Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: omslaan terwijl je in de trapeze staat.

omslaan terwijl je in de trapeze staat. 25 aug 2014 18:17 #545168

  • DopjedePolo
  • DopjedePolo's Profielfoto
Mijn zoon van 15 en ik krijgen steeds meer de smaak te pakken met het varen in onze tweemanszwaardboot. Zo staat hij al aardig te balanceren op de rand van boot om deze recht te houden en komen we goed in plane. Zaterdag raakten we echter toch even de controle kwijt. Bij een ruimewindse koers bij windkracht 5 gingen we om door een inkomende vlaag.
Bij het omslaan sprong of viel mijn zoon uit de trapeze naar lij en bezeerde daarbij zijn enkel. Heeft iemand advies hoe de trapezist moet handelen als je voelt dat de boot gaat omslaan? Kun je dan nog uithaken om alsnog op de zijkant van de boot te klimmen voor hij doorkentert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: omslaan terwijl je in de trapeze staat. 25 aug 2014 19:00 #545180

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3002
Mooi, dat het lekker gaat bedoel ik dan.

Nadeel van niet uit de trapeze gaan is (naast je bezeren of dat er wat stuk gaat) dat de boot kan doorkenteren als je op mast of zeil valt.

Daarom inderdaad proberen tijdig uit te haken zodat je er achterwaarts (of anderszins gecontroleerd) af kan. Lukt dat niet, dan kun je proberen nog snel te gaan zitten op het boord om na kentering nog snel uit te haken. (zie volgende opmerking over hoe hoog de trapezehaak zit). Lukt dat ook niet dan zit er niet veel anders op dan proberen dingen die zeer doen te ontwijken door bv tussen mast en fok in proberen terecht te komen.

Maakt ook nog veel uit hoe hoog je de trapeze hebt staan: te hoog betekent dat je dus ook te hoog staat en sneller naar voren/binnen valt voor je uit kan haken. Dit terwijl de boot nog niet perse om hoefde te gaan als de bemanning had kunnen blijven staan. Als de trapeze laag genoeg staat kun je nog op het boord zitten/blijven hangen en dan uithaken.

Wat deden jullie met die vlaag op ruime wind waardoor je omsloeg?

Meestal is het beter om af te vallen in een vlaag omdat dan juist de (zijdelingse) druk afneemt in plaats van toeneemt. Alleen als je hoog aan de wind vaart is loeven een optie om een vlaag te pareren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: omslaan terwijl je in de trapeze staat. 25 aug 2014 20:29 #545235

sluit me aan bij holrobert.
PS er zijn ook quickrelease hooks aan een trapeze te krijgen.. uithaken gebeurt dan door dat de haak uit je gordel klikt (hangt aan een borglijntje...)
maar meestal is het te voren aan te zien komen..
Bij ons wanneer in trapeze met genaken en in een windshifting een flinke vlaag.. dan voel je als stuurman vaak al dat de boot om gaat slaan.. wanneer je dat meldt dan kan de fokkenist daarop anticiperen.. uithaken, op het midzwaard stappen en weer terug aan boord... zo kun je omslaan en droog blijven...
noodprocedure is dat de fokkenist de lijn doorsnijdt wanneer hij onverhoopt onder het zeil komt.. maar wij hebben dyneema lijnen als trapeze draad... en de fokkenist heeft altijd een mes in zijn zwemvest.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: omslaan terwijl je in de trapeze staat. 28 aug 2014 18:05 #546432

  • DopjedePolo
  • DopjedePolo's Profielfoto
holrobert schreef :
Als de trapeze laag genoeg staat kun je nog op het boord zitten/blijven hangen en dan uithaken.

Wat deden jullie met die vlaag op ruime wind waardoor je omsloeg?

Dat te hoog staan zal het inderdaad zijn geweest. Ik heb zelf ook al gemerkt dat je met een lage trapeze makkelijker naar buiten gaat en dus ook makkelijker uithaakt als je weer naar binnen komt. Maar ja, beginners he, dan begin je hoog en gaat gaandeweg wat lager.

En die vlaag hebben we niet aan zien komen, de volgende keer vallen we dus af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl