Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boek Fred Imhoff

Boek Fred Imhoff 23 feb 2015 22:52 #599853

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
"Vergeet die polars nou toch!" :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 07:45 #599880

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
graag....... ;)
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 08:52 #599890

ja, maar verderop zei hij ook dat afhankelijk van het gewicht van de boot je meer of minder voor de wind kan varen.
En dat kan je dan mooi op je polar zien lijkt me.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 08:57 #599892

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Volgens mij was de strekking: hoe zwaarder de boot, destre minder zin heeft het om af te kruisen.
Maar neemt niet weg dat het soms gewoon lekkerder vaart als je afkruist in combinatie met golven uit een bepaalde richting...
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 09:11 #599893

heeft Fred in raadselen gesproken? Ik heb de 2e helft helaas gemist......

Hij weet teveel om in 1 week te vertellen, dus moet hij selecteren, afhankelijk van het publiek.
En dat is lastig.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 09:14 #599895

nou iemand noemde de polar, en dat schoot in het verkeerde keelgat :) . Al met al wat populaire reacties van hem, maar dat was om een andere denkwijze te introduceren. En daar is op zich niks op tegen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 09:19 #599896

maar ik denk dat hij ook wel een beetje een zeiler van de oude stempel is die bovendien in staat is (was?) alles op waarneming en gevoel te doen.
Zo kijken moderne wedstrijdzeilers in alle kleinere bootjes 80% van de tijd om zich heen, naar wind, andere boten, golfjes, wolken.
Wij mindere goden kijken 80% van de tijd naar de zeilen, windex, metertjes.
Fred is daar niet van, hij zal niet of niet veel met hulp van meters gezeild hebben.
Hij voer ook 99% van de tijd in open boten (Draak als grootste), en daar is electronica verboden. Bovendien zijn polars daar niet zo nuttig, je vaart in een veld van gelijke boten en dat is je referentie.
Dat is anders in een rating-klasse, zeker als je je concurrenten helemaal niet ziet omdat ze wel 50 mijl weg kunnen zijn (24 Uurs!). Dan is je polar je enige referentie....

Ik zal het Fred nog wel eens uitleggen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 09:22 #599897

Ben wel benieuwd met welke nieuwe inzichten jullie naar huis zijn gegaan, of was het vooral vermakelijk/te veel om op een A4 tje te reproduceren?
Ik weet het, ik moet zijn boek nog lezen, maar ben erg benieuwd naar waar de hier geldende methoden worden doorbroken!

Ps: post BK doorkruisd - dat verklaart al iets ;)
Laatst bewerkt: 24 feb 2015 09:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 10:43 #599918

dat de wind zo draait met een sinus had ik nooit van gehoord, dat ga ik zeker proberen te voelen en zien.
Daarnaast is ook bij hogedruk gebiedje aan bakboord er langs een stuk duidelijker ineens. Had het wel eens gelezen, maar als het zo wordt uitgelegd is het snel duidelijker. Het dan ook op de juiste plek te komen is weer een heel ander ding...
Tenslotte ook over stroom aan lij houden was geheel nieuw voor mij, en zo te horen ook bij een hoop anderen.

ik was toch blij dat mijn schotse vriend het niet erg vond om het nederlands talige verhaal uit te zitten, zodat ik het heb kunnen meemaken. Af en toe vertaalde ik wat, en de plaatjes maakten ook al een hoop duidelijk.

dus ja, ga vanmiddag het boekje maar bestellen. Ook al heb ik dan geen olympische aspriraties moet ik er toch heel wat uit kunnen halen. Zoveel is duidelijk. :blink:

Hij keek me wel wat meewarig aan toen ik zei dat ik het helemaal niet erg vond om met een omweg naar lowestoft te varen, omdat ik het leuk vind om te zeilen. ;) . dat is weer niet de juiste wedstrijdmentaliteit, geloof ik. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 feb 2015 10:44 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 10:47 #599921

roozeboos schreef :
dat de wind zo draait met een sinus had ik nooit van gehoord, dat ga ik zeker proberen te voelen en zien.

dat kun je het beste zien met een Oosten- of Noordoostenwind, bij stabiel weer, windje 3 tot 5B.
Dan zul je zien dat de wind die slingers (sinus) maakt om de 8 a 12 minuten, en tegelijk ook toe- en afneemt met die sinus. Niet proberen op de Kaag: teveel bomen en andere narigheid ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 12:00 #599949

  • danish
  • danish's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Hallo mensen, het was een gezellige avond en ik vind zeilersforum een prima initiatief!
Onderstaand zal ik heel in het kort nog wat van de hierboven gestelde vragen proberen te beantwoorden.

Fred
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 12:02 #599951

  • danish
  • danish's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Jedre schreef :
Ik denk eerder aan vectorrekenen :)

vector rekenen is onmisbaar bij wind, stroom, de combinatie van beiden en bij afdekking en vuile wind (aan de wind).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 12:05 #599952

  • danish
  • danish's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
roozeboos schreef :
kan verklappen dat hij het dan wel zal hebben over sinusvormige wind. En er waren nog een aantal zaken die hij noemde bij de presentatie waar ik nog wel even over na moet denken.

Plus dat hij wel vertelde bij sommige punten hoe het niet moest, maar niet hoe het wel moest! tot frustratie van de luisteraars. :) Maar dat is dan een aardige cliffhanger om het boek te kopen :)

Dat was zeker niet bewust (ook moeilijk bij sommige dingen i.v.m. de tijd). Het ging mij er om zoveel mogelijk fouten te doen voorkomen. Wie de minste fouten maakt wint n.l. het spelletje ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 12:09 #599954

  • danish
  • danish's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Delphi32 schreef :
"Vergeet die polars nou toch!" :D

Polars kunnen een hulpmiddel zijn bij kajuitboten. Echter nooit er 100% op af gaan. Het is n.l. verschillend of je met een volledige bemanning vaart dan wel single- of duohanded.Ook zoet of zout water maakt uit en vlak water dan wel golfslag. En bij golfslag weer het type golven (korte steile zoals op het IJsselmeer of echte zeegang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 12:14 #599955

  • danish
  • danish's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
roozeboos schreef :
ja, maar verderop zei hij ook dat afhankelijk van het gewicht van de boot je meer of minder voor de wind kan varen.
En dat kan je dan mooi op je polar zien lijkt me.

Ik bedoelde dat je bij zwaardere boten zoals platbodems, zware kajuitboten je vrijwel altijd plat voor de wind kunt varen en bij lichtere boten je meer moet afkruisen voor de wind (hoe lichter de boot en hoe zwakker de wind, des te groter de hoeken t.o.v. de wind bij het voor de wind varen.
Totdat je het punt van surfen op golven bereikt, dan kun je weer plat voor de wind en bij het afrijden van een golf zelfs binnen de wind sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 12:53 #599957

  • danish
  • danish's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Baasklusje schreef :
maar ik denk dat hij ook wel een beetje een zeiler van de oude stempel is die bovendien in staat is (was?) alles op waarneming en gevoel te doen.
Zo kijken moderne wedstrijdzeilers in alle kleinere bootjes 80% van de tijd om zich heen, naar wind, andere boten, golfjes, wolken.
Wij mindere goden kijken 80% van de tijd naar de zeilen, windex, metertjes.
Fred is daar niet van, hij zal niet of niet veel met hulp van meters gezeild hebben.
Hij voer ook 99% van de tijd in open boten (Draak als grootste), en daar is electronica verboden. Bovendien zijn polars daar niet zo nuttig, je vaart in een veld van gelijke boten en dat is je referentie.
Dat is anders in een rating-klasse, zeker als je je concurrenten helemaal niet ziet omdat ze wel 50 mijl weg kunnen zijn (24 Uurs!). Dan is je polar je enige referentie....

Ik zal het Fred nog wel eens uitleggen ;-)

Inderdaad ga je als je veel ervaring hebt meer op gevoel doen dan op meters. Dat is ook betrouwbaarder, want meters zijn nooit nauwkeurig door de bewegingen van de boot.
Dat de Draak de grootste boot was waar ik in voer klopt echter niet.


Ook nog WK's gevaren in 6M en 8M en WK 6M vintage gewonnen ;)
Maar verder ook nog heel wat jaren gevaren in Sprinta Sport, 1/4 tonner (o.a. 1/4 ton cup), 1/2 tonner (o.a. 1/2 ton cup, one tonner (o.a. one ton cup, Golden Shamrock, Admirals Cuppers Cayman en Bierkaai, first class 8, Janneau 38 en 42,J22, J24, J 109, J 111, J 122, X35 etc. t/m 90 ft Clipper gevaren. Ook de grote evenementen als Admirals Cup, Sardinia Cup, Southern Ocean Racing Circuit gevaren etc. en nog een bos verbondsbezems gewonnen ;)
Bij elkaar 13 volle jaren en daarnaast nog wat gedeeltes van jaren aan zeezeilen gedaan.

Maar instrumenten blijven altijd slechts hulpmiddelen en zoals mijn vriend (hoofd scheepsbouw) onlangs nog zei: door de bewegingen van de boot geven ze nooit een volledig juist beeld.

Het is net als met alcohol: gebruik ze met mate. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 12:56 #599958

  • danish
  • danish's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Verder nog veel succes allemaal het komende seizoen.

Fred
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 12:59 #599959

Hoi Fred, welkom hier, wat leuk dat je even reageert.
Ik snap je verschil van afkruishoek wel uiteraard.
De optimale hoek zou je moeten kunnen zien in de polar diagrammen, lijkt me.

Maar je insteek snap ik wel hoor, je kan beter om je heen kijken dan de hele tijd naar een schermpje.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 13:25 #599963

roozeboos schreef :
De optimale hoek zou je moeten kunnen zien in de polar diagrammen, lijkt me.
Eigenlijk zou je dat inschatting van de optimale kruishoek moeten noemen ;) Ook een polair is niet meer al een nummerieke benadering van wat theoretisch mogelijk zou kunnen zijn. Het hangt verder helemaal af van hoe het berekend word. Als je de polair uitrekend met IRC methode ziet deze er anders uit als met de ORC methode of met (inmiddels niet meer gebruikte) IMS of IOR methoden, om nog maar niet te spreken over alle andere systemen die er bestaan om snelheid te voorspellen. Toch is de boot van de berekeningen hetzelfde, maar alle programma's komen met een lichtelijk andere polair diagram op de proppen, en guess what? geen van alle is correct ;)

Ook word je windmeter te veel 'geheen en weert' door het bewegen van je boot, dus exacte hoeken ten opzichte van de wind kun je niet weten. Wist je ook dat een digitale windmeter een precisie heeft van slechts 8 graden, en voor de windsnelheid zelfs 10%?

Niets van de hulpmiddelen verteld de volle waarheid, dus 100% erop vertrouwen betekend dat je niet 100% kan presteren. In dat opzicht kan ik dus zeer zeker onderschrijven wat ik denk dat Fred bedoeld.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 14:31 #599973

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
Wat ik in elk geval over ga brengen aan mijn "team" is de opmerking over het open zetten van de buitenspelval. Die metafoor is denk ik heel mooi om de strategische waarde van kennis en vooruit kijken/denken te illustreren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 16:41 #599993

  • danish
  • danish's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
koko schreef :
Wat ik in elk geval over ga brengen aan mijn "team" is de opmerking over het open zetten van de buitenspelval. Die metafoor is denk ik heel mooi om de strategische waarde van kennis en vooruit kijken/denken te illustreren.

Vergeet ze ook niet te vertellen dat trimmen een medicijn is met een bijsluiter over de bijwerkingen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 17:51 #600005

na de lezing van Fred vindt ik dat hij altijd gelijk heeft. hij heeft 1000 eerste prijzen gewonnen kwam bij de introductie naar voren, ik slechts een 3e prijs bij een matig bezet Andijk ZF wedstrijd achtige meeting.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 18:04 #600010

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
Was jouw eerste "wedstrijd"toch Helmsman??

Weet niet of Fred de eerste gevaren wedstrijd ook meteen in de prijzen viel.

En @ Fred, thomas schreef dat hij dacht dat de draak de grootste OPEN boot was waarop jij gevaren had.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 18:11 #600011

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
danish schreef :
koko schreef :
Wat ik in elk geval over ga brengen aan mijn "team" is de opmerking over het open zetten van de buitenspelval. Die metafoor is denk ik heel mooi om de strategische waarde van kennis en vooruit kijken/denken te illustreren.

Vergeet ze ook niet te vertellen dat trimmen een medicijn is met een bijsluiter over de bijwerkingen. ;)

Gelukkig is dat het problerm niet direct. Kan altijd beter natuurlijk, maar vaart maken we wel. We maken soms dure stuur en inschattingsfouten en reageren achteraf op acties van anderen ipv dat we ze van te voren proberen te zien aankomen.

Sinds zaterdag probeer ik onderweg op het fietsje de wolken te interpreteren. :side:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boek Fred Imhoff 24 feb 2015 18:14 #600014

nee Anjo, 3 x Schuttevear, 3x 24 uurs, tripple 8. maar inderdaad ik heb nog niet 1000 x verloren!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl