We zijn al weer even terug maar nu eindelijk pas tijd (gemaakt) om even wat te schrijven
Deel 1 van meerdere, net geschreven nog niet teruggelezen..
==============================================================================
Helgoland 2015
Nog maar net terug van de Pinkstertrip, de napret van het verhaal schrijven moet nog beginnen, en stiekum begin in toch al na te denken of ik nog een rondje Helgoland voor elkaar kan krijgen.. Twee jaar geleden met Jeroen was de eerste keer, een geweldig avontuur. Vorig jaar was het met de Jouet die ons in windkracht 7 aan lagerwal op een -overigens door onszelf gegenereerde- motorstoring trakteerde vlak voor we de haven in wilden en tja dit jaar, hoe ga ik dat regelen??
Mijn Kievit kan het theoretisch, die weet tenslotte niet of ie op zee, Wad of binnenwater zit, maar echt comfortabel nou nee. Nu was het varen met Rene me heel erg goed bevallen, en andersom ook wel dacht ik, dus begin juni de stoute schoenen aangetrokken en voorgesteld of Rene misschien te verleiden was tot een rondje Helgoland eind van de zomer begin herfst. Kreeg per kerende post antwoord: hij zat er zelf ook al een tijd aan te denken en als het planbaar was moesten we dat misschien maar gaan doen! Geen dovemansoren in dit geval dus snel even mijn rooster gecheckt en was suggesties gedaan hoe het mij qua werk zou kunnen passen. Na enige tijd bleek één van die blokken ook in Rene’s schema te passen en kon het plannen en dus de voorpret alweer beginnen!
Het plan werd om zaterdag 12 september te gaan vertrekken. Hoog water Harlingen viel heel praktisch op een mooie tijd 09:55. Even terug rekenend zou dat een fraai nachtelijk vertrek uit Lemmer worden, nee da’s ook niet alles. Nieuw plan dan maar gewoon in de middag weg en proberen rond 22:00 bij Harlingen de draai vanuit de Boontjes te maken om dan met de stroom mee richting zee te varen. Stortemelk door en om de Terschellinger Gronden heen draaien richting 072°…
Zo gezegd zo een soort gedaan. Rond 1300 waren we in Lemmer, even snel wat gegeten en bootschappen gedaan en om 15:15 losgegooid. Eerst even bunkeren want met een halflege tank op pad leek ons niet zo’n goed plan, ondanks de goedkope diesel op Helgoland. De plotter had er trouwens ook reuze zin in, maar was wat verdrietig omdat ie (te) lang niet gebruikt was, dus die ging in de contra en gaf speciaal voor ons een mooi zwart scherm… Hmm, das niet zo handig, maar acht die trekt wel bij. Dus zo lekker het IJsselmeer op. Een lekker windje hadden we erbij dus de motor kon al snel uit. Terwijl ik thuis nog wat hobbels aan het rechtbreien was hadden we ineens een verstekeling aan boord. Een wedstrijd-duif was blijkbaar zo moe dat die in het water terecht was gekomen en had een deel van zijn laatste krachten gebruikt om uit het water de boot in te vliegen. Met slag en stoot, dat wel en het arme beestje kwam ook niet zonder schade uit die strijd en vond naast de genua lier een mooi plekje om op adem te komen. Na een kwartiertje ging het blijkbaar weer zoveel beter dat de duif ineens weer opvloog en richting kant vertrok, ons met de rotzooi achterlatend.. Eigenlijk was dat maar goed ook, want wat doe je met zo’n duif als je richting ver weg aan het varen bent.. In de pot is hier niet het goede antwoord trouwens..
Nu dat ‘probleem’ opgelost was werd het tijd om nog eens goed naar het plotter probleem te gaan kijken. Het apparaat leek wel iets te doen, reageerde op de knoppen maar beeld ho maar. Nu zijn er natuurlijk papieren kaarten van de hele route aan boord, maar ’s nachts met papieren kaarten het Wad over is niet echt eenvoudig en we zijn natuurlijk wel een soort verwend door het gemak van digitale kaarten. Nu had ik -natuurlijk, want ik reis zelden zonder- mijn laptop bij me waar nog steeds MacENC op staat met een setje recente kaarten. Als we op de een of andere manier de AIS er op in zouden kunnen prikken dan hebben we in ieder geval ‘beeld’ en kunnen we op ons gemak en zonder stress, voor zover daar al sprake van was, de plotter repareren. Na even wat geknutsel met wat usb-kabels onder de kaartentafel kwam er een verlossende stekker uit de kabelgoot naar boven en eenmaal ingeprikt in de laptop verscheen keurig onze positie, koers en snelheid in beeld, alsmede het omliggende verkeer met een AIS-transponder. Zo, dat vaart toch een stuk makkelijker en vooral overzichtelijker aangezien je dan direct de grondtrack op de goede boei kan zetten. Met een nog steeds leuke wind gingen we zo richting Vrouwenzand, gevolgd door een bocht naar het noorden richting Kornwerderzand. Van eerdere oepsjes had ik geleerd dat het handig is om van de te voren even goed naar de kaart te kijken en de ligging van het complex even goed op te nemen en vooral om ook het kanaal van de sluis vast op te zoeken. Aangezien een en ander soms in een razend tempo gaat hebben we ook gelijk even gekeken naar wat we konden verwachten als we na de sluis de Waddenzee op zouden varen. Vorig jaar ging het veel te snel en lagen wij (mentaal) nog in de sluis terwijl de boot al in de geul zat.. Dát ging ons dit jaar niet gebeuren, dus braaf met de boeken en de kaarten op schoot gezeten om goed in te prenten wat er zou gaan gebeuren.
Inmiddels was het donker geworden en de eerste onverlichte tonnen waren al weer veel te dicht langs de boot gekomen. Radar was nu wel even handig geweest, maar je die plotter zat nog steeds in de contra. De sluis had ons al aan zien komen en ging gelijk voor ons open. Het schutten ging soepel met een beperkte hoeveelheid gemiste aanlegmomenten die Rene dan weer zorgvuldig manoeuvrerend op kon lossen maar geen vastzittende lijnen of dergelijke. Van de sluiswachter, nu brugwachter, kregen we heel vriendelijk ruim de tijd om de boot zeeklaar te maken. Alle fenders de bakskist in gevolgd door alle lijnen, keurig opgeschoten natuurlijk. Het was druk op de afsluitdijk dus we hebben nog even mogen genieten van het water tussen brug en sluis maar uiteindelijk ging ook die open en konden we het Wad op. Keurig naar het Noorden gedraaid, weer terug om de zeilen te hijsen, terug terug naar het Noorden en om de kardinaal heen (telt die ook?) de Boontjes in. Tot groot genoegen van Rene bleek de betonning op het Wad goed verlicht en konden we zonder noemenswaardige problemen de geul volgen. We zijn veelvuldig naar binnen gelopen om de kaart te checken zodat we de tonnen in de goede volgorde zouden passeren. Een plotter naast de stuurstand maakt het navigeren dan toch een stuk makkelijker. Een bediening van de automaat binnen zou mogelijk ook helpen, maar met zo nu en dan een blinde ton ertussen zou ik dat zonder radar niet aandurven, denk ik. De stuurautomaat binnen bedienen staat nog ergens op een lijstje dus mocht ik lekker zelf sturen en genieten van het toch mooie weer op het Wad. Bij Harlingen linksaf naar het noordwesten, gezien de tijd van de dag maar gewoon de ‘grote’ geul in langs de Pollendam richting zee. Het duurde lang voordat de de vuurtorens van Texel, Vlie en Terschelling zichtbaar werden, dus toch iets van weer tussen ons en die lampjes..
De BS6 zorgde nog even voor een flink schrikmoment want daar werd ik door het tij bijna opgezet, gelukkig luistert de Solution goed naar het roer en 90 graden naar bakboord was voldoende om die toch wel grote ton te missen, pfff. En dat dan allemaal om 2 uur ’s nachts..
Voor de rest ging het voorspoedig en met een staartje tij mee passeerden we rond 03:10 TG en waren we écht op weg richting Helgoland! Eenmaal op koers, met de zeilen gezet en getrimd had Rene het idee dat wel kon slapen dus die ging lekker zijn kooi in terwijl ik heerlijk op het dek zat te genieten van de mooie nacht. Het was inmiddels opgeklaard en de melkweg was in volle glorie te bewonderen, zo nu en dan ruw verstoord door een lichtflits ergens in een ooghoek. Nee toch, onweer? Oh nee, vuurtoren, duh! Dankzij het nu tegen zittende tij had ik alle tijd om van Terschelling en later Ameland te genieten. De grondsnelheid was teruggelopen naar een ‘rustgevende’ drie tot vier knopen, hoewel we nog steeds vijf tot zes door het water deden…
Na een paar uur kwam Rene weer boven en was het mijn beurt om te kooi te gaan, nou daar hoefde ik niet lang over na te denken. Even snel de situatie doorgegeven en direct mijn bed in gedoken om vervolgens een uur of wat heerlijk te slapen.
Eenmaal wakker komt er een soort routine op gang van hangen, kaart kijken, buiten en vooral vóór goed kijken, lekker zitten, veel ouwehoeren over van alles en nog wat en zo langzaam maar zeker doorvaren richting Helgoland. Gaandeweg kwamen er toch wat berichten binnen over minder aangenaam weer en dan met name harde wind. We hadden ons een soort rijk gerekend door te denken dat we alles net zouden gaan missen. De realiteit dat we, als non-stop zouden gaan, er midden in zouden zitten begon langzaam door te dringen dus reden om de planning bij te gaan stellen. Helgoland binnen lopen zou geen probleem zijn, maar daar weer weg zou was lastiger worden. Dinsdag veel, lees 40 knopen, wind leek ons niet verstandig om dan op zee te zitten, dus dat zou een paar dagen Helgoland betekenen, gatver! Grijp ik weer naast die kardinalen-trofee! De eerste was voor Jeroen, de tweede keer, welverdiend overigens, voor bedenker Joost die een heuse nonstop voer terwijl ik met eigen boot een stop in Helgoland nodig vond en nu weer als opstapper mét stop. Troost was dat we waarschijnlijk weer de enigen zouden zijn die een poging doen, dus hoop stiekum dat de trofee dit jaar naar Rene mag!
Kwart over drie markeerde 24 uur onderweg en die konden we vieren met een solide 120+ afgelegde mijlen door het water. Gemiddeld meer dan zes knopen, niet slecht! Van de windmolens boven Borkum waren we inmiddels al een paar uur aan het ‘genieten’ en het einde was nog niet in zicht, zucht op die manier schiet het echt niet op..
Niet geheel onverwacht viel de wind op een gegeven moment toch zover weg dat we het ijzeren zeil maar bijgezet hebben om de voortgang te houden en gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een avondmaaltijd in elkaar te draaien. Dat smaakte natuurlijk weer prima en langzaam maar zeker kwam het draaipunt dichterbij. Dat draaipunt hadden we ingesteld precies aan het einde van de TSS vlak bij het ankergebied Neue Weeser Reede alwaar we dan -eindelijk- richting noorden konden draaien.
In tegenstelling tot de eerder lange tochten die ik gedaan heb waren we met z’n tweeën op deze trip. Op een 40-voeter betekend dat heel veel ruimte en ik moet zeggen, dat is niet vervelend! Tijdens de Pinkstertrip waren we met ons vieren en heb ik eigenlijk nauwelijks alleen aan dek gezeten, óók heel prettig, zeker als je in begint te kakken! De luxe van een voorkeur heb ik nog niet, ben blij dat ik mee mag!
MacENC is slim genoeg om de huidige route door te rekenen met de snelheid van dat moment. De hele middag leek het er op dat we rond 2300 aan zouden gaan komen in Helgoland, een mooie tijd. De tijd tot het waypoint bij Neue Weeser bleek echter vrij constant op drie uur varen, met andere woorden: &^%#! we gaan steeds langzamer… En de schepen om ons heen worden steeds groter..Rond kwart voor elf ’s avonds konden we dan eindelijk naar het noorden sturen en de grote schepen achter ons laten. De wind was inmiddels wat aangetrokken en stond vrij steady rond de 20 knopen, maar wel schuin van achteren dus dat ging lekker! Naar mate we dichter bij Helgoland kwamen trok de wind wat verder aan en werd de zee wat ruwer. Tegelijkertijd kwam Helgoland steeds dichterbij. De vuurtoren was inmiddels goed te zien, ook de lichtenlijn die ons naar binnen zou brengen was goed zichtbaar. Uiteindelijk rond 0100 voeren we de haven in om gelijk in de grote kom de zeilen te strijken en de boot klaar te maken om aan te leggen. We hebben heel wat rondjes gedraaid daar en feilloos de diverse ‘Nicht Anlegen’ plaatsen weten te vinden. De steigers aan het einde van de haven waren wel vrij, maar die nodigden niet echt uit tot aanleggen omdat die precies aan lagerwal lagen. De ISIS was er trouwens ook weer maar zo op een maandag zou die wel eens vroeg kunnen gaan varen dus dat ook maar niet gedaan. Uiteindelijk zijn we naar een -toevallig ook Nederlands- jacht gaan liggen waarvan de schipper, weliswaar net uit bed toch zonder enig probleem onze lijnen aanpakte en we na 34 uur varen weer vast lagen in een haven.
Plan van aanpak van de rest van die nacht duurde niet lang: wat drinken aan dek, vervolgens douchen en aansluitend slapen! Douchen aan boord was voor mij nieuw maar ik kan je verklappen dat ik daar goed aan kan wennen! Heerlijk zeg om het zout van je af te spoelen en dan 5 stappen verder zo je bed in te kunnen stappen!