Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wedstrijdregels

Wedstrijdregels 09 juli 2015 07:47 #642328

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
WhizzMan schreef :
Ik zie nog een heel belangrijk punt niet benoemd: De andere twee boten voeren niet in dezelfde wedstrijd als de topicstarter. De topicstarter was dus geen deelnemer voor de andere boten en omgekeerd. Hierdoor vervallen eventuele wedstrijdregels tussen deze twee partijen en wordt het BPR van toepassing. Voor die andere twee boten onderling is uiteraard wel het wedstrijdreglement van toepassing.

Dit is hier uiteindelijk niet relevant als ik het allemaal goed interpreteer, maar ik heb al diverse situaties meegemaakt waar verschillende velden door elkaar varen op de zelfde baan en mensen rechten gaan claimen die alleen voor wedstrijdvaarders onderling gelden. Als zij "Ruimte voor de boei" roepen is dat niet van toepassing als ze in een ander veld varen en over stuurboord aankomen terwijl jij over bakboord ligt.
Huh?? Weet je het zeker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 09 juli 2015 07:54 #642331

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
regels wedstrijdzeilen schreef :
The rules of Part 2 apply between boats that are sailing in or near
the racing area and intend to race, are racing, or have been racing.
However, a boat not racing shall not be penalized for breaking one
of these rules, except rule 24.1.
When a boat sailing under these rules meets a vessel that is not, she
shall comply with the International Regulations for Preventing
Collisions at Sea (IRPCAS) or government right-of-way rules. If the
sailing instructions so state, the rules of Part 2 are replaced by the
right-of-way rules of the IRPCAS or by government right-of-way
rules.

Vrij vertaald, als je aan het wedstrijdzeilen bent, val je onder deze regels, ongeacht of je op dat moment in dezelfde klasse vaart.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 09 juli 2015 08:10 #642341

wybeslot schreef :
regels wedstrijdzeilen schreef :
However, a boat not racing shall not be penalized for breaking one
of these rules,

Ah, vandaar.
Ik kreeg laatst geen ruimte bij de boei van een olietanker en heb ze via de marifoon gevraagd een strafrondje te maken maar... geen respons.

:lol:

Serieus: dit is wel een belangrijke aanvulling ja,
Ik heb hier vaak mee te maken: wij horen bij de langzamere boten uit de A klasse die om 19:30 start en om 19:45 start klasse B (sneller). Heel vaak worden we ingehaald door de eerste B klassers zo'n beetje bij de tweede boei..

Aangezien dat de koplopers zijn en wij dan toch al achter liggen geef ik ze meestal maar gewoon ruimte, maar wel interessant om te weten hoe het nou precies zit.
Laatst bewerkt: 09 juli 2015 08:11 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 09 juli 2015 09:21 #642382

Bas,

"Underdog"-strategie is een héél belangrijk deel van het wedstrijdvaren. Je kunt (releatief) ongemerkt véél tijd verliezen omdat je ingehaald wordt door een andere klasse. En dat is niet altijd zo duidelijk als vuile wind.

Soms ben ik als eerste weg over de lijn en wordt dan "aangerand" door de rest van het veld als ik niet oplet. Eén maal het initiatief kwijt is het lijdzaam toezien hoe je moet wachten tot álles voorbij is en je achteraan kan aansluiten.

Tactiek nummer één is vrije wind. Start bij het startschip, desnoods 2e linie en tack direct naar stuurboord. Laat de rest maat battelen, jij gaat bootsnelheid bouwen en je eigen race varen. Plan je tacks zorgvuldig voor vrije wind.

Blijf "on top" en zie het opkomende veld als een kudde kansen. Oók jij maakt vuile wind.

Zoals elders al uitgebreid behandeld gebeurt er héél veel rondom (zeker een wat grotere) boot. Niet alléén maar vuile wind, maar ook upwash, boeggolf, hekgolf, stuwing. Dingen die je in je voordeel kunt laten werken.

Als het je lukt om een grotere boot te dwingen onderlangs te varen op korte afstand, dan verkneukel je je en schat je kans in. Ongeveer op het moment van overlap kun jij een paar graden hoger sturen, omdat je zijn upwash kan "stelen". Op het moment dat je zijn boeggolf op je hek krijgt stuur je nóg iets verder op. Omdat je boot even minder power nodig heeft door het duwtje van de hekgolf kun je even een beetje prikken. (het is echt minimaal, maar het werkt wel). Je steelt dus hoogte, maar niet onbelangrijk: je blijft langer op zijn golf! Die golf komt als een "V" van zijn boeg. Hij vaart harder, dus als je niks doet is de golf zó voorbij. Als je van hem afstuurt, dan blijf je op zijn golf, al vaart hij iets harder.

Daarna komt de bonus: de hekgolf. Die is nog krachtiger!

In knobbelig water tack je op de kont van je opponent om vlak zog te pakken. Als je hem niet in kan halen heeft het geen zin om hoger dan hem te tacken.

Onder spi werk je je tussen twee grote boten. De stuwing tussen die boten laat jullie alle 3 harder gaan en jij krijgt de grootste bonus.

Het is zón leuk spelletje :woohoo:
Laatst bewerkt: 09 juli 2015 09:25 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 09 juli 2015 09:24 #642383

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Bas van Dijk schreef :
wybeslot schreef :
regels wedstrijdzeilen schreef :
However, a boat not racing shall not be penalized for breaking one
of these rules,

Ah, vandaar.
Ik kreeg laatst geen ruimte bij de boei van een olietanker en heb ze via de marifoon gevraagd een strafrondje te maken maar... geen respons.

:lol:

Serieus: dit is wel een belangrijke aanvulling ja,
Ik heb hier vaak mee te maken: wij horen bij de langzamere boten uit de A klasse die om 19:30 start en om 19:45 start klasse B (sneller). Heel vaak worden we ingehaald door de eerste B klassers zo'n beetje bij de tweede boei..

Aangezien dat de koplopers zijn en wij dan toch al achter liggen geef ik ze meestal maar gewoon ruimte, maar wel interessant om te weten hoe het nou precies zit.

Dat is natuurlijk ook wel zo sportief. Het heeft weinig zin ook, ze gaan je toch wel voorbij en hoe sneller dat gaat hoe beter. Minder last van vuile wind en dergelijke. Maar als je zelf in een lekkere strijd bent verwikkelt hoeft het dus niet. Het hoort, ook voor de snellere klasse, bij het spelletje om rekening te houden met alle schepen om hen heen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 09 juli 2015 09:27 #642384

Loefgevechten aangaan moet je niet doen idd. Maar aan de wind is er níets onsportiefs aan je voorrang en vrije wind op te eisen. Leg je een ander in je vuile wind, dan is dat het risico van zijn tactiek. Hij had het aan kunnen zien komen en heeft het risico genomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 09 juli 2015 11:14 #642436

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
En daarom dip ik als grotere / snellere boot hoegenaamd altijd. Als je weer op tijd op stuurt, krijg je extra lift door een stukje leebowen en heb je je hoogte weer terug.
Bovenlangs lopen gaat alleen snel als er minimaal een scheepslengte van het opgelopen schip tussen zit. Anders verlies je daar meer snelheid.
Laatst bewerkt: 09 juli 2015 11:15 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 12 juli 2015 20:09 #643179

boarderbas schreef :
Onder spi werk je je tussen twee grote boten. De stuwing tussen die boten laat jullie alle 3 harder gaan en jij krijgt de grootste bonus.

Het is zón leuk spelletje :woohoo:

Bas, kun je me uitleggen wat je met stuwing bedoelt?

Groeten, Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 13 juli 2015 08:24 #643255





Vergelijk onder spi varen met bovenstaand plaatje. Je vaart voor 80% turbulent, dus laten we even voor de beeldvorming aannemen dat het een goede metafoor is.


In de metafoor is luchtdruk de hoogte van het water. Verhoogd watepeil = stuwing. Je ziet dat de boei het waterpeil opstuwt. Een boot onder spinnaker zal achter zich een raltief hogere luchtdruk veroorzaken, immers stuwt het zeil voort door het verschil in druk vóór en achter het zeil. We hebben het dan over wat men "totale" druk noemt, dus stilstaande lucht heeft een hogere druk dan stromende lucht.


Een scherpe daling in luchdruk = hoge snelheid van de wind, dus een steile rimpeling in het water
is in de metafoor versnelde wind.

Twee boten naast elkaar veroorzaken extra stuwing. De wind zal het meest versneld worden tussen de beide zeilen.

Als jij dat "gat" dicht met jouw spi, dan vangen jullie met zijn 3-en nóg meer wind. Hiephoi.

Wel eens gehad dat het dopje van de gootsteen steeds weer teruggezogen wordt dor het afwaswater?

Als 2 snellere boten achterop komen, dan baal je eerst van vuile wind, maar als je zorgt dat je tussen ze komt, dan profiteer je mooi van hun golven en windeffecten en kunnen ze je een heel eind een "sleepje" geven.
Laatst bewerkt: 13 juli 2015 08:25 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 13 juli 2015 09:29 #643286

Kijk eens aan! Dank je wel :-)

Maar is dat de vuile wind waard?
In jouw ervaring?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 13 juli 2015 09:51 #643291

Hoezo waard? Ik ga uit van het geval dat je last hebt van oplopende boten en hoe je dat tot je voordeel kunt ombuigen.

Je kunt bijvoorbeeld wél je gijp goed timen en jezelf er met weinig andere sores gewoon tussen leggen.

Tien-10 alhier heeft me wel eens een half spirak op zijn hekgolf gehad door een handige boeironding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 13 juli 2015 10:13 #643295

Duidelijk, thanks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 13 juli 2015 10:26 #643296

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1006
Zo maakte een yingling eens handig gebruik van mijn golf, ding bleef op de kont hangen van onze boot.

@bas Door wat de yingling mee ging op onze golf gaan wij toch langzamer omdat ik hem moet mee trekken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 13 juli 2015 10:36 #643298

Dat valt mee hoor. Die golf die de yngling ziet is dan een tijdje terug door jouw boot gemaakt. het is reeds aan het water afgestane energie van jouw boot.

Als je hééél dicht op elkaar vaart, dan verander je wel wat in de dynamiek door effecten tussen de rompen. Maar met een stukje er tussen zijn die effecten verwaarloosbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl