Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: CWO theorie en examens

CWO theorie en examens 21 jan 2014 22:03 #478683

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 303
Voor iedereen die zich (weer) eens wil verdiepen in de theorie van het zeilen en in de wedstrijdregels, is er dit:

www.katwijksezeeverkenners.nl

Geweldig dat iemand de moeite heeft willen doen om dit gratis en in begrijpelijke taal voor iedereen ter beschikking te stellen.
Hulde!!!

Hartelijke groeten, Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: CWO theorie en examens 21 jan 2014 23:16 #478696

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8642
Ik heb het niet allemaal nagelezen, maar de theorie hoe een zeilboot vooruit komt is wat achterhaald. Een betere uitleg vind je hier: www.zeiltheorie.nl/foutetheorie.html
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: CWO theorie en examens 22 jan 2014 06:56 #478711

  • FFvT
  • FFvT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Indd fantastisch boek, wij hebben op scouting ook CWO. En wij gebruiken ook het boek van de Katwijkse Zeeverkenners, super boek. Eigenlijk zouden we ze hiervoor een moeten bedanken, want ik leer er prima zeilen mee. Ik ben nu bezich aan CWO III .

gr Fedde
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: CWO theorie en examens 22 jan 2014 08:53 #478741

La Mavare schreef :
Ik heb het niet allemaal nagelezen, maar de theorie hoe een zeilboot vooruit komt is wat achterhaald. Een betere uitleg vind je hier: www.zeiltheorie.nl/foutetheorie.html
nou moet je natuurlijk wel ebrij bedenken dat het bedoeld is voor scouting en max cwo kb 3. Dus het gaat niet erg diep.

Verder een prima boekje. Paar jaar geleden erg geholpen met mijn cwo, en ik gebruik het nog yeeds als naslagwerk en als ik eens iets uit moet leggen (wat steeds vaker voorkomt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: CWO theorie en examens 22 jan 2014 10:11 #478764

La Mavare schreef :
Ik heb het niet allemaal nagelezen, maar de theorie hoe een zeilboot vooruit komt is wat achterhaald. Een betere uitleg vind je hier: www.zeiltheorie.nl/foutetheorie.html

Ik heb altijd gevoelsmatig mijn twijfels gehad bij de klassieke (en dus foute) theorie over zeilen. Maar dit maakt meteen duidelijk hoe het echt zit. Een zeil (of een vliegtuigvleugel) buigt de luchtstroom af en dat kost kracht. Die kracht (of eigenlijk de reactiekracht) gebruik je om vooruit te komen. Eigenlijk heel erg simpel...

Dank je wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: CWO theorie en examens 22 jan 2014 10:47 #478776

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Smooth Operator schreef :
La Mavare schreef :
Ik heb het niet allemaal nagelezen, maar de theorie hoe een zeilboot vooruit komt is wat achterhaald. Een betere uitleg vind je hier: www.zeiltheorie.nl/foutetheorie.html

Ik heb altijd gevoelsmatig mijn twijfels gehad bij de klassieke (en dus foute) theorie over zeilen. Maar dit maakt meteen duidelijk hoe het echt zit. Een zeil (of een vliegtuigvleugel) buigt de luchtstroom af en dat kost kracht. Die kracht (of eigenlijk de reactiekracht) gebruik je om vooruit te komen. Eigenlijk heel erg simpel...

Dank je wel!

Nou het is niet zo dat het een fout is en het ander goed.
Het zijn twee verschillende mechanismen die beide een rol spelen en elkaar beinvloeden en versterken, het een kan niet zonder het ander. Van de de 'nieuwe' is echter niet vaak verteld dat die er ook bij hoort.
Laatst bewerkt: 22 jan 2014 10:48 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: CWO theorie en examens 22 jan 2014 11:32 #478784

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7816
Nou zoals de theorie werd en wordt verteld op menig zeilschool is het gewoon fout. Iets dat mid jaren 70 al werd afgekaart met Arvel Gentry's "How Sails really work" maar nog steeds een wijdverspreid misverstand is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: CWO theorie en examens 22 jan 2014 22:22 #479017

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8642
Om het nog wat anders te benaderen.
Des te sneller een vliegtuig, des te platter en kleiner de vleugels, met als ultimum een raket, helemaal geen vleugels!
Des te sneller een zeilboot/-plank, c.q. des te meer schijnbare wind, des te minder bolling. Ergo: zonder bolling kom je ook vooruit. Zet maar eens een 3e rif met windkracht 2 en vergeet je genua, zoals je misschien ooit geleerd hebt om met een Valk van lage wal weg te zeilen ...
Als de taart maar lekker genoeg is, hoef je geen slagroom en zo is het ook met Bernoulli!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: CWO theorie en examens 23 jan 2014 09:26 #479082

La Mavare schreef :
Ik heb het niet allemaal nagelezen, maar de theorie hoe een zeilboot vooruit komt is wat achterhaald. Een betere uitleg vind je hier: www.zeiltheorie.nl/foutetheorie.html

Zoals gezegd denk ik ook dat het een complex samenspel van meerdere effecten is. Deze link is aardig maar hun 'bewijs' met de 'supervleugel' is toch voor mij niet heel erg overtuigend. Ja, deze vleugel geeft meer weglengte verschil, maar hij heeft ook (veel) meer drag/weerstand. De luchtstroom zal nooit alle inkepingen volgen en turbulentie geven aan de punten wat heel veel extra weerstand geeft. En het is de vectorieele som van lift en drag die in de klassieke theorie de voortgang geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl