Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: RAK wat doet het en wat kan ik er mee

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 16 aug 2015 13:20 #652066

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Baasklusje schreef :
Ook in het gele vak: strafmijlen toestaan ja of nee. Strafmijlen kosten meer dan ze opleveren. Je kunt een uur extra varen, dat mag, maar de circa 6 mijl die je dan erbij vaart worden er met boete weer afgetrokken. Dus had je beter op tijd kunnen finishen, maar weer niet veel te vroeg, want 1 uur te vroeg, dan vaar je 6 mijl te weinig.....
Als de keuze dus wordt: 1 uur te vroeg of 1 uur te laat bij de finish, doe dan maar 1 uur te laat. Dan vaar je 12 mijl meer, en daarvan gaan er dan weer meer dan 6 vanaf door de strafmijlen. Maar je hebt wel meer mijlen over dan je zou hebben als je 1 uur te vroeg zou finishen. De straf is net iets kleiner dan 2 maal wat je vaart in de extra tijd. Neem dus alleen straf als je anders een (klein) uur te vroeg zou komen. Ipv een half uur te vroeg kan je 15 minuten straf nemen. Zo ligt dat ongeveer.
Het dikgedrukte klopt volgens mij niet, een uur te laat en een uur vroeg levert hetzelfde resultaat (aangenomen dat je de hele tocht gemiddeld even hard vaart als in die laatste uren). Zie het onderstaande voorbeeld met gemiddeld 6 knts:

Een uur te vroeg:
Resultaat = A = 23*6 = 138 NM

Een uur te laat:
A = 25*6 = 150 NM
Sf = 60*150/750 = 12 NM
Resultaat = A - Sf = 138 NM

De optimalisatie moet dus zitten in het minste verschil (positief of negatief) met precies 24 uur (aangenomen dat je de laatste uren net zo snel vaart als de rest van de race).
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 13:20 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 16 aug 2015 13:32 #652068

Xiphias schreef :

De optimalisatie moet dus zitten in het minste verschil (positief of negatief) met precies 24 uur (aangenomen dat je de laatste uren net zo snel vaart als de rest van de race).

Helemaal juist! 19:15:00 precies!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 16 aug 2015 13:39 #652070

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Levert idd bij elke gemiddelde snelheid hetzelfde eindresultaat op
Gewoon precies op tijd finishen dus,maar wat nou als je na die 24 uur ineens veel wind krijgt en je ineens 3 knopen harder kunt varen als tijdens de reguliere tijd? :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 16 aug 2015 14:13 #652079

Dat je op het laatste uurtje harder zal gaan is wat onwaarschijnlijk; je zit in de vuile wind van 600 boten en (meestal) vlakbij de hogerwal. Bovendien is het begin van de avond, wegvallende wind niet onwaarschijnlijk.

Plaatje van te vroeg en te laat, bij een snelheid van 6 kts constant:



Je moet dus alleen strafmijlen nemen als je anders te vroeg zou zijn aangekomen, en je moet ervoor zorgen dat je minder minuten te laat komt dan dat je anders te vroeg zou zijn geweest. Anders levert het niets op.
Dus: als een half uur te vroeg dreigt, kom dan liever 15 minuten te laat. maar het is altijd slechter dan precies na 24 uur binnenkomen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 14:18 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 16 aug 2015 14:22 #652087

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
In theorie heeft koko wel een punt. Als je eerst 24 dobbert en het strafuur mijlen kan maken is dat beter. Komt alleen zelden voor. Het gaat om gemiddelde snelheid en je laatste mijlen staan vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 16 aug 2015 14:24 #652089

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Onwaarschijnlijk misschien,maar wel mogelijk als je er bewust voor kiest hoef je de drukte van de finish niet op te zoeken
Een uur stil liggen is ook onwaarschijnlijk ;)
Idd is precies op tijd finishen wel zo mooi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 16 aug 2015 14:39 #652096

duit schreef :
Een uur stil liggen is ook onwaarschijnlijk ;)

in 2006 hebben we wel 4 uur stilgelegen.... 1230u-1630u.... nagelbijtend... en precies om 19:15:15 over de finish, geen straf!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 16 aug 2015 14:45 #652097

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Onwaarschijnlijk maar het kan dus wel :)
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 14:46 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 16 aug 2015 15:12 #652105

Handige trucjes met RAK......

- als je ergens per se niet wil varen (Wad bijvoorbeeld), zet dan de rakken daarnaartoe op Maximaal 0 keer.
Dat kan met de rakken door de Afsluitdijk, dan zal RAK je niet door de sluis sturen en is bovendien sneller met rekenen.

- Als je start op Marken, zet dan het rak door het Naviduc op Max 1 keer, dan zal rak je niet terugsturen en het rekent sneller.

- Als je start op IJsselmeer en niet naar Marken wil: Naviductrak op max = 0.

- in de buurt van Medemblik zijn wat rakken die je beter voor het laatst kan bewaren: bij de boeien WV19-KRA-SPortC-SportD, bijvoorbeeld, zomaar 16 rakken die niet al te lang zijn en die op het eind handig kunnen zijn. Ook de LC1 en LC11 kunnen welkome rakjes opleveren tegen het einde.
Om die te bewaren zou je de max aantallen van deze rakken op 0 of op 1 kunnen zetten, en dan pas vanaf ergens in de middag ze weer op 2 zetten. Dan hou je wat over voor het eind. Heeft ook risico's: RAK zal dan allerleid goede routes die iets gebruiken van deze rakjes niet meenemen en wellicht iets ongunstigs gaan voorstellen. En ook kan je vergeten, met je slaperige kop, om ze weer op 2 te zetten in de middag.
Alternatief: als RAK voorstelt iets van deze rakken te gebruiken zelf even besluiten of je dat wel wilt, en eventueel een van de andere 9 voorstellen van RAK kiezen.

Je kunt RAK ook goed gebruiken om op een bepaalde tijd bij een bepaalde boei te zijn.
Stel dat we de zee op willen, met eb bij Den Helder het Schulpengat uit naar de SG-boei, daar precies met de kentering zijn, en dan weer terug op de vloed de Waddenzee op.
In Digipilot (of stroomatlas) kun je vinden dat de stroom bij de SG ongeveer 1 uur na LW Den Helder kentert. Dan wil je daar dus zijn.
PLaatje Digipilot:

Ook in Digipilot kun je vinden dat LW Den Helder op 29 augustus om 00:25u is; de kentering bij SG is dus pakweg 01:30u.



Dan stop je dat in RAK:
- Aankomstpunt SG
- Periode 6:30 , dat brengt je rond 19:15 + 06:30 is pakweg 01:45u bij de SG
- en dan kies je een starthaven die de gunstigste reis (qua afstand en aankomsttijd SG) oplevert



Dan laat je RAK rekenen, en het resultaat is:



Je bent dan om 01:21u bij de SG, en in de kolom Stroming en de kolom Tijd samen kun je zien dat je ongeveer 4 mijl kado hebt gehad van de stroom.

Het volgende om dan te doen is de boei SG vastzetten in RAK Traject (erop klikken en de SG kiezen uit de drop-down list van boeien die verschijnt).
Ook zou je een logtijd kunnen invullen in de kolom Logboektijd. Daarmee is de SG gefixeerd en gaat RAK vanaf daar verder rekenen. Wel even de Periode weer op 24 uur zetten en de Bestemming op Finish!!!
Misschien waren we er wel te vroeg en kunnen we nog niet met de nieuwe vloed naar binnen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 aug 2015 15:19 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 16 aug 2015 15:25 #652114

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Beauty schreef :
In theorie heeft koko wel een punt. Als je eerst 24 dobbert en het strafuur mijlen kan maken is dat beter. Komt alleen zelden voor. Het gaat om gemiddelde snelheid en je laatste mijlen staan vast.
Ik was het niet hoor :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 16 aug 2015 15:29 #652115

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Ik wel :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 17 aug 2015 12:45 #652395

Nog een paar laatste handigheidjes met RAK....

Je kan RAK natuurlijk ook gebruiken om je met de hand gekozen route door te rekenen.
Als je in het Trajectpanel klikt (twee keer, beetje proberen) op een voorgestelde boei dan krijg je een drop-down-lijstje met alle boeien waar je naar toe mag vanaf de vorige.
Kies er een uit die lijst, en dat veld met boei wordt geel gekleurd.
Die boei is dan vastgezet. Rak rekent vanaf daar verder.
Je kan dat natuurlijk steeds voor de volgende regel herhalen en zo een route samenstellen, bijvoorbeeld naar een boei op Wad of zee, of zelfs de hele route die je bedacht hebt.
RAK rekent dan uit hoe dat zal gaan qua snelheid, stroming en windhoeken.

Hier een voorbeeld, Sport B is vastgezet. de dropdown gebeurt als je op het driehoekje klikt, rechts van h2w1.




Een gekozen boei weer loszetten: rechtsklik op de boei, en Reset Vast Traject.

In dit plaatje ook een paar belangrijke kolommen uit het Trajectpanel:
- Wind, de Kts en de richting waaruit. Steeds weer kijken of dit nog klopt!!!
- WW, de true wind angle tov de boot. Ook die in de gaten houden, je kunt vooraf zien hoe ruim of hoog een rak zal worden en dus evt de zeilvoering aanpassen. Ook in het rak zelf kijken of de TWA klopt; als die niet klopt is de wind aan het draaien!
- Koers. Handig om naar de roerganger te schreeuwen kort voor een boeironding, weet die ook weer wat er moet gebeuren na de boei.
- Boeg: de manier van ronden van de boei. Hou hem aan de kant die RAK zegt. Soms mag allebei, dan staat er een 0 met streepje erdoor bij.

Onderweg wordt er steeds weer gerekend, met de net aangepaste windgegevens (oh ja).
Doe dat als volgt: vul 5 a 10 minuten voordat je bij een boei bent de Logtijd in (die staat in de voorlaatste kolom van Trajectpanel: Cum-Tijd, en op je GPS als ETA).
Invullen dus (kan een minuutje fout zijn, is niet erg) en dan rekenen!
Op die manier berekent RAK de volgende boei op het beste moment: de juiste tijd van de laatste boei, de juiste wind. Je weet dan zeker dat je een optimaal volgend rakje kiest. Pas heel laat op de zaterdag wordt het belangrijk om tot het eind (finish) door te rekenen (alle rakken dus), want dan zou je fouten kunnen gaan maken als je alleen naar de eerstvolgende boei kijkt, die kan wel eens onhandig zijn (bijvoorbeeld 12 mijl heen en terug met afnemende wind.....)

Tenslotte:
in het Trajectpanel staan die twee veldjes voor de windhoeken waar je tussen wil blijven.
Voor de laatste paar uur: zet die hoek lekker ruim, of zelfs de vinkjes uit.
ALs je dat niet doet blijft RAK van die ideale ruime rakken zoeken, desnoods met een veel te vroege of late finish tot gevolg. Dat moet niet, op het laatst is de ideale finishtijd belangrijker dan de ideale windhoek. En denk niet 'oh dat onthoud ik wel', zet het op een geel briefje aan je beeldscherm. Want je vergeet het wel, na bijna 24 uur wakker zijn in de buitenlucht op een voortracende boot.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 aug 2015 13:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 17 aug 2015 13:44 #652416

Petje af voor je uitleg.
Heb jij wel tijd om tijdens de 24-uurs nog te zeilen :woohoo: ?

Overigens, ik mag ook weer meedoen. Zonder RAK...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 17 aug 2015 13:44 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 17 aug 2015 18:08 #652520

  • njtromp
  • njtromp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Xiphias schreef :
Ik heb op basis van de Harmonie Grib-files van de KNMI een service gebouwd die uit deze bestanden een kleinere Grib-file maakt met alleen de winddata en alleen voor het gebied waar de 24 Uurs wordt gevaren:
www.euroszeilen.utwente.nl/weer/grib/24uzr/

De voorspellingen zijn ook tot 48 uur vooruit, met tijdstappen van 1 uur en hebben een hoge resolutie (zie topic KNMI Basisgegevens nu beschikbaar).

