De 50 mijls duo-handed race van 2014 werd gehouden op 26 April, gisteren dus
Week geleden kreeg ik een ping of ik zin had om mee te varen met iemand die nog een opstapper nodig had om mee te kunnen doen. Aangezien mijn boot nog niet klaar is met de ombouw/upgrade, was de keuze snel gemaakt: opstappen en meedoen dus!
Willem, de eigenaar van de Salona 37r (de performance versie van de Salona 37, met o.a. een lood kiel van 2,38 meter diep) gebeld en afgesproken voor vrijdagavond, om de boot wedstrijdklaar te maken. Vooraf gaand echter een aantal avondjes bezig geweest om de performance data in de iPad te krijgen, met als afsluiting van deze voorbereiding alles op vrijdag namiddag met Sunday (dank je wel!) door te nemen.
De wekker stond op 6:00 op zaterdagochtend, want het palaver was al om 07:00, en ik wil toch echt graag even de dag beginnen met een ontbijtje en een warme douche
Willem had voor een lekker ontbijt incl. uitsmijter, kopje thee en jus d'orange gezorgd, dus dan ligt er een goede bodem in de maag om mee uit te varen
De aanloop naar de start verliep wat moeizaam, want het grootzeil wilde niet echt omhoog. Nieuw laminaatzeil voorzien van een pees de 2e keer hijsen gaat niet echt vlot... daardoor waren we maar net op tijd aan de goede kant van de startlijn, dus de start was niet echt een beste: we lagen meteen 3/4 achterin van het ORC 1&2 startveld, de klasse waarin wij meededen.
Vanaf de startlijn naar de boei, en dan naar de KG18 toe. Om wat in te lopen hadden wij bedacht wat langer hoog te bkijven varen en dan een diepere koers naar de KG18 op spinnaker, waar de meesten kozen voor meteen de spinnaker er op en wat scherper te varen (hier zag je dat de boten met een mooi strakke gennaker in het voordeel waren; de koplopers van de ORC3 (o.a. J92's) waren ons toen al opgelopen. Onze strategie had op dit rak niet gewerkt).
Het rak daarna was echter de doorslaggevende: een lang rak naar de P1. De meeste boten kozen voor een kruisrak. Omdat de windvoorspelling een draaiende naar het zuid-oost was (en afzwakkend) hebben wij gekozen voor dicht onder de kust te blijven (altijd meer kans op wind op die scheiding), en met een beetje mazzel in 1 keer langs het paard van Marken te komen (koers 190 versus de 220 die wij het eerste deel voeren, maar door de draaiende wind konden we uiteindelijk 154 graden varen en daarmee inderdaad in 1 keer om het paard heen!).
Van de 82 boten kozen 5 boten voor deze aanpak, en dat zou later goed terug komen in de uitslag (o.a. 1e in de IRC gemeten, wij als 3e in de ORC 1&2 etc.)
De wind zakte er behoorlijk uit, rond het paard van Marken minuten lang letterlijk 0.0 knopen wind... uiteindelijk is de race ook ingekort, werd dus geen '50 mijls', want anders was iedereen waarschijnlijk pas zeer laat in de avond aangekomen, te laat voor de bbq.
We gingen fysiek als 14e boot over de finish; daar zaten echter o.a. 3 trimarans bij (die maar een paar minuten op ons hadden gewonnen), en daarmee was de uitslag op rating dat wij als 3e over de streep zijn gekomen in de ORC 1 & 2
Het biertje dat wij kregen van de organisatie (de eerste boten kreeg 2 biertjes aangeboden aangereikt vanaf de speedboat van de organisatie) smaakte dan ook prima; in de wetenschap dat we zagen dat het grootste deel van het veld enorme achterstand had opgelopen in het windwak waar zij in terecht waren gekomen midden op het Markermeer, wat in de definitieve uitslag ook naar voren kwam.
Na de race uitgebreid aan de BBQ, die was georganiseerd door de shorthanded.nl organisatie. Dat was zowel lekker als gezelig, tot laat in de avond met een biertje erbij
Rest mij om Sunday te bedanken voor de iPad/polar zaken, Joost L. voor het onctact brengen, en Willem O. voor de lekkere dag aan boord van de Salona! (hele fijne boot; hele lichte bediening van het roer: behoorlijk fijngevoelig voor een stuurwiel; wat niet wegneemt dat ik een helmstok nog altijd prefeleer
Vaart heel hoog aan de wind, zeker met de mooie laminaat zeilen. Prettige kuip met mooie brede randen waar je goed op kunt zitten. Top bootje.).
In September mogelijk de 100 mijls ook weer doen, dus daar kan de voorpret vast voor beginnen!
Onder spinnaker:
Solo vlag als klasse vlag voor de ORC 1 & 2 (voelt wat raar als je duo vaart..)
Nog wat fris in de ochtend; dus de Coldhanded fleece muts maar even op