Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ORC rating

Re: ORC rating 08 mei 2014 11:30 #513165

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
boarderbas schreef :
Ze zijn JUIST niet om je te dwingen allerlei fancy dingen te doen.
Ja de denkfout is dat ik het meten zelf al als fancy beschouw...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 08 mei 2014 11:52 #513171

Als je kijkt wat er allemaal voor gedaan word vind ik een meting niet duur. Ieder zo zijn portomonnee, maar als je goed zeilt met een goede boot (en dat doe je) dan mag een meetbrief niet ontbreken. De jaarlijkse kosten zijn voor ORC erg laag. Je moet één keer door de kosten van een meting heen. De meting zelf is overigens een erg leuk besteedde middag. Je leert een hoop over je boot.

Eénmaal een meetbrief, dan kun je je voor allerlei dingen inschrijven en bijna overal waar je aan meedoet mag je een eerlijke uitkomst verwachten (iig zo eerlijk als het mogelijk is).

Zo had jij me in race 2 waarschijnlijk van de 1e plek geknikkerd met een meetbrief. Had je toch ff een lange neus getrokken denk ik ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 08 mei 2014 12:15 #513182

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
boarderbas schreef :
Als je kijkt wat er allemaal voor gedaan word vind ik een meting niet duur. Ieder zo zijn portomonnee, maar als je goed zeilt met een goede boot (en dat doe je) dan mag een meetbrief niet ontbreken. De jaarlijkse kosten zijn voor ORC erg laag. Je moet één keer door de kosten van een meting heen. De meting zelf is overigens een erg leuk besteedde middag. Je leert een hoop over je boot.

Eénmaal een meetbrief, dan kun je je voor allerlei dingen inschrijven en bijna overal waar je aan meedoet mag je een eerlijke uitkomst verwachten (iig zo eerlijk als het mogelijk is).

Zo had jij me in race 2 waarschijnlijk van de 1e plek geknikkerd met een meetbrief. Had je toch ff een lange neus getrokken denk ik ;)

Oplossing van de Goofen (van de Goofies in de winter op de Oostershelde): De prijs voor de overall winnaar van de ongemeten klasse wint een meetbrief :woohoo:

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 08 mei 2014 12:22 #513184

Inderdaad Trotti, dat zie je wel vaker!

Het verbond zou ook best af en toe eens een aanbieding kunnen doen aan actieve clubs. De avondwedstrijden zijn toch de bakermat van het ORC wedstrijdzeilen. Een meetdag waarop je tegen korting in één dag 5 schepen op de zelfde locatie kan laten meten zou dan toch leuk zijn, niet? Of denk aan een meetbrief voor 50% korting. Als je hem besluit te verlengen betaal je de andere 50%. Dat maakt het laagdrempeliger.

Verder vaart iedereen ineens onder STR. Weten mensen wel wat het inhoud? Betere communicatie kan best.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 08 mei 2014 15:51 #513263

Heb de opmerking van Boatlover zeker niet als negatief ervaren er stond een : ) bij, het zelfde als mijn opmerking over het niveau.
De Deltaweek heeft de sw al jaren een orc meetbrief als prijs in de sw klasse, dat is gewoon een goed idee.
Beter is om zoals in elke sport een promotie degradatie systeem te maken sw/orc dat kan natuurlijk alleen bij groter wedstrijden [lees grote deelnemers aantallen in sw/orc] en zou dan bij die organisaties geregeld moeten worden.
Vraag me ook wel eens af van wat doet die boot bij de sw klasse ?? De sw is bedoelt voor de meer toer/wedstrijd zeilende familie boten.
De orc kost wel wat ook al vaar je maar enkele wedstrijden per jaar, volgend jaar weer automatische incasso : ).

De wedstrijden tegen de first 31.7 waren best leuk verleden jaar, zeker ook om te kijken op wat voor een niveau er gevaren word in orc 3.
In de up/down wedstrijden die relatief kort duren was het snelheidsverschil geen probleem, op langere stukken tja niet echt eerlijk te veel verschillende omstandigheden.
Leuk was altijd het eerste kruisrak, meestal vlak achter de 31.7, 1 keer zelfs er voor, tot dat de spi omhoog ging van de first, de lol er af.

Zolang het zeil oppervlak niet al te veel minder word maar wel effectiever is dat geen probleem, zoals eerder aangegeven worden er ook wedstrijden gevaren onder de 6 knopen.
Bij de kievit is er een langere mast opgezet, niet voor de orc rating gewoon omdat een fok makkelijker is als een overlappende genua.
Het zeiloppervlak a/d wind is van grofweg van 26.5 naar 25 m2 meter gegaan, de spi van 37 naar 42m2, in het begin scheelde het bijna niks in de handicap, door de jaren heen steeds harder moeten gaan varen.
Vreemd is dat de beste resultaten bij weinig wind zijn, zeg maar low in triple number.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 08 mei 2014 16:55 #513284

Degraderen zie ik niet zitten. Daarvoor is de sport te wankel. Vele evenementen moeten er aan trekken om een uitdagend veld te krijgen.

Er heerst veel vooroordeel bij de sportieve tourzeiler. Het niveau in Nederland is niet zo hoog. De gemiddelde sportieve zeiler kan een meetbrief aanvragen en met een beetje inzicht en oefening en een crew binnen een jaar competetief meevaren zonder grote investeringen. Velen laken het Nederlands niveau, maar het is juist ook heel leuk dat het zo kan.

Ik voer met een elan 40. Eerste jaar steevast laatste. Boot was in 100% toertrim. Toen strategisch een zeil vervangen en goed geoefend. Voeren we ineens mee.
2 jaar later moest de Grand Slam opletten op de woensdagen, want als hij even niet oplette pakten we 'm genadeloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 09 mei 2014 04:56 #513380

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dat niveauverschil is wel overduidelijk.

Dat komt waarschijnlijk ook wel door de verschillende manier van varen. In nederland is het varen van een (avond)wedstrijd voor de meesten een extraatje en "doe je het erbij". Het moet vooral het cruisen niet in de weg zitten.
In heel veel andere landen is het juist andersom. daar heb je een boot om wedstrijden te vaen en doe je het cruisen erbij! En dan hoeft het niet per se gelijk "professioneel" te zijn, maar ervaring is toch het belangrijkste...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 09 mei 2014 05:08 #513384

Ik neig toch naar dat laatste, dat cruisen een bijkomstighied is. Moet mezelf er steeds aan herinneren dat het onze vakantieboot is die toevallig hard wil...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 10 mei 2014 08:37 #513666

Hoe zit het met de rolgenua/fok in orc? Als je compensatie krijgt plus dat het verminderde zeiloppervlak mee gerekend word?
Of als je een verzonken rol installatie hebt, de genua over het dek veegt en je de genua op tijd wisselt voor een fok kan een roller voordelig zijn ?
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 10 mei 2014 09:52 #513688

En dat laatste kan/mag dus niet. Bij rolfokvergoeding mag er maar 1 genua aan boord zijn.
Refit Drifter 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 10 mei 2014 13:36 #513739

Dan lijkt het mij dat je met een rolgenua boven de 3 beaufort flink in het nadeel bent ondanks foam e.d. in het voorlijk.
Het grootzeil reven en de veel te bolle genua voor de hogere windsnelheden laten staan heeft geen zin.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 10 mei 2014 16:45 #513775

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
tonmaarseveen schreef :
Dan lijkt het mij dat je met een rolgenua boven de 3 beaufort flink in het nadeel bent ondanks foam e.d. in het voorlijk.
Het grootzeil reven en de veel te bolle genua voor de hogere windsnelheden laten staan heeft geen zin.

Ben ik niet helemaal met je eens, afgelopen woensdag was het een dikke 5 en een dikke 6 in buien, enkel aan de wind in een rak waarin de buien voor dik 6 zorgden hebben we de genua (met foam) wat ingerold. In andere rakken en met name halve wind hadden we voordeel t.o.v, de boten die een hi aspect erop hadden vanwege die wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 11 mei 2014 05:05 #513860

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Halve wind bij wisselende windkrachten heb je voordeel met een rolgenua. Bij een constante windkracht 6 echter al niet meer (of wel heel minimaal) tov een GOED uitgetrimde ha-fok.

Echter daar gaan we: een ha-fok is halve wind niet zo makkelijk te trimmen. De ha-fok staat vaak op een kort railtje of nog erger op een keerfokinstallatie. Als dan halve wind hoofdzakelijk de schoot gevierd wordt geloof ik wel dat je met een ingerolde genua meer rendement haalt.

De ha-fok staat veel te ver naar binnen geschoot en heeft enorm veel twist omdat het leioog nauwelijks of niet naar voren kan. Conclusie: het zeil moet naar buiten en naar voren geschoot worden.

De afstelling van alle componenten luistert veel nauwer ivt het trimmen van de genua. Als er iets net niet goed staat is het rendementverlies veel groter ivt een net niet goed uitgetrimde genua.

Naar voren en naar buiten schoten kan met een barberhauler of met een extra schoot op de voetrail voor wat ruimere koersen. Sommige schepen (zoals mijn FF) hebben tussen de genuarail en de voetrail nog een extra rail voor de iets hogere koersen.

Helemaal van deze tijd vind ik dit niet echt. Met een barberhauler op de voetrail kun je ook prima variëren tussen de binnenste en buitenste positie. Koos de Ridder heeft dit op vrij recente schepen in stand gehouden, de meeste andere ontwerpers niet. Op oude pure ior-wedstrijdboten met flush-deck zie je dit of (zelfs 2 extra railltjes) in het gangboord nog weleens. Het extra railtje gebruik ik nog weleens op een lang constant rak als ik geen zin heb om te pielen met de barberhauler.

Aan de wind is het verschil tussen een ingerolde genua en een ha-fok enorm. Dan kunnen de aanhangers van een rolfok tegengas geven dat de zeilen (foam/snit/doeksoorten) verbeterd zijn, ik denk dat het te maken heeft met het niveau waarop een zeiler wenst op te kruizen in verhouding tot de gemaksfactor. In een beetje een serieuze wedstrijd ben je kansloos met een ingerolde genua, al neem je Roy Heiner mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 11 mei 2014 05:19 #513864

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
De rolfokvergoeding krijg je onder ORC inderdaad alleen als je maar 1 fok gebruikt in wedstrijden. Heb je wel een roller, maar gebruik je in wedstrijden meerdere voorzeilen (wat wij doen in de 109) dan geldt die vergoeding niet. M.a.w. Heb je een rolfokvergoeding op je meetbrief maar gebruik je meerdere voorzeilen dan speel je vals.

De vraag wat beter is qua rating, een HA-fok of een overlappende genua hangt sterk af van het type boot en de races die je vaart.

Zo is de 109 ontworpen op een overlappende fok. Deze geeft enorm veel power, full hiken met 10 knopen wind. Wij varen hoofdzakelijk korte baan / upwind-downwind races en hebben de overlappende genua momenteel van de meetbrief gehaald. We gebruiken dan 2 genua's 3, een light (tot 14 knopen) en een medium / heavy vanaf 15 knopen. Op bezeilde rakken, zoals afgelopen woensdagavond in Monnickendam(zie post Jouzers) gebruiken wij dan een aparte buitenschoot.

Als we eenheid varen zeilen we met overlappende genua 1. Met het oog op de 24-uurs (hopen op licht weer deze editie) en de geplande races in het najaar wijzigen we de meetbrief eind juni naar overlappende genua. De GPH zal zo'n 10 punten zwaarder worden (is nu 626,1).
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 11 mei 2014 05:26 #513866

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
In een grotere wedstrijd komt het weinig voor dat er halve wind gevaren wordt met ha-fok. In een clubwedstrijd of tijdens het toeren zie je dat er veel halve wind gevaren wordt met ha-fok of keerfok. 9 van de 10 keer is het zeil dan niet goed uitgetrimd.

