Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs race

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 16:10 #536682

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hierbij de regels omtrent kussens, was er volledig van overtuigd dat het anders was gezien de info die onlangs kreeg voor de meting, maar er blijken inderdaad uitzonderingen te zijn.
ORC Club, recente vragen

Mag ik bootkussens of tafel van boord halen voor een wedstrijd?
Een boot mag alleen wedstrijdvaren zoals deze gemeten is. Dus wanneer kussens of tafel aan boord tijdens de meting dan ook bij wedstrijd! Schepen kunnen gemeten worden zonder, maar vallen dan in IMS divisie Performance. Zij komen dan niet in aanmerking voor de bij de Cruiser/Racer divisie behorende Dynamische Vergoeding. Zie meetbrief in het kader ROMP gegevens. Om te kwalificeren voor de Cruiser/Racer divisie dient de standaard uitrusting van een voor toeren ontworpen boot aan boord te zijn. Alle spullen dienen zich op hun normale “toer” plaats te bevinden.
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 16:10 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 16:56 #536698

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
jouzers schreef :
Hierbij de regels omtrent kussens, was er volledig van overtuigd dat het anders was gezien de info die onlangs kreeg voor de meting, maar er blijken inderdaad uitzonderingen te zijn.
ORC Club, recente vragen

Mag ik bootkussens of tafel van boord halen voor een wedstrijd?
Een boot mag alleen wedstrijdvaren zoals deze gemeten is. Dus wanneer kussens of tafel aan boord tijdens de meting dan ook bij wedstrijd! Schepen kunnen gemeten worden zonder, maar vallen dan in IMS divisie Performance. Zij komen dan niet in aanmerking voor de bij de Cruiser/Racer divisie behorende Dynamische Vergoeding. Zie meetbrief in het kader ROMP gegevens. Om te kwalificeren voor de Cruiser/Racer divisie dient de standaard uitrusting van een voor toeren ontworpen boot aan boord te zijn. Alle spullen dienen zich op hun normale “toer” plaats te bevinden.
En hoe zit dat nu met schippers die na de meting als een idioot in de sportschool aan de gang gaan en spontaan een kilo of tien afvallen?
Krijgen die een loodgordel aangemeten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 17:31 #536716

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 18:10 #536735

Nee. Bij ORC geef je een maximaal crewgewicht op. Daar mag je niet overheen. En ja, je moet soms met de hele crew op de weegschaal. Tijdens de Lenco moest ik dat ook, maar ik vertelde Leo dat we met zijn 3-en voeren en dat ik en mijn dekmaat best even op de weegschaal wilden staan en gezamelijk ongeveer 140 kg wogen. Mijn max crewgewicht is 430kg. Mijn vriendin was even weg. Hij zou dan aan vriendin uit moeten leggen dat zij op de weegschaal moest gaan staan om te controleren of ze minder dan 290kg woog. Ik heb hem kort geschetst wat haar reactie zou zijn en hij zag van weging af. :silly:

Overigens kan ik me voorstellen dat een buitenstaander een MINIMUM crewgewicht verwacht, maar op een boot is alle mobiele gewicht voordeel omdat het naar de hoge kant gezet kan worden. Het is dan ook verboden om vaste uitrusting te "stacken" = naar de hoge kant te verplaatsen. Zoals eerder gesuggereerd de kussens in het gangboord leggen en vol laten zuigen met water mag dus niet, maar deczeilen is een grijs gebied en het komt vaak voor dat de longbags in het gangboord aan de hoge kant worden geborgen, soms zelfs met het gaas naar boven om veel buiswater te pakken.

Ik geloof zelfs da als je twee watertanks hebt aan weerszijden van de boot dat die in open verbinding moeten staan of voor de race genivelleerd moeten worden.
De échte regels zijn eindeloos met eindeloos veel verwijzingen naar lijvige documenten. Kost je een goed weekend om ze allemaal goed te lezen. Ik heb het gedaan, maar heb het niet allemaal meer paraat.
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 18:19 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 18:36 #536746

jouzers schreef :
Volgens mij weet jij als geen ander hoe klein de verschillen zijn en wat kleine dingen voor verschil kunnen maken in de 24 uurs...

vroeger (32voeter) haalde ik wel alles van boord wat legaal eraf mocht. Dat scheelde 2 cm diepgang op de Spirit32.... (ca 180 kg).
of dat echt hielp op totaal 5000 kg weet ik niet...
En de huidige boot weegt 7000+ kg, dus die 10 kg pannen... die zullen het verschil niet maken.

Wel gaan alle zware dingen in de midscheeps, naast de tafel: het redvlot, de ankers en ketting, 2 spi's, een voorzeil. Geen gewicht in de einden als dat vermijdbaar is, dat maakt wel merkbaar verschil.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 18:59 #536759

Klus toch! Foei!

Nou wel eerlijk dat je toe geeft vals te spelen hoor! :evil:
Anchor
(and associated chain) gyradius contribution is established from the actual recorded weight and distance from the stem of the foremost anchor on board at the time of measurement. To be counted for gyradius adjustment the anchor must be placed in the forward 30% LOA and carried whilst racing in a locker or compartment accessible from deck, and not stowed within the yacht’s cabin.

Maar ik neem aan dat het hier om een reserve anker gaat toch.
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 19:00 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 19:16 #536770

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
Leuk, even een (lange middag) druk met werk en gelijk 10 posts over kussens :)

Aan het antwoord van Remco / Jouzers heb ik niets toe te voegen. Zo zit het ook in mijn hoofd alleen had ik vanochtend het artikel uit de ORC- regels niet bij de hand.

Begrijp dus dat Red Roo zonder kussens is gemeten. Vraag me af wat daar de zin van is. Die laatste 10 kilo, onderdeks en verspreid door de boot zullen niet direct het verschil maken op een boot van 5 ton.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 19:20 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 19:18 #536772

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Weer een DSQ, even snel kopietjes maken voor het weer wordt bewerkt :evil: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 19:22 #536776

Hoho, wij hebben niet eens de regels verbogen! Niks geen DSQ! En ik neem aan dat baasklus zijn hoofdanker niet in de kajuit heeft liggen, dat zou raar zijn. Dus wacht even voordat je met rieken en fakkels een meute optrommelt voor een inquisitie! :evil:

In het voorseizoen IEDERE race behalve rondje Noord een controle gehad. Ik heb goed contact ze en vraag ze zelfs soms om advies omtrent het volgen van regels.

Als je graag de schandpaal vult met zeilers, pak dan even de regels omtrent zeerailing. Als je algemeen gaat muggenziften denk ik dat geen enkele boot 100% aan de ISAF categorie regels voldoet. Sterker nog, er zijn er maar weinig die überhaupt moeite doen er geheel aan te voldoen. Gelukkig worden deze regels ruim en met beide benen op de grond geïnterpreteerd.
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 19:29 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 19:26 #536778

boarderbas schreef :
Maar ik neem aan dat het hier om een reserve anker gaat toch.

mijn boot is in 2002 gemeten met de ankers en ketting op het dek, achter de mast, zo'n beetje onder de neerhouder. Daar (maar dan wat lager) liggen ze ook tijdens wedstrijden. Via het luik erboven kan je er zo bij (accessible from deck) ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 19:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 19:29 #536780

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
Er zijn in totaal zelfs 3 Max Fun 35's ingeschreven in de ORC. Dan moet ik nog oppassen dat we niet tegen een een losgeraakte kiel aan varen tijdens de 24-uurs ;)
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 19:30 #536781

Kijk, berg de riek maar weer op Jouzers :whistle:

De kiel van de Blacq Magix is er weer keurig aan geducktaped hoor ;)

De Maxfun's van Heiner zijn aangepast voor incentives en varen met een spinnaker. Daar zijn ze niet op ontworpen en daarom halen ze hun performance niet. (volgens de jongens zelf) Dus of ze concurrenten zijn betwijfel ik. Vorig jaar voer Maarten Voogd mee met zijn eigen maxfun. Die is zeer zwaar gemodificeerd en vorig jaar had hij het 'aan"-knopje nog niet gevonden. Ik hou er rekening mee dat hij die inmiddels gevonden heeft en dan is wel een boot die potentieel gevaarlijk kan zijn.
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 19:36 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 19:46 #536783

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
Begrijp ik het goed dat Red Roo is omgedoopt door iemand die moeite heeft met de spelling van de engelse taal - black(q) en heimelijk liever een X zou willen varen - magic(x) ?
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 19:49 #536786

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ships weer niet haha ;) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 19:51 #536787

Begrijp ik het goed dat Red Roo is omgedoopt door iemand die moeite heeft met de spelling van de engelse taal - black(q) en heimelijk liever een X zou willen varen - magic(x) ?

Je had het NIET verkeerder kunnen begrijpen. Hij heeft de X weggedaan en de naam gehouden...

De achternaam van de schipper verraad de rest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 19:58 #536791

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
Kijk zo'n X inruilen voor iets beters dat snap ik wel ('t is een x maar ik vind het nix). Maar een bootnaam gebaseerd op je achternaam? Hmmm, beetje sneu

Dan vond ik Red Roo toch leuker...
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 20:01 #536794

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Zijn toch de oude eigenaren van de Yellow Rose?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 20:02 #536795

Maar een bootnaam gebaseerd op je achternaam? Hmmm, beetje sneu

Ik denk dat je een paar forumgenoten hier verdrietig mee hebt gemaakt.

Yellow Rose ken ik niet.
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 20:03 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 20:16 #536802

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
boarderbas schreef :
Maar een bootnaam gebaseerd op je achternaam? Hmmm, beetje sneu

Ik denk dat je een paar forumgenoten hier verdrietig mee hebt gemaakt.

Yellow Rose ken ik niet.

Yellow Rose is volgens mij nog steeds eigendom van Marten Jan Ringers.

Tja, en als je je ego wilt opwaarderen door je bootnaam te baseren op je eigen naam moet je natuurlijk wel tegen een stootje kunnen toch ;)
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 20:17 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 31 juli 2014 20:56 #536816

Zeker als het komt van iemand met een zéér bescheiden forum/bootnaam ;)
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 20:57 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 01 aug 2014 06:19 #536853

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Voor de Isailor gebruikers:

De rakkenkaart maar eens geprint en onder de loep genomen, om alvast wat potentiële routes in Isailor te zetten (wil er net als vorig jaar routes in zetten met verschillende windrichtingen om uit te kiezen, je kan de bootsnelheid voor die route per rak bepalen en zo om en nabij de 24 uur uitkomen).

Blijkt Sport-J niet in Isailor te staan, heb hem zojuist geplot en toegevoegd op N 522750.0 en E 51100.0.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 01 aug 2014 06:42 #536858

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
boarderbas schreef :
Zeker als het komt van iemand met een zéér bescheiden forum/bootnaam ;)

Oh, snap :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 01 aug 2014 10:45 #536910

HW Har zit op 20:15u vrijdagavond, dus 1 uur na de start!

Als je RAK dwingt om na een start in Kornwerd VF7 en dan BO6 te doen rekent hij 26 mijl stroom mee uit, in totaal 20 uur op Wad en Noordzee, met gemiddeld ruim 1 kts mee.
Helemaal buitenom van Harlingen naar de Noorderhaaks, dan terug, Doove Balg en TX naar texel/den helder, en dan door den Oever weer naar binnen en meteen door naar de finish.
Doorgerekend met de wind van vorig jaar levert dat 8 mijl meer op dan een route zonder zout water, ofwel, van de 26 winst verlies je er weer 18 door ongunstige snelheden (aan de wind, voor de wind, kruisen).

En natuurlijk weten we de wind nog niet, maar wel staat vast dat er 20 uur stroom mee te verdienen is met deze tijd van HW.

Bijlage Knipsel_2014-08-01.JPG niet gevonden

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 01 aug 2014 12:50 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 01 aug 2014 11:03 #536912

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 283
Baasklusje schreef :
HW Har zit op 20:15u vrijdagavond, dus 1 uur na de start!

ha mooi om zo te zien zeg, en dat RAK24 komt daar gewoon mee? Ik dacht mijn eerste keer 24u (met eigen boot) zonder te doen maar dit ziet er wel uit als een mooi rondje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs race 01 aug 2014 11:08 #536913

als je rak een hele dag zou laten rekenen komt hij daar wel mee, maar als je rak wat helpt, door de start Kornwerd te kiezen (startplaats moet je toch kiezen) en dan de BO 8 'vast te zetten' in rak, dan komt hij snel hiermee.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl