Erg bootafhankelijk, maar o.h.a. wil je dat genuatrimmer en grootzeiltrimmer niets anders hoeven te doen tijdens de boeirondingen. Zij sturen dan eigenlijk samen de boot, alles wat die man / vrouw die de helmstok vasthoudt daaraan doet is remmen
Wat dat betreft heeft North-U helemaal gelijk met het divide-and-conquer-principe. Twee of drie man zeilt de boot zo hard mogelijk met wat er beschikbaar is en bemoeien zich niet met al het andere, daar zijn andere mensen voor.
O.h.a. is de spi-loef trimmer degene die er het makkelijkst taken bij kan nemen bij de boeirondingen. Die functie is namelijk erg makkelijk over te nemen, bij ons houdt de stuurman deze vast als we onderbemand varen, solo zet ik 'm in de selftailer tot de spi volstaat / bijna binnen is en dat werkt ook prima.
Goed voordekken is behoorlijk wat concentratie bij nodig, dus tenzij je een ontzettend ervaren iemand daar hebt moet die gewoon niets anders moeten doen. De winst van de extra handen bij het wegproppen van de spi is gelijk weg zodra de genua niet direct gebroekt wordt bij het achter een scepter hangen bijvoorbeeld.
Bij jou aan boord zijn de bakstagen een lastige extra, lijkt mij het meest logisch om die met spi-loef te combineren als je niet genoeg mensen hebt. Tijdens de gijp laat je dan je lij-trimmer beide schoten nemen en de pit voor hem / haar grinden, dat geeft de meeste controle over de spi.
Overweeg daarnaast om je rolfok op het voordek door de voordekker te laten bedienen, is lastig als de pit daarvoor richting gangboord moet iedere keer.