De veelgehoorde stelling dat zo 'n zeil het alleen goed aan de wind ben ik het niet mee eens. Bij voldoende wind (windkracht 6) levert het zeil goed uitgetrimd op een halve windse koers prima prestaties. Goed uitgetrimd bij windkracht 5 is de toerzeiler ook van mening dat de prestaties acceptabel zijn. Indien het schip sportief is en voorzien van een groot grootzeil dan kan de boot bij windkracht 4 ook nog prima toerzeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 11 mei 2014 05:38 #513873

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Wat vragen Big Time:

Veel schepen (waaronder mijn FF) kun je tegenwoordig aanschaffen met de verstaging buitenop zonder overlappende genua. Stel dat je in beide configuraties hetzelfde zeiloppervlak hebt, is er dan een ratingverschil?

Als jullie met 10 knopen wind met overlappende genua varen, ben je dan kansrijk tegen de boten zonder overlappende genua?

Lever je met overlappende genua veel hoogte in tav de schepen met ha-fok? Wordt dit gecompenseerd door extra snelheid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 11 mei 2014 06:08 #513886

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Boatlover: een ontwerptechnische aanpassing van overlappende voorzeilen naar non-overlap gaat meestal gepaard met een langere mast. Soms gaat dit goed, zoals de J/111 waarbij de mast verder naar achteren is geplaatst dan bij de 109. Soms gaat dit minder goed zoals bij de Dehler 34 SV die in mijn ogen niet goed in balans is. Of en zo ja in welke mate de handicap wijzigt bij aanpassing van de zeilconfiguratie is afhankelijk van veel meer factoren dan alleen de mastlengte. Daarnaast zul je als je echt competitief wilt zeilen tenminste 2 genua's 3 moeten aanschaffen. Bij ons is de lichte 3 circa 1,5 m2 groter dan de medium / heavy.

Bij 10knopen wind kun je non-overlap meer hoogte varen dan bij overlappende configuratie. Vaar je op vlak water en maak je veel tacks (korte baan) dan is de non-overlap met infuckers in het voordeel. Met meer golven en minder tacks is de overlap in het voordeel. De boot wordt dan namelijk minder afgestopt in golven omdat de overlappende 1 veel meer power heeft.

Het is allemaal wel boot afhankelijk, in de 31.7 kwamen we er met een non-overlap configuratie onder de 14 knopen niet aan te pas. Had mede te maken met het relatief kleine grootzeil van 31.7 (25m2).

Tot slot speelt ook het bemanningsgewicht mee. Wij varen met maximaal 7 man, vaar je overlappend dan heb je met meer wind (boven de 12 knopen) eigenlijk 8-9 man nodig. Dat vinden wij echter veel te druk aan boord.

Stel dat je vooral dual handed vaart, dan zou ik veel eder geneigd zijn om voor een non-overlap configuratie te kiezen.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 11 mei 2014 06:08 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 11 mei 2014 11:01 #514006

Vreemd de White Hawk vaart best goed met non overlap. www.noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NEDC7251.PDF

Om een eerlijke kans te krijgen voor iedereen zou dan een bijna vierkante baan gevaren moeten worden, met halvewindse rakken op ongeveer 75% van het kruis en voordewindse rak.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 11 mei 2014 11:27 #514014

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
tonmaarseveen schreef :
Vreemd de White Hawk vaart best goed met non overlap. www.noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NEDC7251.PDF

Om een eerlijke kans te krijgen voor iedereen zou dan een bijna vierkante baan gevaren moeten worden, met halvewindse rakken op ongeveer 75% van het kruis en voordewindse rak.

1 - Dat is niet zo vreemd want White Hawk heeft een ondiepe kiel (diepgang 1,45m.) ipv. de standaard kiel (diepgang 1,90m.)

