De totale hoek die niet bezeild is is dus 125 graden. Als je zowel over stuurboord als over bakboord 45 graden zou kunnen zeilen zou die hoek 90 graden moeten zijn.
Jouw vraag is drieledig volgens mij:
1) waarom is mijn onbezeilde hoek 125 graden en niet 90 graden?
2) hoe zou ik deze hoek kunnen verkleinen?
3) waar kan het verschil tussen de hoek over bakboord en stuurboord vandaan komen?
1) Zoals iemand al eerder heeft genoemd is er een verschil tussen de hoe ten opzichte van de werkelijke wind en de schijnbare wind. Doordat je voorwaartse snelheid hebt maak je je eigen tegenwind. Als je boot 45 graden t.o.v. de schijnbare wind kan varen en je gaat hard, dan neemt de hoek t.o.v. de werkelijke wind al snel behoorlijk toe. Hoe erg dit effect bij jouw boot is weet ik niet maar 10 graden komt al snel voor. De GPS registreert de koers ten opzichte van de werkelijke wind.
2) Hoger varen, zonder te knijpen of te prikken, is een kwestie van boottype, trim en (kwaliteit) van je zeilen. De meeste boten hebben een minimale hoek ten opzichte van de schijnbare wind (apperent windangle). Een ervaren zeiler met een zelfde boot, de werf of een klassevereniging kan je hier misschien iets meer over vertellen. Als je deze minimale hoek niet haalt, zonder dat je zeilen gaan killen, kan het zijn dat je door je zeilen anders te trimmen (spanning voorlijk veranderen door valspanning of cunningham / spanning onderlijk veranderen door bijvoorbeeld onderlijkstrekker (outhaul) strakker of losser of door de overloop meer naar loef te zetten of spanning op achterlijk reguleren met neerhouder of easykick en bolling aanpassen door bakstagen of hekstagspanning aan te passen enzovoorts) Het kan ook aan de kwaliteit van je zeil(en) liggen. Als die "uitgezeild" zijn en hun aerodynamische vorm hebben verloren, dan kan het zijn dat je nooit hoog genoeg kan zeilen.
3) Het verschil tussen bakboord en stuurboord hoek 55/70 graden. Het meest waarschijnlijk is dat de wind in feite niet uit 225 graden waaide maar 217,5 graden.
Als dat niet het geval is, kan het zijn dat de mast bijvoorbeeld scheef op je boot staat. Dat kun je meten door een lang meetlint naar de top van de mast te hijsen met een val en dan te meten of de afstand naar de puttingen aan SB gelijk is met die aan BB. Eventueel zou je die kunnen aanpassen.
De derde optie is dat je romp niet symmetrisch is of je kiel niet goed onder de romp staat. Dit soort dingen komen bij een werf gebouwde boot niet zo snel voor maar het kan wel.
Nou, het is een heel verhaal maar vast nog niet compleet of foutloos. Misschien dat andere forumleden, nu je vraag helder is nog wat kunnen verbeteren of aanvullen.
PS. natuurlijk hebben golfslag en stroming ook een behoorlijke invloed op de werkelijk te varen koers maar dat is weer een heel ander verhaal.