Doordat het over een kleiner gebied gaat en alleen de wind heeft is de download maar 600KB.
Het is nog een beetje beta, en beschikbaarheid van actuele files is niet gegarandeerd.

GENIAAL! :lol: Thanks. Blijft die data ook ná de 24uurs beschikbaar? Momenteel maak ik tijdens het zeilen gebruik van de Noorse grib-files maar zou graag gebruik maken van de KNMI gegevens.
Laatst bewerkt: 17 aug 2015 18:15 door njtromp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 17 aug 2015 21:33 #652629

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Belerion II schreef :
Petje af voor je uitleg.
Heb jij wel tijd om tijdens de 24-uurs nog te zeilen :woohoo: ?
Baasklusje vindt dat klooien met RAK volgens mij veel te leuk, die blijft gewoon 24 uur benedendeks :cheer:

njtromp schreef :
GENIAAL! :lol: Thanks. Blijft die data ook ná de 24uurs beschikbaar? Momenteel maak ik tijdens het zeilen gebruik van de Noorse grib-files maar zou graag gebruik maken van de KNMI gegevens.
Er blijft zeker wat beschikbaar, maar Ik moet nog even kijken hoe ik dat ga samenstellen (gebieden, alle data/alleen wind, etc). Ook is er nog data uit het Hirlam model met nog een veel groter gebied (bijna heel Europa), daar wil ik ook nog een keer wat mee doen.
Voor meer informatie en voor vragen of suggesties kan je denk ik beter naar het andere topic: KNMI Basisgegevens nu beschikbaar)
Laatst bewerkt: 17 aug 2015 21:41 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 17 aug 2015 21:38 #652632

Ik ben er getuige van geweest dat BK zo'n 150 keer zijn kajuitingang passeerde.
Terwijl de rest zat te hiken of te sturen, deed BK een volledige workout! :laugh:
Laatst bewerkt: 17 aug 2015 21:39 door AlberthusMagnus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 18 aug 2015 05:52 #652675

AlberthusMagnus schreef :
Ik ben er getuige van geweest dat BK zo'n 150 keer zijn kajuitingang passeerde.
Terwijl de rest zat te hiken of te sturen, deed BK een volledige workout! :laugh:

Om de 10 minuten de wind checken is dat
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 18 aug 2015 06:11 #652677

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Baasklusje schreef :
AlberthusMagnus schreef :
Ik ben er getuige van geweest dat BK zo'n 150 keer zijn kajuitingang passeerde.
Terwijl de rest zat te hiken of te sturen, deed BK een volledige workout! :laugh:

Om de 10 minuten de wind checken is dat

Onverbeterlijk die man ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 18 aug 2015 08:24 #652716

WADnWIND schreef :
Baasklusje schreef :
AlberthusMagnus schreef :
Ik ben er getuige van geweest dat BK zo'n 150 keer zijn kajuitingang passeerde.
Terwijl de rest zat te hiken of te sturen, deed BK een volledige workout! :laugh:

Om de 10 minuten de wind checken is dat

Onverbeterlijk die man ;)

24 uur, 6 keer per uur, plus een uurtje voor de race, 6 keer, is 25*6 , precies 150 .
Wel heen en terug natuurlijk, dus 300 keer passeren, die ingang ;-)
Het zijn 6 traptreden, maal 150, is 900 flink hoge treden, is een gebouw van 80 verdiepingen: Empire State Building, helemaal omhoog lopen!

wikipedia:
Empire State Building Run-Up
Sinds 1978 wordt elk jaar de Empire State Building Run-Up gehouden. Dit is een hardloopwedstrijd waarbij men zo snel mogelijk van de begane grond via de trappen naar het observatieterras op de 86e verdieping rent. Hierbij worden 1576 treden beklommen. Het record staat sinds 2003 op naam van de Australiër Paul Crake die in 9 minuten en 33 seconden het terras bereikte.

ik heb er 25 uur voor, geen 9 minuten....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 aug 2015 08:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 21 aug 2015 21:36 #653909

Ben eens gaan rekenen met de huidige gribs van utwente om eens te kijken waar ik op uit zou komen als we nu de 24-uurs zouden zeilen.

Nuttig toch?

Ik heb je gribfiles ingelezen en gerekend wat de beste startplaats zou zijn.
In de instellingen geen vinkjes aan, behalve strafmijlen toestaan, 59 minuten.
Berekening stoppen als langzamer dan 99,8 % van gemiddelde snelheid van het beste traject wordt gevaren.

Resultaat met de nieuwe meetbrief van Koko:

den oever 126,7 (131,70) via het wad, niet om de eilanden wel strafmijlen
Hoorn 127,55 (128,29)
Medemblik 126,7 (129,35)
Staveren 130,37 (130,39) (noordelijke IJsselmeer) hoogste totaal

Staveren dus.

Toch voor de grap een paar windgebieden aangemaakt, nl. Markermeer, Zuidelijk IJsselmeer (dus ten oosten van Markermeer), Noordelijk IJsselmeer (tot afsluitdijk), het Wad, en Noordzee boven de eilanden.
Gribfile gekopieerd naar de nieuwe handmatige tabel met laatste optie (alle griblocaties + windwaarden, die in de buurt van de handmatige locaties liggen, zonder die handmatige locaties te wijzigen qua Lat/long).
En weer rekenen en wat schetst mijn verbazing:

Niet geinterpoleerd handmatig
den oever 134,97 (129,78) via het wad wel om de eilanden hoogste totaal
Hoorn niet te berekenen!
Medemblik 129,35 (idem)
Staveren 129,92 (idem) (noordelijke IJsselmeer)

Huh? Den Oever dus...
Ook een andere route :blink:

Nu ik toch in de stemming was, gelijk de handmatige file geinterpoleerd, zodat er per half uur waarden ontstonden.
Weer rekenen:

x2 geinterpoleerd handmatig
den oever 128,37 (idem) zonder wad!
Hoorn niet te berekenen!
Medemblik 129,7 (idem) hoogste totaal
Staveren 127,49 (129,5) (noordelijke IJsselmeer)

Nu is het Medemblik.

Voorzichtige conclusie: het per uur bijwerken van de wind gaat een kritische factor zijn in het maken van de juiste keuzes.

Ik ben ondertussen een beetje in verwarring.
Is dat voor te stellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 21 aug 2015 21:38 #653910

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Thomas doet het elke 10 minuten, en deze keer vaker ben ik bang
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 21 aug 2015 21:48 #653913

RAK neemt de wind aan het begin van een rak . Als dat rak twee uur duurt en de wind na 10 minuten al verandert(in de tabel) dan doet RAK daar niets mee.
Dus de windtabel moet tijdstippen bevatten die vallen voor het begin van een rak.
Halve uren of nog korter. Als je dat niet doet krijg je resultaten als die van Alberthus.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 21 aug 2015 21:54 #653914

Ach, het is een mix van ervaring, onderbuik, spitzenfingergefuhl, apres-ski, yin yang, win-win…

:woohoo:

Het werkt kennelijk wel, maar is wel gekmakend.
Hoe kun je nu op grond van een iets andere ware wind nu veel conclusies trekken?

...

Tijd voor een meteo clinic?

...

Niet dat ik ongeduldig ben hoor :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 21 aug 2015 21:58 #653915

BK, maak jij gebruik van de geinterpoleerde tabel (dus elk half uur windrichting en -snelheid)?
Of corrigeer je in de windtabel de wind in de handmatige tabel (die per uur) voor het rak dat aan gaat breken en doe je dat voor elk rak waarbij je niet tever vooruit corrigeert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RAK wat doet het en wat kan ik er mee 21 aug 2015 22:02 #653916

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Bij het maken van windgebieden ga je van ca. 400 gebieden naar 5 gebieden, dat er dan veel veranderd is dus logisch. Dat interpoleren zorgt er blijkbaar voor dat de route buitenom net niet meer kan, en dan wordt het meteen een stuk korter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl