De derde belangrijke tabel in RAK is de wind, richting en snelheid. De file heeft extensie .wndx.
Sinds 2014 is het mogelijk een GRIBfile in te lezen; die moet dan wel de juiste periode (vrijdagavond en zaterdag van de race) omvatten, en ook het gebied waar je zeilt.
Voordeel is dat je zelf niets hoeft te doen, en dat de windverwachting automatisch die is voor de rakken die je vaart.
Er zijn ook een paar nadelen:
- een GRIBfile is groot, heel groot. RAK wordt daar langzamer van.
- Bijna altijd is de werkelijkheid net even anders dan de GRIB voorspelt. Dan wil je de winddata aanpassen, maar in die grote tabel is dat heel erg lastig.
Het kan ook met de hand.
Je kunt in RAK windgebieden definiëren (bijvoorbeeld Marken, IJssel, Wad, Noordzee).
Vervolgens kun je voor elk van die gebieden de windverwachting erin stoppen.
Dat is leuk, maar ook ingewikkeld, en het geeft kans op fouten: je kan de gebieden door elkaar halen, of de wijzigingen die je nodig vindt per ongeluk in het verkeerde windgebied editen.
Mijn voorkeur is om het simpel te houden:
- bepaal van tevoren je strategie m.b.t vaarwater. Als het in Marken harder waait bij de start, ga dan daarheen en start daar ergens. Dat is niet iets dat RAK voor je hoeft uit te rekenen.
- schat vervolgens in hoe laat je ongeveer in een gebied met andere wind terecht wil komen (door de sluis naar het noorden, bijvoorbeeld, of het Wad op op HW harlingen).
- Vul dan de handmatige windtabel met de wind die je verwacht op elk uur
in het gebied waar je dan ongeveer zal zijn.
- Dan heb je dus 1 windtabel die op verschillende uren vanzelf van toepassing is op het gebied waar je vaart. Geen vergissingen mogelijk tussen verschillende tabellen!
De windtabel moet om te beginnen 1 rij per uur bevatten, dus zo'n 24 rijen.
In elke rij de verwachte windsnelheid in kts, en de windrichting.
Die laatste zo nauwkeurig mogelijk. 10 graden is te grof, 5 graden nauwkeurig is zeer gewenst.
Nog nauwkeuriger wordt onzin.
De beste windverwachting tot nu toe is die van de Noorse weerdienst, de 13 MB Nord-Europa op
om.yr.no/verdata/grib/
Die is 48 uur lang en om de 6 uur ververst met een nieuwe.
Neem dus ergens in de middag de GRIBfile, bekijk hem met ZyGrib, en maak er een lijstje van voor in RAK.
De GRIB geeft voorspellingen om de 3 uur, die kan je zo in RAK stoppen.
Doe wel een lijstje maken voor aparte gebieden, zoals Marken, IJssel en Wad, dan zie je de verschillen.
RAK kan vervolgens interpoleren om de missende uren in te vullen, dan heb je een rij per uur.
Dat kan je ook met de hand doen natuurlijk, dat kan samen met de weerkaarten helpen te begrijpen wat er gaat gebeuren (trog, front).
En dan heb je dus het beste weerbericht in RAK zitten, eventueel voor verschillende Windgebieden, en van een paar uur voor de start. In een nauwkeurigheid van 0,1 Kts en 1 graad, dat zit zo in de GRIB.
En dan ga je naar de start en zal je zien dat de wind een paar Kts anders is, en misschien ook wel 30 graden anders.......
Dat is dan het moment om de tabel voor de eerste 1, 2 of misschien 3 uur aan te passen aan de werkelijkheid.
Doe dat kort voor de start, of op het 1e rakje, dat is toch een verplicht stukje.
Niet meer dan alleen de eerste uren aanpassen, want anders gooi je je mooie voorspelling weg.
Het kan best zijn dat er, avond immers om 19:15u, een lokale afwijking is door afkoeling, een wal-effect etc etc. en dat de voorspelling gewoon gaat uitkomen, een uurtje later.
En dat gaat dan 24 uur zo door.
Je kan onderweg af en toe een verse GRIB bij de Noren ophalen en dan met ZyGrib even kijken of de rest van de race de voorspelling bijgesteld moet worden. Wel aan te raden, er kan in 24 uur veel veranderen.
En dan de hele race lang zeer regelmatig (zo'n beetje elk kwartier, maximaal half uur) kijken wat de werkelijkheid is (op 1 kts nauwkeurig en op 5 graden nauwkeurig).
Dat kan met een peilkompas op de schuimbanen op het water, het kan door de TWA te nemen en met de kompaskoers of COG te vergelijken, en als je instrumenten hebt met TWA en een kompas (van de autopilot) kan je de grondwind zo zien op een instrument. Het kan NIET door naar je windex te kijken......
Elk half uur, en tenminste elk kwartier voor een eind van een rak (de boei) die wind opmeten en aanpassen in RAK. Als je dat niet doet kom je ooit in een volgend rak dat maar net bezeild of veel te ruim is...... en dat kost mijlen. Is iets wat je zonder RAK minder snel zal gebeuren; dan kijk je zelf goed naar wind en de koers van volgende rakken. Met RAK reken je erop dat het programma goed kiest. Dat doet het ook wel, maar alleen als de wind er goed in is gezet.