Toen ik mijn boot refitte had ik het beeld zoals ik dat gewend was op de 40+ voeters die ik toen voer. Rijtje valklemmen en 2 lieren op de roef.
Al zeilende en tunende aan mij tuigage begin ik meer en meer verslingerd te raken aan iets directere controle. Een valklem op een lijn die niet per sé gelierd hoeft te worden is gewoon onhandig. Dan beter een camcleat. (niet te verwarren met clamcleat). En dan ook nog eens nét dat beetje extra vertragen zodat je bij drukte en solo zeilen je niet je gewicht er in hoeft te gooien.
Nu denk ik na over een toekomst met infuckers. Ik heb een valklem "over", maar dat maakt het gecontroleerd vieren niet makkelijker.
Nu kan een infucker zelf door de manier van tuigen al 1:2 of 1:3 worden ingeschoren.
Voorbeeld van 1:3 (blauwe lijn)
Vaak wordt er een takel op het kajuitdak gemaakt:
Nu doet de moderne mensch dat soort dingen natuurlijk zonder blokjes met low friction spullen en kaal dyneema. Lekker goedkoop en geen rammelende blokken op je dek.
Nu vroeg ik mij af: zou zo'n systeem daar niet handig/bruikbaar voor zijn:
Of deze:
Ik stel me dan een 1:3 voor op de roef en de infucker zelf in een 1:2 cascade.
De infucker hoef ik maar over een cm of 10 te trimmen, dus mits goed uitgelegd kom ik met een 1:6 totale vertraging uit op 60 cm lijn inhalen. In het eerste geval komt dat uit op 20 cm verplaatsing van de cleat. In het tweede geval blijft de cleat stationair.