Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wedstrijdregels

Wedstrijdregels 03 juli 2015 08:11 #640925

Dag Allemaal,

Afgelopen woensdag rare situatie, allemaal goed gegaan hoor, gemoedelijke clubwedstrijd en zo maar ik was toch benieuwd hoe het nou zit.

We varen bijna pal voor de wind, giek over stuurboord en worden opgelopen door 2 boten tegelijk aan beide zijden.

De 2 andere boten voeren een andere (snellere) klasse, starten 15 min na ons.

De 2 andere varen 5-6 meter van elkaar, naast elkaar, parallel aan elkaar, even snel, en beide over bakboord.

Hun koers was net anders dan die van ons 10 graden verschil of zo.

Wij werden dus gesandwiched tussen 2 boten, konden er net tussendoor.
Op het moment dat er ongeveer 50% overlap is roept het schip aan onze bakboord kan "BAKBOORD".

maar ja, waar kan ik heen?

Dus mijn vraag
1) Hadden we al voor het oplopen dit moeten zien aankomen en uit de weg moeten gaan? (kan het me niet voorstellen)
2) Had het schip aan stuurboord ons beide ruimte moeten geven?
3 Had het schip aan bakboord niet om deze (onredelijke) ruimte mogen vragen?

Ik dacht zelf 3 maar ik ben niet zeker. Vooral niet omdat andere schipper duidelijk 'pissed' was dat hij dus koerst moest verleggen om mij niet te raken. De boot aan stuurboord kon koers houden natuurlijk.

Ik stond zelf bij de stag en kreeg zijn spi tegen mijn gezicht dus het ging allemaal maar net goed.


Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 03 juli 2015 08:16 #640932

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Regel 15
15 ACQUIRING RIGHT OF WAY
When a boat acquires right of way, she shall initially give the other
boat room to keep clear, unless she acquires right of way because of
the other boat’s actions.

Jij had geen ruimte om vrij te blijven, dan mag hij het niet opeisen

EDIT: Volgens mij had je je niet in deze situatie moeten begeven. Bij boten over verschillende boeg is overlap van geen belang. Je had dus al van tevoren moeten zien aankomen dat jij deze beide boten ruimte had moeten geven. (regel 10)
10 ON OPPOSITE TACKS
When boats are on opposite tacks, a port-tack boat shall keep clear
of a starboard-tack boat.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 03 juli 2015 08:19 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 03 juli 2015 08:16 #640933

Oplopers moeten wijken, dus van te voren kun je niet veel doen, want misschien is er niets aan de hand, dat weet je pas later.
Handig was geweest zelf ook even over BB te gaan varen, heb je loef/lij en met de boot aan SB voor jou wijken.

De boot aan SB moet ook wijken als jij voor de boot aan BB wijkt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 03 juli 2015 08:21 #640938

Baasklusje schreef :
Oplopers moeten wijken,

Is dat zo? Ik weet dat dat normaal zo is (geen wedstrijd) maar ik lees hier
scoutnet.nl/~zvkd/wedstrijdzeilen.pdf

Pagina 24, regel 2, dat op het voordewindse rak de bakboord/stuurboord regel ook geldig is als er nog geen overlap is?

Hoe zit dat dan?

Bedankt,
Bas

PS goede tip ja, om even bakboord te gaan varen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 03 juli 2015 08:57 #640948

BB/SB is niet overlapgebonden, loefrecht wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 03 juli 2015 09:26 #640958

je schreef 'gemoedelijke clubwedstrijd', dus ik ging er even van uit dat het Zeilwedstrijdreglement niet in volle glorie van toepassing zou zijn, en dan moeten oplopers vrijblijven.
Bij clubwedstrijdjes is de regelkennis vaak niet helemaal ok, en dan kiest men wel voor BPR.

Als het wel allemaal onder het Reglement gaat dan is het BB/SB.
Volgende keer even die giek overduwen (evt de spi ook).
Dan waren de boten beide oploper over de zelfde boeg geworden en had jij de rechten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 juli 2015 09:32 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 03 juli 2015 09:35 #640962

Dat het hoekverschil maar 10 graden was is al een beetje vreemd, zo voor de wind, maar goed, de situatie had éénvoudig opgelost kunnen worden.

-Zoals klus zegt, maar het risico is dat de ander niet zo alert is dat hij doorheeft dat de regels veranderen als jij je giek over gooit.
-Je BB/SB situatie was aan je loefzijde, de boot die je "in de weg zat" zat aan je lijzijde. Door het hoekverschil kán het niet zo zijn dat er geen ruimte was om af te vallen als er al overlap was. Je stuurman had beter de situatie in moeten schatten dat hij gerust de ruimte kom geven omdat de ruimte aan zij lijzijde door hyet koersverschil toe ging nemen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 03 juli 2015 17:33 #641086

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Eenvoudig een kwestie BB / SB. BB roepen mag en voorrang halen ook, hard insturen en opeisen niet. Je moet de gelegenheid krijgen om de voorrang te verlenen, dus de loef wijkt voor lij van het jouw loefliggende schip te eisen. Redelijke tijd betekent niet dat je de tijd mag rekken, je moet wel gelijk in actie komen.

Zoals BK zegt, je had ook op de situatie kunnen anticiperen. Dan had je minimaal last gehad.

@BB, als je downwind over sb ligt en een bb liggend schip tegen komt dan is 10 grd helemaal niet veel. De meeste (niet glijende en onder spinnakervarende) boten varen bij middenweer het harst op een hoekje van 165-170 grd. Dat levert dus al een hoek op van 20 - 30 grd.
Laatst bewerkt: 03 juli 2015 17:35 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 03 juli 2015 18:27 #641097

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Mijn 2 centen.

Volgens mij ben je altijd oploper zolang je binnen de 120 graden hoek van de opgelopen boot vaart. Als je niet vantevoren daarop anticipeert als oploper heb je pech, want je verandert pas van status als je de opgelopen boot hebt vrijgevaren.

De opgelopen boot, jij dus moet koers en snelheid behouden. Overigens is het inderdaad slim om wat Baasklusje zegt van tevoren je zeil even te gijpen. Dan zien ze wat je intentie is en voorkom je de discussie.

BB / SB geldt naar mijn bescheiden mening bij kruisende koersen. ... Dus als je groen op groen hebt of rood op rood ahw 10 graden koersverschil, van achteren komend is niet kruisend....
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 03 juli 2015 19:12 #641104

Mischief schreef :
Volgens mij ben je altijd oploper zolang je binnen de 120 graden hoek van de opgelopen boot vaart.

Dat is in de 135 graden van het witte heklicht, oplopen.
Maar 'oplopen' bestaat niet in het Wedstrijdreglement voor schepen over verschillende boegen.
Het hoofdstuk "When Boats Meet" regelt dat, en daarin komen alleen voor:

- Verschillende boeg: SB wijkt voor BB
- dezelfde boeg zonder overlap: dat is oplopen (en vrijblijven)
- dezelfde boeg mét overlap: loef wijkt voor lij
- tegelijk overstaggaan: linkse boot wijkt.

Meer is er niet voor boten in vrij water, zonder boeien en obstakels.

Hier een knipsel van dat hoofdstuk:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 juli 2015 19:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 03 juli 2015 21:07 #641134

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
weer wat geleerd, het werkt bijna hetzelfde uit, omdat de "oploper" de windward boat is, behalve als je inderdaad over een andere boeg vaart....
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 03 juli 2015 21:53 #641141

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Is een mooi onderwerp voor in het "ZF protestcommissie draadje".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 05 juli 2015 07:23 #641307

Da's toch gek, ik vertaal regel 10 "a port-tack boat shall keep clear of a starboard-tack boat" met " een boot die over bakboord vaart zal vrij blijven van een boot die over stuurboord vaart".

Kennelijk ben ik abuis.
Waar zit mijn denkfout?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 05 juli 2015 07:37 #641308

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
A "port tack boat" is een boot die over stuurboord vaart.
Rare jongens die Engelsen :)
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 05 juli 2015 08:07 #641315

Rate jongens de Nederlanders is correcter.. De rest van de wereld kijkt naar waar de wind vandaan komt: stuurboord.. En wij zetten dat om in varen over bakboord. Dat is niet alleen in het Engelstalige deel maar ook in het Franstalige deel van de wereld..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 05 juli 2015 08:44 #641332

Sjonge, dit is TAMELIJK belangrijk als je dit soort regels probeert te leren! :( :blink:

Dank voor deze aanvulling.

Groeten, Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 05 juli 2015 09:36 #641342

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Baasklusje schreef :
Mischief schreef :
Volgens mij ben je altijd oploper zolang je binnen de 120 graden hoek van de opgelopen boot vaart.

Dat is in de 135 graden van het witte heklicht, oplopen.
Maar 'oplopen' bestaat niet in het Wedstrijdreglement voor schepen over verschillende boegen.
Het hoofdstuk "When Boats Meet" regelt dat, en daarin komen alleen voor:

- Verschillende boeg: SB wijkt voor BB
- dezelfde boeg zonder overlap: dat is oplopen (en vrijblijven)
- dezelfde boeg mét overlap: loef wijkt voor lij
- tegelijk overstaggaan: linkse boot wijkt.

Meer is er niet voor boten in vrij water, zonder boeien en obstakels.

Maar er was wel een opstakel toch? in het voorbeeld van TS, hij had ook en boot aan stuurboord, en kon dus geen kant op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 05 juli 2015 17:54 #641412

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
ISO788 Hans schreef :
Rate jongens de Nederlanders is correcter.. De rest van de wereld kijkt naar waar de wind vandaan komt: stuurboord.. En wij zetten dat om in varen over bakboord. Dat is niet alleen in het Engelstalige deel maar ook in het Franstalige deel van de wereld..

'Starboard tack' betekent dat de tack=hals(hoek) aan stuurboord staat. Aan bakboord is dan de schoot aan. Dat de wind er dan ook vandaan komt is evident.

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 05 juli 2015 19:27 #641438

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
BartWNL schreef :
Baasklusje schreef :
Mischief schreef :
Volgens mij ben je altijd oploper zolang je binnen de 120 graden hoek van de opgelopen boot vaart.

Dat is in de 135 graden van het witte heklicht, oplopen.
Maar 'oplopen' bestaat niet in het Wedstrijdreglement voor schepen over verschillende boegen.
Het hoofdstuk "When Boats Meet" regelt dat, en daarin komen alleen voor:

- Verschillende boeg: SB wijkt voor BB
- dezelfde boeg zonder overlap: dat is oplopen (en vrijblijven)
- dezelfde boeg mét overlap: loef wijkt voor lij
- tegelijk overstaggaan: linkse boot wijkt.

Meer is er niet voor boten in vrij water, zonder boeien en obstakels.

Maar er was wel een opstakel toch? in het voorbeeld van TS, hij had ook en boot aan stuurboord, en kon dus geen kant op.

DIe boot kan sturen en dus ontwijken. Daarmee is het geen obstakel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 06 juli 2015 06:41 #641524

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Maar we hebben net geconcludeerd dat het bootje van TS voorang moet verlenen aan de boot bakboor van hem, vanwege sb/bb boeg.

Zoals ik het begrijp moet hij dus naar uitwijken.

Maar om uit te wijken komt hij aan sb een andere boot tegen, die OOK voorang op hem heeft, vanwege de sb/bb boeg regel.

dit schip aan sb hoeft dus totaal niet te wijken.

"die boot kan suren" is dus niet van toepassing lijkt mij.

*hoe werkt loef/lij als je pal voor de wind vaart?
Loef is dan eigenlijk jouw achterzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 06 juli 2015 07:05 #641528

BartWNL schreef :
"die boot kan suren" is dus niet van toepassing lijkt mij.

Maakt toch wel een verschil..... een kade of rots kan je niet aanroepen, een boot wel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 juli 2015 07:05 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 06 juli 2015 08:07 #641549

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Dus dan moet die sb boot wijken, terwijl hij voorrang op jou heeft?

word er dan niet gekeken naar de voorrangs situatie tussen de twee andere boten?
dat lijkt mij logisch
had de sb boot ook voorrang op de bb boot (ten opzichte van ts) dan?

want anders dwingt de bb boot dan via de middenboot voorrang af op de sb boot terwijl die dat volgens de regels misschien niet heeft... of is dat nu weer een prima taktiek?

(maar dan komen we weer op de vraag waar is loef als je pal voor de wind vaart?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 06 juli 2015 08:15 #641554

BartWNL schreef :
Dus dan moet die sb boot wijken, terwijl hij voorrang op jou heeft?

dat zei ik niet, ik zei dat je een rots niet kan aanroepen en een boot wel.
Een rots is dus een obstakel, en dan kan je aan andere schepen vragen om je ruimte voor het obstakel te geven.
Een boot kan ook een obstakel zijn (boot met voorrang), en in sommige gevallen kan je dan ook ruimte aan andere boten vragen.
In dit specifieke geval niet denk ik, de BBboten hebben beide recht van de weg en de SB-boot kan door afremmen eenvoudig de situatie oplossen, en ook door te gijpen.

Loef is de zijkant waar de giek niet staat, ook voor de wind. De spiegel is nooit loefzijde.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 07 juli 2015 07:07 #641780

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Om voorrang te verlenen had TS moeten gijpen en kwam dan over BB te liggen. Hiermee was hij het lijwaartse schip geworden voor de derde en had daarmee in een voorrangspositie gekomen. De derde had dan dus ruimte moeten maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijdregels 09 juli 2015 07:39 #642322

  • WhizzMan
  • WhizzMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Ik zie nog een heel belangrijk punt niet benoemd: De andere twee boten voeren niet in dezelfde wedstrijd als de topicstarter. De topicstarter was dus geen deelnemer voor de andere boten en omgekeerd. Hierdoor vervallen eventuele wedstrijdregels tussen deze twee partijen en wordt het BPR van toepassing. Voor die andere twee boten onderling is uiteraard wel het wedstrijdreglement van toepassing.

Dit is hier uiteindelijk niet relevant als ik het allemaal goed interpreteer, maar ik heb al diverse situaties meegemaakt waar verschillende velden door elkaar varen op de zelfde baan en mensen rechten gaan claimen die alleen voor wedstrijdvaarders onderling gelden. Als zij "Ruimte voor de boei" roepen is dat niet van toepassing als ze in een ander veld varen en over stuurboord aankomen terwijl jij over bakboord ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl