Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VMG wat kan en moet ik ermee?

VMG wat kan en moet ik ermee? 06 apr 2008 15:59 #30525

  • Aquavit
  • Aquavit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Hoi luitjes

Mijn vraag simpel :Heb GPS en een Windmeter gekoppelt.(NMEA)
Als ik nu door mijn windset menu ga zie ik Velosetie makes good (VSM)

Wat kan ik hiermee doen??
Vaar wedstrijdjes en wil alles uit mijn boot halen .
:?:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 06 apr 2008 16:05 #30526

Als je het echt wil weten:
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=234&i=44963&t=44953
Een klein wiskundeknobbeltje is nooit weg.

In het Nederlands zou ik zeggen: Netto snelheid naar het doel.

De wiki heeft ook nog aardige info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afkortingen_in_de_navigatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 06 apr 2008 17:23 #30529

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
de hoek die je moet varen voor de optimale snelheids/afstands verhouding simpel gezegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 06 apr 2008 20:11 #30547

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
VMG is de snelheid naar een bepaald punt (waypoint, recht in de wind, pal voor de wind). De VMG is de snelheid rechtstreeks naar dit. Is handig om in bv een kruisrak de ideale kruishoek te bepalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 07 apr 2008 06:52 #30554

Men heeft mij ooit vertelt dat vmg jouw vertelt wat de beste weg is om naar punt b te komen. het helpt je de snelste route te vinden.

Velocity Made Good: De ware snelheid (in meters/seconde) waarmee je je bestemming nadert. Als je niet in een rechte lijn naar je bestemming beweegt dan is de VMG lager dan de GS. (gs is groundspeed)

door af te vallen en hoger te sturen ed kun je zien hoe je vmg verloopt en daaruit de door jouw gewenste koers te bepalen.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 07 apr 2008 07:18 #30555

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12505
Als ik het goed begrijp heeft die "collega" er vijf minuten langer over gedaan.
Dat is dus vijf minuten langer zeilen, ergo, vijf minuten langer plezier. :wink:
Ik zou zeggen, weg met die spelbreker van een vmg. :roll:

Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 07 apr 2008 07:38 #30556

OK dan:

VMG is snelheid; dus km/u of m/s of knots (zeemijl per uur).

En wel de snelheid waarmee je je doel nadert. Bij het zeilen nader je je doel vaak niet rechtstreeks omdat het b.v. recht in de wind ligt. Dan zul je moeten kruisen (laveren). En dan wordt de VMG belangrijk.

Als het doel in de wind ligt heb je de neiging om zo hoog mogelijk te gaan varen (zo recht mogelijk op je doel af). Echter als je met een zeilboot zo hoog mogelijk vaart is je snelheid door het water niet maximaal.

En als je de boot op een koers legt waarbij de snelheid door het water maximaal is, dan is de koers naar het doel weer niet de beste.

Er is dus een optimum, een koers die de afstand naar het doel zo snel mogelijk kleiner maakt. Dit is niet de koers die de maximale snelheid door het water geeft maar de maximale VMG.

Op een gegeven moment wordt de afstand naar het doel niet meer kleiner, maar groter (je schiet je doel voorbij). Die afstand is de RNG (range, geeft de gps ook aan). Overstag dus, of gijpen.

Het juiste moment van koerswijziging hangt nog van een aantal andere factoren af; b.v. stroming en drift. Deze hebben trouwens ook invloed op de VMG. Het verhaal hierboven is een sterke vereenvoudiging van de werkelijkheid om het principe te beschrijven. Er zijn veel boeken over dit onderwerp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 07 apr 2008 08:53 #30557

Een betere uitleg is absoluut onmogelijk.
Weten is 1 maar uitleggen 2.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 07 apr 2008 08:55 #30559

Als ik het goed begrijp heeft die "collega" er vijf minuten langer over gedaan.
Dat is dus vijf minuten langer zeilen, ergo, vijf minuten langer plezier. :wink:
Ik zou zeggen, weg met die spelbreker van een vmg. :roll:

Albert

Daar heb jij weer gelijk in albert, alleen bedoelt aqua de situatie in een wedstrijd, dan wil je weer zo kort mogelijk zeilen.

Ik heb mijn bericht inmiddels aangepast, klopte niet helemaal bedacht ik mij nadat ik het terug las.(tov vmg dan.)
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 07 apr 2008 15:28 #30587

  • Aquavit
  • Aquavit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Nou luitjes dat is heel wat in 24 hr.
Ik denk dat ik hem door heb en zo spoedig mogelijk ga uitproberen wat jullie me verteld hebben .
Ik denk dus dat ik mijn log moet vergelijken met mijn vmg en dat ik daar dan me moet gaan middelen ,dus moet loeven en afvallen .
Uiteindelijk zal er een wereld open gaan ......
Jongens we gaan lekker buiten spelen :P
Nico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 07 apr 2008 16:15 #30592

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Nog net niet 100% helder denk ik:

- Je log is handig maar zelfs niet eens noodzakelijk
- Er valt niets te middelen, wel te loeven en af te vallen. :D

Voorbeelden:

Recht tegen de wind in op de motor is bij een snelheid van 6 knopen de VMG ook 6 knopen.

Pal voor de wind met 6 knopen is je VMG naar je "voor de windse" doel ook 6 knopen

Als je doel in het noorden ligt en je vaart naar het Oosten is je VMG 0 ook al is je bootsnelheid 6 knopen. Je kan blijven varen wat je wil maar je komt er nooit.

Moet je naar het noorden maar vaar je voor de wind naar het zuiden met 6 knopen door het water is je VMG -6. (Dat kan ook :D )

Hoe hoger je VMG hoe sneller je naar je doel komt, en dit quasi LOS van je bootsnelheid. Dat doel kan een waypoint zijn maar ook een "in de winds doel/windrichting zelf.

Succes Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 07 apr 2008 16:55 #30598

Als je doel in het noorden ligt en je vaart naar het Oosten is je VMG 0 ook al is je bootsnelheid 6 knopen. Je kan blijven varen wat je wil maar je komt er nooit.

Nou, nee. Stroom en drift buiten beschouwing gelaten, is je VMG negatief.
Je komt er inderdaad nooit :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 07 apr 2008 17:08 #30599

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Inderdaad ...

Hiermee bedoelende de VMG t.o.v. de windrichting en niet t.o.v. een waypoint. Als het een waypoint is heb je gelijk dan blijft ie alleen 0 als je er in een cirkel omheen blijft varen.

Bedankt voor de nuance

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 08 apr 2008 16:52 #30643

  • Aquavit
  • Aquavit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Okeeeeee
We gaan de baan op de motor,varen en zetten de boeien als waypoints in de gps
Dan gaan we starten en alleen naar onze vmg kijken en zullen dan
verschillende snelheden zien ...
Dus dan gaan we oploeven tot de snelheid terug loopt en vallen weer af..... :wink:

We gaan weer buiten spelen.

Nico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 16 okt 2008 18:23 #46731

Okeeeeee

Dus dan gaan we oploeven tot de snelheid terug loopt en vallen weer af..... :wink:

We gaan weer buiten spelen.

Nico

Het is alweer een tijdje terug, wat heb je uitgevonden?
Ik heb ook een keer hetzelfde geprobeerd.. het lullige is alleen dat er nogal een vertraging op je meters zit (tenzij je extreem duur spul hebt).

Wat ik heb gemerkt is dat als je bij een constante wind op een constante aan de windse hoek vaart dat dan na een tijdje je vmg ook ongeveer constant is (ik ga er even van uit dat nu duidelijk is wát vmg nu eigenlijk is). Loef je dan wat op,, dan gaat (na een paar seconden van je vertraging) de VMG ook omhoog (je hoek ten opzichte van de wind wordt gunstiger). Loef je dan nóg meer op (te hoog aan de wind) dan glijdt je boot eerst nog even rustig door (want hij had die snelheid al en de boot is zwaar dus het duurt even voordat hij afremt). Als de boot uiteindelijk af begint te remmen zie je dat door de vertraging in de meters niet direct, maar na een paar seconden. Op het moment dat je het ziet ga je afvallen,, maar eigenlijk veel te laat, je boot heeft dan al zoveel snelheid verloren dat hij weer helemaal op gang moet komen.

Mijn ervaring is dus,, beter stuur je niet op je vmg.. tenzij je goed spul hebt dat een aantal keer per seconden ververst.

We hebben dit getest op een Beneteau first 31.7

Groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG wat kan en moet ik ermee? 16 okt 2008 19:45 #46738

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Als je een apparaat hebt dat elke paar seconden ververst dan wordt je volgens mij tureluurs als je op je meter kijkt omdat er dan grote variatie zal optreden.

Een goed apparaat meet snelheid door de afstand tussen twee posities te meten waar je na elkaar bent en dit te delen door de tijd die tussen die twee posities is verstreken.

Dit werkt het beste als die posities lekker ver uit elkaar liggen. Helaas is dan de tijd ook lang en krijg je dus een gemiddelde snelheid over de tijd die al voorbij is hetgeen niet alles zegt over de snelheid op dit moment.

Bij de beter GPS kun je het tijdsinterval instellen. Hoe hoger je snelheid is hoe korter je de tijd kunt nemen om een reeel beeld van je snelheid te krijgen.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl