaaaat ?
De wind is gedraaid en iets aangetrokken, nu zijn we weer niet zeker van de start dus laten we maar korte slagjes maken.
Ja we mogen starten, we liggen goed maar moeten wel overstag en jawel, dit gaat fout, chips de lijn zit weer op de lier vast (over elkaar heen gelopen) snel de boel weer los en aanhalen, jammer toch niet zo een hele fraaie start.
Aan de wind zoeken we de eerste boei op om vervolgens bijna plat voor het lapje naar de 2e boei te gaan.
Het regent, steeds meer en meer, ik twijfel, zullen we de spi wel of niet zetten ?!
JA, we zetten hem, ik duik in de kajuit om de launchbag te pakken, maar eenmaal buiten gekomen is de wind alweer fors aangetrokken...twijfel, nee bij deze wind doen we het niet ! op één staat schadevrij varen.
een goede keuze want de wind trekt steeds meer aan en komt uiteindelijk op 25 knopen uit met windstoten naar 32
het is de voor de wind dus aanlopend op de boei rollen we de genua een enorm eind weg.
Andere velden uit de ORC klasses die na ons zijn gestart komen ongeveer gelijk met ons bij de boei en het is wel even heel spannend om met die grote jongens de boei te ronden
Eenmaal voorbij de boei en aan de wind en met de nodige helling torent de bemanning van de paserende boten 2 a 3 meter boven ons uit en denderen voorbij, wat een geweldig uitzicht.
Het wegrollen van de genua is een goede keuze geweest, beetje bij beetje laten we een puntje meer zeil terug komen totdat we naar ons idee het maximale er uit halen.
Strak sturen helpt, we komen ondanks dat ingerolde zeil nog redelijk hoog aan de wind goed vooruit en vlagen worden opgevangen met de grootschoot.
We ronden de volgende boei en gaan verder.
Halverwege roept de wedstrijdleiding op, ze korten de baan in, dus we moeten finishen.
De wind is zo aangetrokken dat in het heetst van de strijd de nodige zeilen zijn gescheurd, wij niet ! wij spelen op SAFE !
Na gefinished te zijn varen we richting haven ingang, rollen de zeilen weg en starten de motor om vervolgens 5 minuten later tot de conclusie te komen geen brandstof te hebben (jawel, optimale gewichtsbesparing
)
We krijgen een sleepje de haven in en gooien de tank VOL (17,5 liter, toch niet zo veel als ik dacht !)
We ruimen de boot op en wachten gespannen bij het raam waar de uitslag wordt opgehangen
YES ! weer 2e, dat betekend dat we 2e over all zijn geworden.
OK, OK....in onze klasse maar 4 boten, maar 4e worden is dus het zelfde als LAATSTE, 2e worden betekend NET GEEN EERSTE (het klinkt heel anders
)
We hebben genoten, geen schade, zijn drijfnat maar verguld met ons 2e plaatsje.