2 - Ton, een ORC-meetbrief levert niet alleen een GPH maar een hele reeks handicapgetallen op. Zo heeft elk gemeten schip een apart handicap (ToT / ToD) getal voor windward-leeward = upwind-downwind (inshore) en coastal/ long distance (offshore). Dat maakt het m.i. allemaal al behoorlijk eerlijk hoewel er altijd sprake zijn van bepaalde schepen die het onder ORC beter doen dan andere schepen.

Jaarlijks wordt het systeem verder verbeterd / verfijnd. Zo mogen wij dit jaar ongeveer 0,5% langzamer dan de gemiddelde vloot omdat men er achter is gekomen dat de genaker minder gunstig was t.o.v. de spi dan eerder gedacht.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 11 mei 2014 14:23 #514044

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Bedankt voor je top-uitleg Big Time! Gevoelsmatig klop dit 100%.

Het 31.7-verhaal is denk ik vergelijkbaar met mijn FF95. Ik heb een iets kleiner grootzeil dan standaard. Met windkracht 4 heb ik (zeker in golven) een overlappende genua nodig.

Laatste vraag: is de 31.7 concurrerend in de orc met overlappende genua?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 11 mei 2014 14:44 #514051

Big Time schreef :
Soms gaat dit minder goed zoals bij de Dehler 34 SV die in mijn ogen niet goed in balans is.

Toen dit schip net nieuw was heb ik op Boot Dusseldorf gesproken met de importeur en aangegeven dat ik de nieuwe serie minder mooi vind dan de oude (vooral de 36 en 39 JV vind ik erg mooie schepen). Hij gaf toen aan dat ze juist heel veel complimenten hadden gehad over het uiterlijk en dat in zijn ogen de zeileigenschappen ook beter waren. De 36JV wil met meer wind nog wel eens uit het roer lopen en volgens hem is dat bij de 34SV juist niet het geval. Maarja dat kan natuurlijk ook een typisch gevalletje "Wij van WC eend ... " zijn. Het is in ieder geval niet het succes geworden waar Dehler op had gehoopt.
Laatst bewerkt: 11 mei 2014 14:44 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 11 mei 2014 14:54 #514054

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ik ben ook meer gecharmeerd van de JV-Dehlers. Ik heb het gevoel dat de 34/35 (Simonis Voogd) een minder evenwichtige boot is. We gaaf qua styling! De 44/45 vind ik wel helemaal kloppen. Die Crossover in Harlingen.... Wat een gave boot!

Ik heb begrepen dat Dehler in een kort tijdbestek wel vrij veel boten verkocht enkele jaren geleden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 11 mei 2014 15:00 #514056

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De Playmate van Hennevanger liep wel als de brandweer, maar is ongetwijfeld ook een hoop aan gebeurd daarvoor. Verder vind ik die 34'ers inderdaad ook tegenvallen. Zelfde geldt voor de First 30 bijvoorbeeld, dat wil ook gewoon niet zo.

Die 44 is inderdaad erg mooi, de 36 en 39 JV zijn dat ook en zijn vooral ratingkillers, met name de 39. De SQ's zijn dat dan gek genoeg weer minder: die zijn sneller gemaakt maar moeten van de meetbrief dan ook veel harder wat lastig(er) waar te maken valt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 11 mei 2014 15:29 #514064

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
@Boatlover: de 31.7 is naar mening zeker concurrend met overlappende genua. Wij zeilden in 5 achteraanvolgende seizoen 4 maal in de top 5 van het eindklassement ORC-3 in de Flevorace / ORC-kampioenschap Noord. 1 jaar niet vanwege materiaalpech (valbreul).

@FMJ Playmate van Hennevanger was na een jaar alweer verkocht omdat de boot niet voldeed. Veel te zwaar (500kg zwaarder dan volgens de ontwerpspecs) en veel slechter presterend onder handicap dan z'n vorige boot (X-332).
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 11 mei 2014 16:23 #514077

Vind het woord handicap killer een beetje kort door de bocht, heb tegen de wh gevaren, upwind redelijk bij te houden met de kievit 680, downwind super snel en ook tactisch word er super gevaren daar aan boord.
Ben zeker geen fan van de wh, heb wel respect voor de manier waarop de boot gevaren word.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl