Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ORC rating

Re: ORC rating 01 mei 2014 07:30 #510936

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Bas, denk als bij de mini....kiss, houd je boot zoveel mogelijk clean.als door plaatsing van de rail infukken niet nodig is, zou ik dat niet doen. Je vaart 80 % upwind met die h.a.
Voor die overige 20% sla ik een buitenschootje neer.
Liever een enkele keer een flexibel lijntje, dan een permanente.

Met upwind infukken heb je in tacks ook meer handling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 07:32 #510939

Jupz, maar zoals ik al zei, het wedstrijdelement is niet bepalend. Als mijn rail de doorloop versperd voor de kleine dan heeft de klien voorran en scheert papa wel een infucker in..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 09:01 #510956

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Dan boft die kleine met zo'n goedzak als vader! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 09:20 #510960

je kan natuurlijk ook die kleine trainen om de schoot naar binnen te trekken, spaar je én een rail én een infucker uit!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 10:45 #510987

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ik zou wel de hoek berekenen indien je van een vaste rail (zonder infuckers) uitgaat. Vermoedelijk moet je de rail dan minimaal tegen de kajuit plaatsen of nog verder naar binnen/op de kajuit plaatsen.

Mooi dat je alleen een onderwant achter het hoofdwant hebt. Je kunt met de ideale hoek (met of zonder infuckers) gaan varen.

Met infuckers kun je variëren: meer naar binnen op vlak water en vice versa op golven. De "extra handeling" valt mee. Bij constante omstandigheden zal je de infuckers niet veel verstellen, ze staan dan meestal vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 11:17 #510998

Klopt als een bus.

We praten in de praktijk hier over 15cm. De doorloop tussen stag en kajuit is erg smal.

Bovenstaand van boatlover is dus de reden dat ik nu even een vast blokje heb gemaakt en infuckers heb ingeschoren. Ik kan dan niet echt lekker twisten, (hoewel daar ook al een oplossing voor is voor dit weekend) maar wel veel uitproberen zonder de boormachine in het dek te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 11:44 #511005

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Denk dat al googlend hier nu veel mensen komen, die heel iets anders verstaan onder "(in de schoot) fucken" ;) .

Volg het draadje nog steeds met grote aandacht, niet om het infucken overigens...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 12:09 #511009

Het bootje waarmee ik nu vaar is gemeten zonder overlappende voorzeilen. Ik heb wel een aantal verschillende H.A.'s. Behalve het verschil in doekgewicht is het verschil in profiel behoorlijk groot. Wisselen van een zware H.A. naar een lichtere, vollere, maakt een enorm verschil. Wellicht dat voor fluisterzeilen met een knikje in de schoot een lichte 1 echt een verschil maakt. Je boot daarmee laten meten lijkt niet slim. Je neemt de handicap voor zo'n zeil wel altijd mee....

@jedre, was dat een 2 die er gisteren op had staan? Hoge schoothoek.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 13:39 #511037

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
@Harry, ik had er een oude 3 met een redelijk verzakte bolling op staan :-).
Vandaar die hoek.
Overigens mijn excuses, we waren te laat voor het fototoestel. Was echt een gemiste kans op een paar mooie plaatjes!

Was erg leuk je daar te treffen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 13:43 #511038

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
@Bas, op mijn mini liep mijn schoot door een oog. Die kon ik drie-dimensionaal verstellen. Daarmee kon ik infukken, outfukken en continu mate van twist bepalen. Deze vind ik fijner werken dan rails. Voor de positie van de 3 zit ik ernog aan te denken dit op mijn boot te bouwen. Misschien een idee.

Zelf heb ik ook wel gedacht aan de oplossing van Harry. Alleen is mijn knappe zeilgarderobe (niet die van gisteren H. :-)) nog lang niet aan vervanging toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 13:46 #511039

@ Har

Mijn grootzeil is écht heel klein he. Toen Ron Holland mijn boot tekende was hij zich volledig aan het ingraven in zijn geloof in masttop, smalle kont en korte giek in de tijd dat brede konten, fractionele tuigen en langere gieken aan populariteit wonnen.

Ik mag gewoon niet meer zeuren na gisteravond. Heb eens even gekeken hoe ik qua rating in de "club" lig in lelystad en ik ben van de 12 boten nu drie plekken naar beneden opgeschoven in de ratingranking tov vorig jaar. Nou varen we daar ORC en STR (ongemeten) door elkaar en heb je met een gemeten boot altijd voordeel (ja dat heeft de ORC goed bedacht hè!)

Om het draadje nog even wat nuttige info te geven, lees dit eens. ORC is echt wel een bewegende regel.

Code 0's is paal en perk aan gesteld. Worden nu als vrijvliegende genua's gemeten en zwaar bestraft. Marginaal fractionele rigs worden bestraft en er wordt aan liftcoëfficienten van zeilen gesleuteld. Met name het eerste gedeelte in het document over hydrodynamica schijnt een enorme verbetering te zijn voor mensen met schepen die niet voor de ORC ontworpen zijn.

Er is ook weer een hogere bonus voor dacron. KAK. Heb ik net laminaat gekocht ;)

Om nog eens te onderstrepen hoe belangrijk de ORC zichzelf wel niet vind zijn er penalties ingevoerd voor boten die niet compleet gemeten zijn. Ofwel, is je meteing een paar jaar oud en ontbreken er nu extra ingevoerde maten, dan krijg je straf want het is hoog tijd dat je doneert. Ik wou dat ik die businessmodellen kon bedenken!





@ jedre, ja dat zit nu ook op de VO65's, maar betekent wel 4 trimlijntjes, die allemaal vertraagd moeten worden. Kassa! We zijn een jong team en na twee keer "spival, spival" verlagen we ons nog wel eens tot "die rooie met spikkeltjes". Meer lijntjes is nu niet het moment om over te beginnen.

Het is in ieder geval in strijd met je KISS principe en ik heb sledes, schroeven en rail aan boord klaar liggen...

Toch ga ik er dit weekend nog wel eens even over fantaseren, als één lijn met een snapshackle aan het oog zit kun je het wél allemaal wegtrekken en is het uit de loop....rail en sledes goed verpatsen, wat blokjes... hmmmmm.....
Laatst bewerkt: 01 mei 2014 14:00 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 13:52 #511040

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik zei toch al dat het een cadeautje was! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 15:18 #511053

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Boarderbas,

Houd er rekening mee dat als je infuckers verstelt je ook je leioog moet verstellen. Je schoot een haartje vieren betekent met infuckers dat je je leioog ook moet verstellen.

Al met al vraagt het van je foktrimmer meer activiteit en kennis. Een vanuit de kuip met lijnen verstelbaar leioog is noodzaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 15:28 #511060

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Op de Ballad zat er ook ca. 15 cm tussen de verstaging en de opbouw. Tussen het dubbelschalige dek zat op die positie lucht...

Hiertussen is een soort polyester geplaatst. Om samentrekken van de 2 schalen verder te voorkomen zijn tussen de schalen metalen busjes geplaatst waar de schroeven doorheen gingen. Aan de binnenkant van de kajuit was een u-vormige metalen strip geplaatst om kromtrekken in de lengterichting te voorkomen. Over deze strips/schroefuiteinden/moertjes was ter verfraaiing een stukje teak gemonteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 17:43 #511095

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Dat zeg ik.... een low friction ring, lijntje naar bovenkant kajuitopbouw, lijntje naar mastvoet, lijntje naar onderzijde kajuitopbouw en je kan alle kanten op. En het houd je dek ruim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 01 mei 2014 19:33 #511143

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Infucker of niet, volgens mij heb je op de Rush sowieso een extra rail nodig omdat de originele rail niet lang genoeg is. Of de ha-fok van Boarderbas is (te) hoog opgesneden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 02 mei 2014 03:18 #511174

ik heb sledes, schroeven en rail aan boord klaar liggen...

Voor dit weekend heb ik geen keus, er zitten ogen metdyneema loops aan de putting. Thats it. Meer word het niet. Het gaat een kleine 4 waaien, dus waarsschijnlijk is alles bezeild met #1.

Mijn high aspect kreukelt met zijn onderlijk over het dek. Precies zoals ik dat wilde hebben.Het luchtlek onder de HA door is nagenoeg dicht. De schoothoek laat nét genoeg ruimte voor genuasledes en een softshackle, maar de knoop zit dan tegen het oog aan bij maximale trim.
Laatst bewerkt: 02 mei 2014 03:35 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 02 mei 2014 08:12 #511237

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
FMJ schreef :
Dat verschil wordt gecompenseerd door bij de vol gemeten schepen er 1% af te trekken.

Ik heb mijn schip ook voor toeren uitgerust, ook een flatscreen aan boord, boeken in de kast, veel gereedschap en reserve materiaal, etc.

Nu vertelde het watersportverbond dat in de gevallen dat het ontiegelijk veel werk is om je boot leeg te halen, deze ook inclusief gemeten kan worden met aftrek van het theoretisch bepaalde extra gewicht.

Wat is nu gunstiger, een halve dag de steiger volgooien en leeg meten, of een schatting van het aan boord gelaten materiaal laten meewegen?
Of geldt hier ook die standaard 1% regel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 02 mei 2014 08:41 #511240

Dat is makkelijk te beantwoorden; leeghalen. De regels zijn zo gemaakt dat hoe preciezer de meting gedaan is, hoe gunstiger de rating. Meet je boot dus als je hem te water laat. Dan is hij leeg, zitten er geen zeilen op etc.

Voor bijna alles is een alternatieve schatting voor een meting, maar die schatting is zo genomen dat je er geen voordeel uit kunt halen. Dat zou namelijk betekenen dat je met de regels kunt sjoemelen. Je gewicht aan boord wordt dus geschat met een zekerheidsmarge. Daarbovenop krijg je een 1% penalty.

De STR rating gaat er vanuit dat je de gehele zeilgarderobe die op je schip past er ook op zit en van laminaat is. Anders zouden schepen massaal onder STR gaan varen in de ORC wedstrijden. Het is wél heel leuk dat je nu dus ongemeten je kunt inschrijven voor ORC wedstrijden! Meer boten in het veld, minder startgroepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 04 mei 2014 03:28 #511635

De impuls sprinta sport kwarttonner, vaart al jaren lang in de top van het orc gebeuren met de standaard 150 % genua.
Als hij met met weinig wind op de fok gaat varen is de boot niet sneller als de kievit 680 met vol tuig, weet wat je doet als je aan het zeiloppervlak gaat sleutelen.
Vaar ongeveer al 20 jaar met /tegen de impuls.

Ben voorstander van de str om grotere startgroepen te krijgen, het enige tegen punt wat je kunt bedenken is dat je met twee soorten handicaps gaat varen in orc.
Lijkt mij dat het doel de middelen heiligt.
Zijn er bij de y-Toren str boten?

citaat str discussie clubracer.

Ben met je eens dat de str oplossing niet ideaal is maar dat de orc gedegradeerd word is wel sterk uitgedrukt.
Op zich de gedachte achter str klopt wel dat door boten mee te laten doen er een aantal mee blijven doen.
Je kan niet voor alleen 1 of 2 klassen, met niet al te veel boten, een str laten gelden.
Vooral in orc 4 is de str hard nodig,het blijft altijd leuker met meerdere boten.
Ik zeg dan, liever 6 boten met str dan 3 boten zonder, veel gezelliger/spannender!
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 04 mei 2014 09:28 #511704

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Je vaart altijd in de top van het orc-gebeuren in klasse 4, er doen namelijk maar 5 boten mee. ;) . Dit is niet vergelijkbaar met klasse 1, 2 en 3.

In die zien hoop ik dat de str-rating maar ook het activeren van het kwartton-zeilen gaat bijdragen aan een normaal aantal deelnemers in orc klasse 4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 04 mei 2014 18:32 #511817

Tja, als wedstrijdleidingen niet meer gaan starten als er weinig wind is gooi ik de genua er af hoor ;)

Vandaag wedstrijd afgelast terwijl we 2,5 knoop voeren langs de startlijn. Om half 2 al afgelast terwijl er tot 4 uur nog gestart kon worden. Zonde van alle logistiek en investering om aan een startlijn te verschijnen..

Ben teruggevaren naar lelystad aan de wind met 5 knopen op het log...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 04 mei 2014 18:37 #511821

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Grens om te starten bij ORC-wedstrijden ligt op 6 knoop gemiddelde windsterkte. Volgens mij stond dat er niet, in elk geval niet in de buurt van het wedstrijdwater.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 04 mei 2014 18:42 #511824

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Big Time schreef :
Grens om te starten bij ORC-wedstrijden ligt op 6 knoop gemiddelde windsterkte. Volgens mij stond dat er niet, in elk geval niet in de buurt van het wedstrijdwater.

Die 6 knoop stond er niet.
Ook draaide de wind enorm: een goede baan erin leggen was ook niet al te makkelijk dan
Laatst bewerkt: 04 mei 2014 18:42 door SanderH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 05 mei 2014 02:55 #511851

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
In Hindeloopen hebben we afgelopen najaar nog wel met minder wind gevaren, maar toen waren er niet zulke grote windshifts als gisteren. Alleen de laatste race werd toen laat afgeblazen door een grote shift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl