Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VOLVO OCEAN RACE

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 10:07 #609007

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Ook Mapfre had een klapgijp. Zitten ze nou niet op te letten, of ligt dat ergens anders aan?



Overigens maakt dit filmpje wel een en ander duidelijk.

Klapgijp
Laatst bewerkt: 24 mrt 2015 10:12 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 10:38 #609016

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
Ik denk dat ze best opletten, maar veel wind en vooral hoge golven maken het natuurlijk lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 10:39 #609017

de dames zitten nu al de tweede stint op 7 knopen snelheid
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 10:41 #609019

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Klopt. In 27kn wind. Zouden ze in de problemen zitten?
Track is ook erg onregelmatig....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 10:45 #609020

wel de chinese gijp gehad , maar dat duurt toch niet zo lang om de boot weer zeilend te krijgen zou je denken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 10:50 #609022

Al het werk moet op een bijna vertikaal dek gedaan worden. De genaker moet naar beneden, de kiel moet terug naar midscheeps, de bakstagen moeten omgezet worden, de boot komt dan weer rechtop en een beetje op snelheid, dan een gecontroleerde gijp maken om weer terug te komen op koers en de genaker weer zetten. Of ze bij de VOR65 ook nog ballast water moeten lozen om weer onder controle te komen weet ik niet, maar er zijn open klasse schepen waar dat wel moet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 13:24 #609096

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
MAPFRE had ook nog 300 liter onvrijwillig ballastwater ingenomen begreep ik :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 13:55 #609107

D.A.Houtman schreef :
Ook Mapfre had een klapgijp. Zitten ze nou niet op te letten, of ligt dat ergens anders aan?

Je vaart tegen de max aan. Zo hoog als het lukt, op maximale VMG, in hoge golven, in onregelmatige wind. Een vlaag en een verkeerde golf en je stuurt die ene graad te hoog en dan ga je. Geen redden meer aan. Het is de prijs die je betaald voor snelheid. Als je de kans krijgt om hem "te voelen gaan" kun je nog wat lijnen vieren en zo de Chinese gijp voorkomen, maar soms gebeurt het in een oogwenk.

Nóg erger is dat je ongecontroleerd door blijft gijpen. Dat kan ook nog gebeuren. Een Chinese gijp is in principe een overstag. Je gennaker blaast dan in je tuig terug en staat "bak". Als je niet goed reageert volgt er een gijp op de overstag en dat is dan een vrij lompe ongecontroleerde gijp die je zo wéér een Chinese gijp in duwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 14:05 #609113

eentje had een top snelheid van 37 knopen las ik. Dan kan je het toch haast niet meer onder controle hebben..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 14:32 #609134

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Had er iemand chinees besteld?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 15:04 #609148

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
zetten ze geen bulletallie daar ? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 15:38 #609158

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Ja het is nu echt volle bak :woohoo:
Jammer genoeg weinig nieuws vanaf brunel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 15:48 #609162

ja en toch is tie weer vrij snel rechtop. wel allemaal meteen de lifelines los he.. je moet ook wel natuurlijk, want je moet wat gaan doen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 16:27 #609178

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Weinig nieuws is goed nieuws toch? andere nieuws wat ik hoor zijn bootjes die ongewild gijpen.

Wat ik me dan weer afvraag, zal zo'n ontwerper van zo'n (hoe heet het ook weer) "koffiemolen" ook bedenken:
wat als ik dit nou 90 graden draai, kan je er dan op staan en aan hangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 16:40 #609187

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Er komen in meerdere situaties een hoop kracht op zo'n koffiemolen, dus ik neem aan dat daar ook aan gedacht is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 16:42 #609189

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Hier vind je regelmatig newsfeed van Team Brunel

SCA
ADOR
Dongfeng
Mapfre
Alvimedica
Laatst bewerkt: 24 mrt 2015 16:51 door Scarabee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 17:58 #609213

had de Mapfre de motor aan? klonk zo op het filmpje.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 18:10 #609214

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Dat is denk ik de motor om de kantelkiel naar de andere kant te zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 18:10 #609215

volgens het nieuws op radio zojuist hebben de volvo ocean race boten het moeilijk.
er waren er al drie "omgeslagen".... :unsure: :S
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 mrt 2015 18:11 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 19:51 #609257

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Aan de snelheid merk je er verder niets van, ze lopen in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 20:06 #609265

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 20:37 #609272

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Valt wel tegen dat er zo weinig moeite door de media wordt besteed aan deze race, aangezien Nederland de VoR/Whitbread al (3x) gewonnen hebben.

Maarja schaatsen in een hal of een paar baantjes trekken is natuurlijk veel boeiender :huh: :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 20:44 #609276

maar kom, als ze het dan hebben over omslaan. laat dan maar. :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 24 mrt 2015 20:47 #609278

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Erger nog,

De boten van Team SCA (Zweden), met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord, Dongfeng Race Team (China), Mapfre (Spanje) en Abu Dhabi Ocean Racing gingen in een tijdsbestek van twaalf uur door de ongekend woeste omstandigheden geheel of gedeeltelijk op hun kant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albert verhalen. 24 mrt 2015 22:34 #609332

Maar ondertussen wordt Brunel wel achterhaald en misschien wel ingehaald. Ben benieuwd hoe het er morgenochtend uit ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.452 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl