Big Time schreef :
Perseus schreef :
Op rating varend is het tegenhouden van een op rating veel snellere tegenstander vaak niet zinnig imho...dus dat is dan ook nog wat om op te letten....mooi spel dat wedstrijdzeilen .
Klopt, om de vraag van Koko te kunnen beantwoorden is het van belang om te weten of de oploper (op handicap) sneller moet zijn of juist niet. Doorgaans zal loeven om de oploper op te vangen beide boten extra meters ( en dus extra tijd kosten). Dit tot groot genoegen van de andere tegenstanders natuurlijk
Ik was net bezig die gegevens even bij elkaar te zoeken.
De oploper is een First 305, met clubhandicap 88.1. Hij start 9:15 minuten later dan wij. (Op race van 2 uur).
Wij zijn een Spirit 28 met clubhandicap 98.3. Tenopzichte van de nr 3 en lager was er alle tijd om te gaan rommelen en klojowen. Zelfs een strafrondje hadden we overleeft.
Het was ook vanuit die gedachte dat wij er niet voor kozen om te gaan dwarsliggen. Het was goedbeschouwd een zekerheidje dat hij ons voorbij zou gaan. Naar ons idee was alleen de boot harder laten lopen of slimmer zeilen een optie. Echter, beide keuzes waren we te laat mee.
Een experiment met de spi koste snelheid en het verplaatsen van gewicht kwam te laat in ons op.
We hebben te lang gedacht dat we het wel zouden redden en pas later gerealiseerd dat hoger sturen snelheid zou opleveren. Wij kozen voor de rechte lijn, niet voor VMG, so to speak.
Dat is wel een dingetje bij ons aan boord. De boot laten lopen of de kortste weg kiezen.
Wat we door de bank genomen wel goed deden was vooruit kijken. Waar andere schepen alle kanten op moesten vliegen voor het vrachtschip hebben wij enkele meters extra gemaakt (geul overgestoken) en zaten zo aan de bb zijde van het schip dat prompt stuurboord uit ging. Die was erg fijn. Het leverde ons vele meters voorsprong op.