Nog een paar laatste handigheidjes met RAK....
Je kan RAK natuurlijk ook gebruiken om je met de hand gekozen route door te rekenen.
Als je in het Trajectpanel klikt (twee keer, beetje proberen) op een voorgestelde boei dan krijg je een drop-down-lijstje met alle boeien waar je naar toe mag vanaf de vorige.
Kies er een uit die lijst, en dat veld met boei wordt geel gekleurd.
Die boei is dan vastgezet. Rak rekent vanaf daar verder.
Je kan dat natuurlijk steeds voor de volgende regel herhalen en zo een route samenstellen, bijvoorbeeld naar een boei op Wad of zee, of zelfs de hele route die je bedacht hebt.
RAK rekent dan uit hoe dat zal gaan qua snelheid, stroming en windhoeken.
Hier een voorbeeld, Sport B is vastgezet. de dropdown gebeurt als je op het driehoekje klikt, rechts van h2w1.
Een gekozen boei weer loszetten: rechtsklik op de boei, en Reset Vast Traject.
In dit plaatje ook een paar belangrijke kolommen uit het Trajectpanel:
- Wind, de Kts en de richting waaruit. Steeds weer kijken of dit nog klopt!!!
- WW, de true wind angle tov de boot. Ook die in de gaten houden, je kunt vooraf zien hoe ruim of hoog een rak zal worden en dus evt de zeilvoering aanpassen. Ook in het rak zelf kijken of de TWA klopt; als die niet klopt is de wind aan het draaien!
- Koers. Handig om naar de roerganger te schreeuwen kort voor een boeironding, weet die ook weer wat er moet gebeuren na de boei.
- Boeg: de manier van ronden van de boei. Hou hem aan de kant die RAK zegt. Soms mag allebei, dan staat er een 0 met streepje erdoor bij.
Onderweg wordt er steeds weer gerekend, met de net aangepaste windgegevens (oh ja).
Doe dat als volgt: vul 5 a 10 minuten voordat je bij een boei bent de Logtijd in (die staat in de voorlaatste kolom van Trajectpanel: Cum-Tijd, en op je GPS als ETA).
Invullen dus (kan een minuutje fout zijn, is niet erg) en dan rekenen!
Op die manier berekent RAK de volgende boei op het beste moment: de juiste tijd van de laatste boei, de juiste wind. Je weet dan zeker dat je een optimaal volgend rakje kiest. Pas heel laat op de zaterdag wordt het belangrijk om tot het eind (finish) door te rekenen (alle rakken dus), want dan zou je fouten kunnen gaan maken als je alleen naar de eerstvolgende boei kijkt, die kan wel eens onhandig zijn (bijvoorbeeld 12 mijl heen en terug met afnemende wind.....)
Tenslotte:
in het Trajectpanel staan die twee veldjes voor de windhoeken waar je tussen wil blijven.
Voor de laatste paar uur: zet die hoek lekker ruim, of zelfs de vinkjes uit.
ALs je dat niet doet blijft RAK van die ideale ruime rakken zoeken, desnoods met een veel te vroege of late finish tot gevolg. Dat moet niet, op het laatst is de ideale finishtijd belangrijker dan de ideale windhoek. En denk niet 'oh dat onthoud ik wel', zet het op een geel briefje aan je beeldscherm. Want je vergeet het wel, na bijna 24 uur wakker zijn in de buitenlucht op een voortracende boot.....