Bij ons gaat het nog weer iets anders en komen de starttijden tot op de seconden. Onze vereniging kiest er ook nog eens voor om een beetje te marchanderen met de rating. Ieder jaar wordt deze opnieuw vastgesteld/aangepast. Wie serieus meedoet, maar bijv door oud materiaal of wisselende bemanning niet goed kan meekomen krijgt een bonus. Wie steeds vooraan eindigt krijgt een verzwaring. Dat levert uiteraard (hilarische) discussie op, maar ook dat je ook kan winnen met niet het nieuwste van het nieuwste of de beste bemanning. Is een keuze die ik wel sympathiek vind.
Er is een vaste baan, met een startrak en daarna vaar je de baan net zolang tot het 21 uur is. Wie vooraan ligt wint en iedere schipper geeft in de kantine door wie voor en wie na hem lag.
De basis voor de berekening is de te varen tijd. Daarmee kunnen ze een beetje realistische starttijden rond krijgen voor langzame schepen. Die hebben immers meer vaartijd, maar moeten ook gewoon uit hun werk thuiskomen, hapje eten en dergelijke.
De som is dan vastgestelde vaartijd*rating= vaartijd. Dat terugrekenen vanaf 21:00 uur = starttijd.
Rating van 100 is dan 1 en rating van 98 is dan 0,98. Rating van 104 is dan 1,04.
Ik geloof dat de wedstrijdcie de som maakt in secondes, maar dat weet ik niet zeker. Maar ja, dat heb je gauw genoeg uitgevogeld.