Dat een glad onderwaterschip 20 tot zelfs 30% in snelheid uitmaakt bestaat niet.
Heb je de zeilen al eens gefotografeerd en op vorm gemeten?
Dat doe je zo:
Dat maakt voor de pion namelijk wel heel erg veel uit. Net als welk zeil je gebruikt. In tegenstelling tot moderne boten, vaart de pion namelijk beter met een genua II dan met High aspect van dezelfde oppervlakte. Waarom dat zo is ben ik helaas nog steeds niet achter.
Ook moet voor een wedstrijd Pion het eerte rif laag zitten, op slechts 8% van de lijk lengtes. Dat eerste rif gaat er dan in bij 18 knopen schijnbare wind. terwijl de genua II gewoon blijft staan. Je voelt het dan nog niet aan je roer of helling, maar de boot loopt daardoor met behoud van snelheid 3 graden hoger. Bij 24 knopen schijnbare wind gaat het tweede rif erin wat op 18-20% hoogte zit. Uiteraard gaan die reven er voor de wind weer uit zodra de spinnaker staat.
Pas bij 26 knopen schijnbaar gaat de genua verwisseld worden voor wat kleiners.
Uiteraard moet je aandacht aan dat onderwaterschip gaan besteden, maar belangrijker nog is het profiel van de kiel en het roer.
Welk tuig heb je? de Pion is met twee verschillende tuigen geleverd, een top tuig met haakse zalingen, en een fractioneel tuig met gepijlde zalingen. Die laatste vaart beter aan de wind, mar levert niets in op ruime windse koersen.