Planeren met een valk kan zeer zeker (en dat blijft leuk), zoals hier wel een aantal keer is aangegeven.
Het omslaan kan natuurlijk ook, maar dat is naar mijn mening altijd te wijten aan staat waarin de boot verkeerd (een die vol water zit slaat gemakkelijk om) en/of vooral de mate van kundigheid van de stuurman/vrouw.
Veel voorkomende reden van omslaan is bij de valk de fok, men doet deze vaak in de klem, let niet op aankomende vlaagjes en krijgt door het type klem om de meeste valkjes de schoot niet uit de klem. En hup, daar ga je.
Oftewel: Het (onbedoeld) omslaan met een valk zegt naar mijn idee meer over de kundigheid van de zeiler dan over de boot.
Het effect was doordat het grootzeil geen wind meer ving , dus dat de boot stil lag en daarmee het oprichtend vermogen zo goed als nul werd, alleen doordat de fok nog wel wind ving en dus het hellend vermogen in stand hield, lag de valk opeens op zijn kant.
:ONZIN. Het oprichtend vermogen van een valk is niet afhankelijk van je snelheid! Maar van je helling.
Het effect van een te strakke fok geeft volgens mij een verplaatsing van het drukkingspunt naar boven, dus een sterker hellend (of kenterend) koppel.