Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Clamcleats op het kajuitdak - "trapezecleats"

Clamcleats op het kajuitdak - "trapezecleats" 17 juli 2015 15:00 #644503

Toen ik mijn boot refitte had ik het beeld zoals ik dat gewend was op de 40+ voeters die ik toen voer. Rijtje valklemmen en 2 lieren op de roef.

Al zeilende en tunende aan mij tuigage begin ik meer en meer verslingerd te raken aan iets directere controle. Een valklem op een lijn die niet per sé gelierd hoeft te worden is gewoon onhandig. Dan beter een camcleat. (niet te verwarren met clamcleat). En dan ook nog eens nét dat beetje extra vertragen zodat je bij drukte en solo zeilen je niet je gewicht er in hoeft te gooien.

Nu denk ik na over een toekomst met infuckers. Ik heb een valklem "over", maar dat maakt het gecontroleerd vieren niet makkelijker.

Nu kan een infucker zelf door de manier van tuigen al 1:2 of 1:3 worden ingeschoren.

Voorbeeld van 1:3 (blauwe lijn)



Vaak wordt er een takel op het kajuitdak gemaakt:



Nu doet de moderne mensch dat soort dingen natuurlijk zonder blokjes met low friction spullen en kaal dyneema. Lekker goedkoop en geen rammelende blokken op je dek.

Nu vroeg ik mij af: zou zo'n systeem daar niet handig/bruikbaar voor zijn:




Of deze:



Ik stel me dan een 1:3 voor op de roef en de infucker zelf in een 1:2 cascade.

De infucker hoef ik maar over een cm of 10 te trimmen, dus mits goed uitgelegd kom ik met een 1:6 totale vertraging uit op 60 cm lijn inhalen. In het eerste geval komt dat uit op 20 cm verplaatsing van de cleat. In het tweede geval blijft de cleat stationair.
Laatst bewerkt: 17 juli 2015 15:04 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Clamcleats op het kajuitdak - "trapezecleats" 17 juli 2015 15:57 #644512

Even beter gekeken wat clamcleat allemaal heeft. Ik heb al een oude clamcleat (vrij groot) op de roef en het hergebruiken van die boorgaten (om mijn roef geen gatenkaas te maken) is aantrekkelijk.

Ze verkopen die cleat ook met "becket". Een afgeronde tunnel onder de cleat door.

Het idee is dan ongeveer dit:

Groen is touwtje aan de mastvoet, blauw en rood de 1:2 en 1:3 in cascade




Voor het plaatje even 2 ringen bij de mastvoet gezet, maar dat kan ook met één.
Laatst bewerkt: 17 juli 2015 15:59 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Clamcleats op het kajuitdak - "trapezecleats" 17 juli 2015 18:00 #644532

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
ik zou de rood groen overgang misschien toch een blokje plaatsen.
ben anders bang dat de wrijving te groot is om zonder belasting uit te vieren.
tzt even uitproberen of dit een probleem is of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Clamcleats op het kajuitdak - "trapezecleats" 17 juli 2015 18:36 #644537

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ik was erg gecharmeerd van de oplossing die op de Hawkeye (Swan 45) gebruikt werd.

Daar hadden ze uiteraard meer vertraging nodig, maar het cascadesysteem is daar in de giek weggewerkt, zodat er daarmee ook geen blokken aan dek lagen te rammelen...

Wellicht ook het overwegen waard?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Clamcleats op het kajuitdak - "trapezecleats" 18 juli 2015 06:44 #644584

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
cascade va neen infukker in de giek? Hoe dan?

@BB die tekening ziet er geinig uit, maar ik denk dat beide infukkers een afzonderlijke takel verdienen (als op de foto). Bij overstag moeten ze eerst los, om later weer aan te trekken. Ik denk dat jouw systeem daar te veel frictie geeft. Takel op het kajuitdak is te preferen denk ik.

Wel vraag ik me af hoe interessant het is op een IOR. Je vaart lang op grote genua door en als je wisselt naar kleiner, dan heb je vaak golfjes. Het lijkt misschien geinig om dan hoog te varen, maar gooi je daarmee niet je VMG te grabbel. Ik denk dat je er alleen op vlak water blij van wordt.
Daarbij, wat is je huidige max. hoogte aan de wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Clamcleats op het kajuitdak - "trapezecleats" 18 juli 2015 09:47 #644626

Het kan idd zijn dat bij de mast of in de rode takel een blokje nodig is.

Ik heb nog nooit op een boot gevaren met afzonderlijk regelbare infuckers. Waarom wil je dat? Mijn roef en kuip zijn te klein om neerhouders en infuckers dubbel uit te voeren voor de ergonomie. Anders wordt de boot een soort kerstboom. Zie nog maar eens crew te vinden die dat allemaal weet te bedienen.

Mijn rails staan relatief ver naar buiten. Ik heb een krachtig profiel in de HA. Na 1,5 jaar zoeken naar de juiste trim concludeer ik dat ik soms hoogte mis en groove over heb...

Op de WAR varen we vaak onder de dijk. Dus relatief vlak water.
Laatst bewerkt: 18 juli 2015 10:12 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Clamcleats op het kajuitdak - "trapezecleats" 18 juli 2015 15:54 #644673

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Nou ja, of je de cascade nu op je kajuitdak legt, of in de giek, dat maakt voor de werking niet uit.

Uiteindelijk heb je een paar blokjes meer nodig (onder aan de mast en bij het lummerbeslag), maar verandert er verder niets.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl