Zo midden in het wedstrijdseizoen hink ik op twee gedachten; de volgende race en de voorbereiding daarvan en wat er dit winter allemaal nog aangepakt moet worden.
Plechtig heb ik beloofd deze winter aan het interieur te besteden. Ramen vervangen, houtwerk vervangen, schilderbeurtje en misschien een grondige verbouwing vna de keuken om een oventje te plaatsen en de kastjes wat praktischer te maken.
Verder gaat de electra de kliko in en komt er nieuwe.
Maar ja, t bootje moet ook hard blijven gaan, dus soms fantaseer ik wat mijn volgende 'move' is.
Zeilgarderobe uitbreiden of nieuwe mast is uitgesloten.
Nu kunnen er op mijn boot flapjes aan de (korte) skeg. Hier onder zie je de uitsparingen daarvoor zitten. Er zit een bonkig skegje vóór het roer wat alléén voor de rating onder IOR er zit. Weghalen zou het beste zijn, maar dat is een beetje overdreven. Die flapjes zorgen voor een betere aanstroom van de bovenkant van het roer en dus minder snel cavitatie + minder weerstand.
Waarvan maak je die flapjes?
Rubber? Het moet wel met 8 knopen nog een goede geleiding van het water geven.
Dun plastic?
Heeft het veel zin?
Samen met nog een lichte schuurbeurt, een verse laag VC17, het kaalhalen van de kiel en uitplamuren van de kiel moet het onderwaterschip de 'af' status geven. (al blijft dat roer zelf nog wel een dingetje dat blijft knagen). Dan kan ik gaan fantaseren over verdere tuning bovendeks...
Eén die wellicht binnenkort al aan de beurt is is het babystag. Mijn dek zit niet aan de toiletmuur vast die onder de putting staat, dus aansleuren van het babystag maakt alleen maar een kier.
Gelukkig staat die toiletmuur op een tamelijk dik ingelamineerd multiplex plaat die als een soort drempel in de boot ligt. Ik ben van plan om er een plaat RVS op te schroeven met een oog er aan, dan een oogbout op de putting onder dek en een stukje vectran+spanner spannen tussen de oogbout en de rvs plaat.