@ Nardus: Plat voor t lappie betekent nog steeds een kleine hoek. Hoe lichter het weer, hoe groter de hoek.
@delaat: Maak twee kleine blokjes aan je voetrail vast midscheeps. Koop 2 RVS ringen, die doe je om je spischoten tussen je blok achterop de boot en de schoothoek.
Knoop nu een lijntje naast je blokje aan de voetreil of aan het hondsvot van je blok. Haal het lijntje door de RVS ring, dan door het blokje en dan naar een kikker of klem. Nu kun je de spischoot naar de rail toetrekken. Een 'Barberhauler".
Ik beschrijf hem nu met een 1:2 vertraging, maar je kunt ook best eerst experimenteren door gewoon een blokje op de voetrail te harpen en een paalsteek om de spichoot te leggen met het lijntje en er dan aan te trekken om te kijken of het effect heeft.
Zo heb ik ze zitten:
@ nachtvlinder: Precies! De klacht is hier een instabiele spi. De neerhaler naar de mast toe kan daar een oorzaak van zijn. De meeste performance boten hebben een 1:2 vertraging op de neerhouder en niet voor niets. Ik heb ook een kuilengraver van een boot en bij mij is het verschil onmeunig of je de neerhouder halfbakken aantrekt of er even een goede sjor aan geeft.
Als een spi staat moet je hem als een slapende baby behandelen: Niet op dek stampen, kousevoetjes over dek lopen en het liefst helemaal niet lopen. Alles wat je stabiliseren kan stabiliseren. Klinkt stom maar is écht waar. Als ik downwind vaar in de wedstrijd en iemand loopt lomp over dek, dan kun je er vergif op innemen dat 10 seconden later de spitrimmer even druk is om de spi weer op orde te krijgen.
Een spi is een vrijvliegend zeil en houdt zichzelf door de druk en de trim in vorm. Een abrupte schok ergens plant zich als een golf voort door het zeil en destabiliseerd het kleine stukje laminaire flow langs de lijken.
EDIT:
Dit zijn ideale blokjes om aan je voetrail te klikken!