FMJ schreef :
knip Verder staan de lijken niet echt open op zich, maar misschien had het nog iets mooier gestaan met de boom een fractie lager.
Daar gaat mijn vraag voor het belangrijkste deel over. Ik dacht dat dat op deze foto juist wel het geval is. Dat zal ik dus nog eens goed moeten bestuderen. We hebben vorige keer ook wat experimentjes gedaan de lijken meer te sluiten, maar dat kostte snelheid ipv dat het opleverde. Maar goed, je kan een hoop verklooien aan de spi trim natuurlijk. Daarom ook de vraag
Boatlover schreef :
Zoals hierboven gemeld idd loef aan. Lij zal hierdoor ook wat aan moeten, hierdoor komt de lijhoek een fractie lager. Misschien dat de boom dan een fractie lager moet maar dat is op deze foto moeilijk te beoordelen. Duidelijk is wel dat de boomhoogte "warm" is. Het grootzeil is volgens mij (kijk op de i phone)te strak.
We streven wel naar boom haaks op de windex, maar het is wel eens lastig om vol te houden. Op de dijk, zo'n 75 mtr naast de geul staan windmolens die flinke invloed hebben op de wind. Op de foto is het wel heel bont, maar dat is gelukkig niet altijd zo.
De boomhoogte hebben we wel een keer gecheckt aan het invallende lijk, toen moest hij iets hoger (wat ik niet had verwacht).
Wat bedoel je met "warm" ?
Boatlover schreef :
Ik heb overigens veel wedstrijden op de randmeren gevaren. Om rendement te behalen heb je wel een erg goede en alerte bemanning nodig, de wind draait er vaker ivt bijv. het Ijsselmeer.
Bij een veelvuldige draaiende wind/kwalitatief mindere bemannning voeren we de loefschoot weleens iets te los omdat de spi anders inklapt wat meer meters kostte. In die zin begrijp ik de foto goed icm misschien minder ervaring.
Beter is echter een goede alerte trimmer op de loefschoot, lijschoot, goede stuurman en mensen aan dek die kijken naar winddraaiingen. Communiceren als team. Het liefst vooraf. Wees alert.
We hebben inderdaad veel last van windshifts. De windmolens doen ook geen goed aan dat effect.
Minder ervaring is zeker een ding, waar we hard aan werken. Sinds enkele weken gaat bij iedere gelegenheid gaat de spi omhoog. Lukt het goed? Pakken we wat winst. Lukt het niet? Leren we weer bij.
Helemaal onervaren zijn we ook niet trouwens. De man in de kuip vaart al jaren met spi, ook solo.
We streven naar beste trim, anders redden we het niet in de competitie. Vorige week werden we 4 minuten voor het einde geklopt, grrrrrr. Daar ging de eerste plek. Dat hadden we misschien kunnen houden met concentratie ipv overwinningsroes.
"Rust in de boot" en communicatie is ook een ding hoor. Ik ben soms echt vreselijk. Veel te fanatiek en te hoog gespannen verwachtingen in combinatie met veel te grote ogen. Gister was ik dan ook gesloopt. De hitte in combi met een stuk of tien spi rakjes. De bemanningen om ons heen zeiden achteraf dat we niet beter gingen varen naarmate ze mij beter konden horen
Was je ook op het Eemmeer gister Boatlover?