De numero uno is een apart verhaal, zoveel geld om een boot te prepareren voor orc heeft niemand van "ons" daar mee houd de vergelijking wat mij betreft op , beter is te kijken naar boten zoals de Larissa, zelf gebouwd en met een goed zeilteam, die hebben naar mijn mening het best gezeild van allemaal.
De A Boen ken ik niet.
De start valt wel mee oké als kleinste boot heb je eigenlijk niet veel keus en ben je afhankelijk van waar de andere boten zijn.
Eerst zoek je een plekje waar je het liefst wil starten dan kijk je waar de andere boten liggen en probeert zonder vuile wind met snelheid zo dicht mogelijk bij het uitgezochte plekje over de startlijn te komen.
De enigste manier om een plekje op de lijn te forceren is door bijna stil met de neus in de wind, bijna tegen de startlijn aan te liggen, dat moet dan ongeveer tussen de 15 en 20 seconden voor het startsein gebeuren zo dat er nog tijd is om aftevallen en snelheid te maken.
Het voordeel van de kleinste boot komt in de 2e helft van de wedstrijd, iedereen ligt dan voor je dus vrijewind.
De beste wedstrijden zijn met stroming mee in het kruisrak gevaren, het kruisrak duurt dan het kortst [onderwaterschip en kiel zijn slecht], de spi van de Try is een echt wapen in de strijd, meestal zijn we even of bijna even snel als de andere schepen, wat ik wel veel zag dat bij andere boten in het spirak dat de stroming en de windshifts een beetje vergeten waren, het spirak is ook een kruisrak!