Twee weken geleden werd tijdens de wedstrijd de deur voor onze neus dichtgegooid, met als consequentie dat we de boei overzeilden en dus een stukkie terug moesten om dat recht te zetten. We verspeelden daarmee de wedstrijd. In eerste instantie hebben wij gewoon veel te veel risico genomen en moeten we dus gewoon op de blaren zitten. In de spreekwoordelijke derde helft tipte een andere schipper ons dat wij hadden kunnen claimen binnenliggend schip te zijn. Zelf had ik daar nooit aan gedacht, maar er zit zeker wat in. Van deze situatie wil ik erg graag wat leren, want dan was het nog ergens goed voor.
De wind komt min of meer recht van achter. (In het plaatje staat de pijl Z, maar zou ZWZ moeten zijn) wij en onze opponent varen over dezelfde boeg. Wij zijn oplopend schip en kiezen er voor om aan loef te passeren, maar zijn te laat om nog voor schip A langs te duiken om de ton aan de goede zijde te passeren.
We zijn de ton nog niet gepasseerd maar wel binnen 3 scheepslengtes als we naast het andere schip varen. Ik ben er niet zeker van of we al overlap hadden buiten de 3 scheepslengtes.
Ik denk dat het moment van overlap (binnen of buiten 3 scheepslengtes) in deze kwestie cruciaal is, maar zou de scenario's graag eens aan jullie voorleggen.
A: wij hebben al overlap buiten de 3 scheepslengtes en behouden die terwijl we die binnen varen en mogen ruimte claimen als zijnde binnenliggend schip?
B: Wij hebben overlap verkregen, maar pas nadat we al binnen de 3 scheepslengtes waren. Wij moeten onze juiste koers dan nog gaan varen. Blijft "binnen liggend schip" dan nog opgaan of heeft de andere schipper nu gelijk en kan hij zijn juiste koers voortzetten zonder voor ons te hoeven wijken?
Of is er nog een andere regel van toepassing?
Bijlage binnenliggendschipofniet.png niet gevonden