Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overloopsysteem Efsix

Overloopsysteem Efsix 28 nov 2014 19:37 #575574

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Even wat met jullie sparren.

Al langere tijd ben ik niet tevreden met hoe de bedieningslijn van mijn overloop gemonteerd zit.
De lijn loopt nu via een 1:2 vertraging vanaf de overloop recht omhoog naar een verticaal geplaatst klemmetje op de kuiprand. Een rottige richting om in te trekken en bovendien schiet de lijn makkelijk uit de klem als je erlangs glijdt.

Ik ben er al langere tijd over aan het nadenken, en denk dat ik nu een oplossing heb gevonden die goed gaat werken en goed te bedienen is. Daar wil ik graag ook even jullie mening over hebben.

Het idee is als volgt (zie de afbeeldingen in de bijlage)
Ik monteer een gezette RVS strip tussen de kuipvloer en de onderzijde van het dek ter hoogte van de overloop (gemonteerd op de onder de kuipvloer aanwezige aluminium strip van de overloop)
Op deze strip monteer ik een Ronstan RF5 (of vergelijkbaar)
De lijn van de overloop loopt vanaf het einde van de rail naar de wagen en dan terug naar het einde van de rail. Daar gaat hij via een keerblokje langs de overloop naar de andere kant en vandaar omhoog naar de RF5. Op deze manier kan ik de overloop naar boven trekken door aan de lijn die van de lage kant komt te trekken (gunstige trekrichting, eenvoudig te bedienen)
De strip staat 10 graden achterover om een goede bedieningshoek te krijgen. Op deze manier valt de klem ook onder het dek en zit hij dus ook niet in de weg.
De RF5 is draaibaar, dus wijst altijd in de juiste richting.

Hopelijk is het verhaal zo een beetje duidelijk.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Zie ik dingen over het hoofd, kan het misschien makkelijker?

Groet, Wybe


Bijlage Overloopsysteemafb1.jpg niet gevonden



Bijlage Overloopsysteemafb2.jpg niet gevonden



Bijlage RF5.jpg niet gevonden

Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 28 nov 2014 19:40 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 28 nov 2014 19:49 #575578

De standaardoplossing is inderdaad niet ideaal, deze oplossing is beter denk ik, maar wel nogal duur...

Hoe zit het met de klassevoorschriften?
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 28 nov 2014 20:12 #575581

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Klassenvoorschriften staan dit toe
Een rechte grootzeilschootoverloop met twee eindstoppen, lengte maximaal 1300 mm, geplaatst op of maximaal 10 mm boven de kuipvloer op 1570 mm ± 20 mm voor het meetpunt. Beslag voor het bedienen van de overloopwagen op een andere plaats dan op de tekening is aangegeven is toegestaan (tek. nr. 103 en 117-B).

Qua kosten praten we over ongeveer 150 euro
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 28 nov 2014 20:30 #575583

een overloop met de klemmen op de kar zelf zou mijn voorkeur hebben.
je hebt dan een extra vertraging (de lijn die van de klem op de kar af naar je toe loopt) en het in en uit de klem doen gaat makkelijk (als de klem goed in de trekrichting van de lijn staat).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 28 nov 2014 21:39 #575599

Die dingen die je voorstelt zitten veel op cats. Op mp staat een kerel die veel 2e hands catonderdelen heeft. hij had er een tijd terug nog een heel aantal liggen. Ik heb ze (van harken) voor mijn barberhaulers aan de voetrail gebout. Prima en flexibele oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 28 nov 2014 21:43 #575601

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Baasklusje schreef :
een overloop met de klemmen op de kar zelf zou mijn voorkeur hebben.
je hebt dan een extra vertraging (de lijn die van de klem op de kar af naar je toe loopt) en het in en uit de klem doen gaat makkelijk (als de klem goed in de trekrichting van de lijn staat).

Daarvoor zit de overloop te laag, dat wil niet lekker. Wel iets wat ik overwogen heb en aan geschetst heb, maar dat gaf geen lekkere oplossing. Trekrichting wordt al snel bijna verticaal als je de overloop naar loef trekt.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 28 nov 2014 21:45 #575602

Al eens op de Harken site gesnuffeld? Daar hebben ze voor héél veel eenheidsklasseboten complete setups staan. Altijd leuk om eens te spieken voor creatieve oplossingen.....
Laatst bewerkt: 28 nov 2014 21:45 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 28 nov 2014 21:51 #575604

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Zit ook op jachten bv Bav 38 match. Bevalt prima. Vertraging is ruim voldoende. Zeker op een F6.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 28 nov 2014 22:00 #575609

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
boarderbas schreef :
Die dingen die je voorstelt zitten veel op cats. Op mp staat een kerel die veel 2e hands catonderdelen heeft. hij had er een tijd terug nog een heel aantal liggen. Ik heb ze (van harken) voor mijn barberhaulers aan de voetrail gebout. Prima en flexibele oplossing.

BNR watersport bedoel je?
heb hem effe gemaild. Dank je.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 28 nov 2014 22:12 #575615

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Even aan het zoeken geweest; het idee kwam me al bekend voor....

Bijlage image_2014-11-28.jpg niet gevonden



Is volgens mij een foto van de nieuwe Efsix.
Zou dus moeten werken B)
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 28 nov 2014 22:14 #575616

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ja, klopt.
alleen wil ik de lijn nog een keer terug laten lopen, zodat de lijn van de lijzijde de overloop naar loef trekt.
en ik zet de klem iets onder een hoek voor een betere bedienhoek.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 28 nov 2014 22:16 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 28 nov 2014 22:37 #575618

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Even verder borduren hierop. Ik ben altijd van mening dat je linnen bewust in de klem moet trekken en zonder nadenken los moet kunnen halen. Vlagen van je op met je overloop. Die moet je dus zonder vertraging kunnen vieren. Als je de klem te ver omhoog zet, moet je heel bewust de lijn omhoog trekken. Als je hem te vlak zet, houd je dat je hem vrij makkelijk per ongeluk lost.

Ik had op mijn Efsix een 4x vertraagde overloop. De lijnen daarvan liepen zoals bij de meeste Efsixen naar een klem op de kuiprand. De servocleats die ik hiervoor gebruikte waren voorzien van een beugel. Hiermee was het vrij moeilijk om de lijn per ongeluk te lossen. Blijft de minder gelukkige trek richting.

Nu heb ik, zoals BK ook al noemde, de klemmen op de kar met een doorlopende lijn. Dit vindt ik echt lekkerder werken. De plaatsing van de overloop is vrij vergelijkbaar met die van de Efsix.

Kijk ook eens naar de windwardsheeting karren van Harken. Prijzig spul, maar wel ideaal denk ik...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 28 nov 2014 22:49 #575619

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Windwardsheeting van Harken had ik op mijn Sail Impala, werkt echt super. De lijn was mbv shockcord via het achterdek (onder de gangboorden door) aan elkaar verbonden, haalde dus mooi altijd de lijn in als ik hem liet vieren of binnenhaalde.

Ik had het eigenlijk op mijn nieuwe boot moeten overzetten :-)

Het is wel duur....en ze schijnene nog al eens kapot te gaan omdat je er wel eens per ongeluk op zou kunnen staan.



Windward Sheeting JPG

brochure
Bijlagen:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 28 nov 2014 22:56 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 29 nov 2014 09:46 #575666

wybeslot schreef :
Daarvoor zit de overloop te laag, dat wil niet lekker. Wel iets wat ik overwogen heb en aan geschetst heb, maar dat gaf geen lekkere oplossing. Trekrichting wordt al snel bijna verticaal als je de overloop naar loef trekt.

mijn overloop zit ca een halve meter lager dan de plaats (dek) waar de trimmer zit die de overloop bedient. Dus ook daar trek je omhoog.
Als je de klemmen vertikaal en schuin zet dan gaat dat wel goed...

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 29 nov 2014 10:06 #575670

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Idem hier toevallig vandaag op de boot.

Bijlage image_2014-11-29.jpg niet gevonden

Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 29 nov 2014 10:08 #575671

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Plaatsing op de boorden zoals jij nu hebt werkt normaal erg goed. Maar is waarschijnlijk problematisch vanwege het buitenboord hangen? Voordeel van dat systeem vind ik dat je heel makkelijk vanaf loef de klem aan lij lostrekt. Grootste nadeel vind ik dat je geen heel lange halen kunt maken, maar of dat met 1:2 en een smalle boot nog een groot probleem is?

Uitvoering zoals je voorstelt snap ik en zie ik de voordelen van. Daarnaast zie ik twee nadelen: extra schijven geeft extra complexiteit en er lopen veel meer losliggende lijnen langs de overloop die over de rails kunnen komen te liggen waardoor de kar vastloopt. Dat betekent dat je al haast met shockkoord moet gaan werken om die lijnen bij de rails weg te houden.. Als je de lengte hebt om onderdeks het vaste eind van je overlooplijn strak te trekken met shockkoord zou ik dat in deze setup zeker doen..

Tot slot zou ik denk ik gaan voor een vast keerblokje en klemmetje, niet voor iets dat heen en weer kan klappen. Je hoeft het niet vanaf het voordek te kunnen bedienen. Mocht je in lichtweer of voor de wind vaak aan lij zitten sturen dan een tweede klemmetje verticaal overwegen zoals op de J-22's vaak gebruikt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overloopsysteem Efsix 20 feb 2015 11:45 #598761

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Na een hoop gepuzzel en nadenken, ben ik er nu denk ik uit.
Eerder genoemde idee verdwijnt in de prullenbak.

Lijn gaat nu vanaf de overloop omhoog, dan onder het achterdek door naar de overkant waar hij onderdeks naar voren gaat tot iets voor de overloop (waar je meestal zit te sturen)
Daar met een schildpadblokje en een klemmetje richting stuurman.

Alleen zoek ik nu voor onder het achterdek dubbele schildpadblokjes, kogelgelagerd, geschikt voor max. 8mm lijn (6mm lichtlopend)
Iemand tips?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 20 feb 2015 11:50 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl