Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Trim Dynamic 2000 (hulp?)

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 18:59 #657202

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
Zoals velen van jullie waarschijnlijk al weten ben ik sinds kort in het bezit van een Dynamic 2000. Het is een heerlijke zeiler, kan goed doek verdragen en loop als een trein.....

Eeh ja dat laatste ruime wind loopt ze als een trein. Aan de wind heb ik het idee dat ik nog geen hoogte genoeg haal en als ik dat wel haal dan vaar ik de boot volledig dood (dwz de boatspeed valt terug naar onder de 5,4)

Wie heeft er nog een paar tips en trucs waar ik mee aan de gang kan om A) meer hoogte te lopen en B ) tegelijkertijd wel gang in de boot te houden.

De basics zijn wel aanwezig alleen in deze gaat het even om bootspecifieke trim waar ik misschien nog wat steken laat vallen.

-Wat doe ik met de bakstagen (hoeveel spanning)
-achterstag (zelfde verhaal)
-Onderlijk
-Neerhouder
-Bij licht weer vlakke zeilen of juist bolling

dat soort zaken.

O en dan nog een vraagje van andere orde, een J22 Spi past dat een beetje op de boot?
Als ik in de meetbrieven kijk zijn de Jmaat, Imaat en het oppervlak nagenoeg gelijk....
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 01 sept 2015 18:59 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 19:00 #657204

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Onder welke ware windhoek haal je die 5,4 in welke ware windsnelheid en golftoestand? En wat zegt je Polar dat je zou moeten halen op glad water?

Anders gezegd, hoe groot is het gat wat je volgens je eigen gevoel moet overbruggen ?

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 19:03 #657205

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
J22


D2000
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 19:11 #657210

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
Ware windhoek.... Geen idee. Heb niet zo'n mooi metertje alleen een windex.
Omstandigheden windkracht 2-4 vlak water.

Hieronder de uitslagen van afgelopen weekend. Nou heb ik de Het kruisrak ruim goed kunnen maken op de lange ruime windse rakken waar we geregeld over de 6 knopen heen gingen. (overigens heb ik het over snelheid door het water SOG is in verband met dikke stroom bij ons weer een heel ander verhaal)

Ik moet dus op een race van 3 uur nog her en der wat winst behalen om 6-8 minuten te winnen.

Ex Multiplex
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 01 sept 2015 19:16 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 19:21 #657214

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Als je ruime wind regelmatig net over de 6 kts komt,is het toch niet heel gek dat je aan de wind onder de 5,4 komt
Lijkt me nog niet zo heel slecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 19:30 #657218

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
We waren ook niet ontevreden maar we willen die Comfortina 32 graag verslaan en daarvoor moet er dus nog het een en ander getuned worden.

Aan de wind liepen we nu wel tussen de 5,4 en 5.6 maar zeker 5 tot 10 graden lager als de Comfortina/Victoire 1044.

Nou is een topgetuigde 1044 natuurlijk absoluut geen eerlijk vergelijk met een 7,5meters bootje dat 3/4e getuigd is maar goed zou graag nog wat dichter in de buurt willen komen. Al win ik maar een paar graden met behoud van boatspeed.

Overigens was het ruime wind niet 'regelmatig net over de 6knots' maar constant boven de 6 met uitschieters richting 6.5
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 01 sept 2015 19:32 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 19:33 #657220

Zoals Bounty al aangeeft zou ik met je polar beginnen. Verder lijkt me dat je elke nieuwe boot waarop je vaart moet leren kennen. Ik denk niet dat je daar komt door "standaard methoden", maar vooral veel moet proberen. Bij de Loper en m'n huidige Beneteau scheelt het ook dag en nacht. De Loper was erg vergevingsgezind en bij de Beneteau moet ik veel meer van het "shifting gears" principe gebruik maken (zie North Youtube course bv): bij lichtweer eerst snelheid opbouwen en dan pas hoger gaan sturen en bijtrimmen.

Die spi gaat vast wel passen: je hebt een halve meter in de hoogte over; valt me wel op dat die gemeten spi van de Diamant een stuk breder is: ik ben geen expert maar zou dit ook met de vorm van de spi temaken kunnen hebben? Bij afkruisen is zo'n J22 een totaal andere boot dan een Diamant: zou een J-spie standaard vlakker zijn en voor hogere schijnbare koersen zijn bedoeld?
Laatst bewerkt: 01 sept 2015 19:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 19:41 #657225

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
Is er nou een bericht verdwenen?

Zojuist zag ik hier nog een bericht over een polar staan van een DY200
Nou zag ik de bootnaam staan en is dat net een polar die niet relevant is:

Hieronder een quote van de eigenaar van die boot:
De 2000 heb ik wel aangepast hoor, er zit een andere kiel onder en de mast is 80 cm hoger dan standaard, de mast is een zg “Bodensee” uitvoering, er werden toen veel Dynamics 2000 naar de Bodensee verkocht en omdat daar altijd heel weinig wind staat wilden ze er meer grootzeil op hebben.

Mijn grootzeil is uitgebouwd en 23 m2.

De kiel heb ik zelf laten bouwen, met zo veel grootzeil in Nederland waar het meestal nogal waait was dat met die korte kiel aan de wind snel reven.

Nu steekt er een kiel van 1.85 m. onder.

Voor wat betreft die spi, als ie wat vlakker is zou dat alleen maar gunstig zijn. De originele spi heb ik er wel bij maar kwam op marktplaats een mooie J22 spi tegen en als dat een beetje past is het juist misschien een mooie reacher.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 01 sept 2015 19:43 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 19:52 #657229

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hoe groot is je kruishoek? En om discussie hier te voorkomen, vaar je over de ene boeg een koers die meer of minder afwijkt dan 90 graden dan over de andere boeg (over de grond). meer, zo ja hoeveel dan?

Mocht je je kruishoek niet weten, niet de ware windsnelheid, geen golfomstandigheden noemen dan is het lastig om richting te geven. Wie weet voeren zij wel te hoog en jij niet te laag. Bij mij is 2 tandjes de HA kar naar voren een halve knoop bootsnelheid als het grootzeil mee gaat. Ik vaar mijn boot op druk (tegen het stallen aan) dus onder in de groove zolang ik hem overeind kan houden. Als de wind toeneemt, bij de start of bij een boei zoek ik wel de hoge kant op (tegen het killen aan).

En bij een nieuwe HA moest ik hem weer in de vingers krijgen, en dat duurde een heel zeisen. Nu zijn we pas weer vrienden. laat staan een nieuwe boot.

Ik zou echt bij je polak beginnen, je voer aan de wind, laten we aannemen op 45 graden aan de ware wind en zo'n 32 graden aan de schijnbare wind. Wat zegt je polar dan wat je snelheid zou moeten zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 19:53 #657232

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Heb je noemenswaardig meer helling dan collega schepen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 19:57 #657238

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
bij omstandigheden van afgelopen weekend was het eerder het creeeren van een beetje helling dat nog een paar graden winst gaf en ik een heel klein beetje aan gang in moest leveren laat ik zeggen een tiende. Maar als je in de stroom op vaart heb ik toch liever zoveel mogelijk hoogte die 10e speed maak je daarmee ruimschoots goed.

Polar






Omstandigheden afgelopen weekend. (andere boot is een banner Halfton)

groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 01 sept 2015 19:58 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 20:01 #657240

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
Ik weet alleen niet van welk voorzeil er uitgegaan word in die polar....
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 20:09 #657243

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
5,4 lijkt hier dan een goed waarde te zijn en als het echt licht wee was zoals je zegt een indicatie dat je te laag voer. Wat was je kruishoek over de grond weet je dat? Bij licht weer zie je dat je met meer wind rond de 35 graden aan de ware wind zeilt en bij minder wind rond de 42. Logisch omdat bij meer wind de bootsnelheid minder invloed heeft in relatie met de schijnbare wind. Je kruis hoek is dan al 2 x 42 = 84 graden. Mocht je op die waarde zitten, of rond de 90 vaar je zo goed als op polar. Drift neem ik dan nog niet eens mee omdat die voor een deel wordt opgeheven door de upwash.

Zoals gezegd, als je kruishoek 90-95 graden is doe je goed met die 5,4 bij licht weer. Je kan kijken wat je winst is in hoogte bij terugzakken naar 5 knopen. Met de stelling van pythagoras kan je zo uitrekenen of je VMG dan omhoog gaat of niet.

Om te zeggen waar je verbeteringen moet zoeken kan niet op afstand. Kan gaan om onderwaterschip schoon, vuile wind, stuurgedrag, calibratie van je meters, kwaliteit trim of de zeilen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 20:21 #657251

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
Een van mijn bemanningsleden heeft een tracker mee laten lopen tijdens de race,
Heb net nog even gevraagd naar het linkje. Zodra ik dat heb zal ik het hier ook posten dan hebben we in beeld wat mijn kruishoek was/is alleen wel Incl de stroom natuurlijk.

Log is overigens 100% in orde (trouwens naast gps ook het enige instrument dat ik aan boord heb). Deze hebben we op het eemskanaal 3 uur lang vergeleken met de GPS en bijgesteld zodat ze exact gelijk waren al varend op de motor.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 01 sept 2015 20:22 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 20:24 #657252

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Laat ik proberen wat concrete antwoorden op je vragen te geven:
- de foto laat wat totaal geen helling zien
- de foto laat een vrij strak doorgezet voorzeil zien
2x fout
Bij heel weinig wind (<5 kts) trim je zeilen vlak (neerhouder doorzetten),
bij iets meer wind trim je maximale bolling, nog iets meer wind dan weer wat vlakker.
traveler trim: vaar iets te hoog aan de wind, kilt het zeil overal gelijk dan ok, anders aanpassen
achterstag: alleen door te zetten bij vlakke zeilen en teveel helling
bakstagen: handvast zetten, teveel doorzetten trekt je mast naar loef
hoog aan de wind zeilen: snelheid gaat voor koers, dan langzaam graad voor graad hoger aan de wind, vgl je polair, zeker met stroom tegen is iets te hoog heel fout.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 20:34 #657257

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
snelheid gaat voor koers, dan langzaam graad voor graad hoger aan de wind, vgl je polair, zeker met stroom tegen is iets te hoog heel fout.

Dat ben ik niet geheel met je eens. Het hangt natuurlijk ook van je situatie en de stroomrichting af.
Maar de stroom KAN je hoogte ook enorm helpen.

Als je de stroom op de goede kant van je kiel kunt krijgen kun je door de stroom enorm omhoog gezet worden.
Soms is het zo dat de sweetspot daarvoor eigenlijk net een paar graden te hoog is maar je dus gigantisch aan hoogte kunt winnen door een paar 10e aan boatspeed in te leveren.
Dit is wel een geintje dat heeeel erg situatie afhankelijk is en dus ook niet altijd werkt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 20:36 #657259

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Oja, dat schreef je al en dat maakt het lastig. Kan je ook op zoet je kruishoek testen?
Dus eerst voor je gevoel lekker zeilen en elke 3 minuutjes tacken (niet op shifts maar steeds op tijd), en dan hoog en laag in de groove gaan zeilen en de resultaten in COG noteren? Zo krijg je je VMG boven water, en dat is wat telt in een kruisrak. een mvg tussen de 3,5 en de 4,5 is je target afhankelijk van de ware windsnelheid.

Wat ik zou als eerste doen?
Kijk naar de windsnelheid en welke upwind boatspeed je moet hebben volgens je polar. Ga die snelheid varen en tack elke 3 minuutjes. Dus eerst op targetspeed komen en dan tacken na 3 minuutjes. Noteer steeds COG zonder stroom. Zorg dat je voor deze snelheid steeds op druk kan varen dus laag in de groove zitten. Je lij tell tales (de voorste van de onderste rij) heeft steeds de neiging omhoog te gaan.

Doe hetzelfde maar dan hoog in de groove, zelfde zeilstand (merktekens aanbrengen op voorzeil schoten en karren). Nu steeds de loef tell tale van de onderste rij net omhoog laten gaan af en toe. Je grootzeil kan waarschijnlijk wel verder aan als je hoog in de groove gaat zitten, dat is alleen maar goed. De bovenste streamen zal 50% van de tijd wegklappen.

Als het goed is zit er een graad of 6 verschil tussen de grenzen van de groove. Kan 10% zijn als je het grootzeil wat laat scheppen, dat zorgt voor een bak upwash maar remt wel wat. Hier mee spelen tot je weet of je een schip hebt wat de hoogste VMG haalt onder of bovenin de groove. (als basis want wie weet speelt er meer). Mijn schip vaar je onderin de groove waardoor ik minder hoog vaar dan anderen maar mijn VMG is wel hoger. Als ik in een 1 tweetje hoogte moet varen leg ik het af op snelheid, ik heb er de kiel niet voor om tegen dat moderne geweld op te boksen, jij wellicht wel met de diep variant.

Dit is puzzelen maar je zult echt tijd moeten investeren in hoe ze zeilt. meet dan gelijk voor de lol hoe lang het duurde voordat je van de ene tak weer op snelheid bent op de andere boeg en wat je minimale snelheid was tijdens de track. Met een beetje mazzel haal je daar 10 seconden vanaf en blijft je snelheid een knoop hoger. Dat is dan al gewonnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 20:42 #657261

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
hscharft schreef :
snelheid gaat voor koers, dan langzaam graad voor graad hoger aan de wind, vgl je polair, zeker met stroom tegen is iets te hoog heel fout.

Dat ben ik niet geheel met je eens. Het hangt natuurlijk ook van je situatie en de stroomrichting af.
Maar de stroom KAN je hoogte ook enorm helpen.

Als je de stroom op de goede kant van je kiel kunt krijgen kun je door de stroom enorm omhoog gezet worden.
Soms is het zo dat de sweetspot daarvoor eigenlijk net een paar graden te hoog is maar je dus gigantisch aan hoogte kunt winnen door een paar 10e aan boatspeed in te leveren.
Dit is wel een geintje dat heeeel erg situatie afhankelijk is en dus ook niet altijd werkt.

Dan heb je stroom aan lij, dus mee. Ik heb het over stroom aan loef, dus tegen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 20:47 #657263

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
Doe hetzelfde maar dan hoog in de groove, zelfde zeilstand (merktekens aanbrengen op voorzeil schoten en karren). Nu steeds de loef tell tale van de onderste rij net omhoog laten gaan af en toe. Je grootzeil kan waarschijnlijk wel verder aan als je hoog in de groove gaat zitten, dat is alleen maar goed. De bovenste streamen zal 50% van de tijd wegklappen.

Na 12 jaar een Waarschip 600 gezeild te hebben dat in feite een toptuig is (en een verrekte makkelijke trimmer) alles stijf door en lekker hoogte varen, is hoog in de groove varen wel de gewoonte. Nou was dat natuurlijk een super vergeefelijke boot en is het zeker even wennen met deze dame.

paar graden te hoog = tik op de vingers.
paar graden te laag = ook tik op de vingers.

Voor wat jij beschrijft aan het grootzeil dat is wel iets dat ik gezien heb en ook op verschillende manieren heb proberen goed te krijgen (vooral bij de bovenste tell tale weinig succes). De uiteindelijke oplossing om 4 van de 5 tell tales goed te krijgen was twist.

Grootschoot weg vieren tot het gaat killen in het voorlijk (opgeblazen door de genoa) en vervolgens op de traveler omhoog halen tot alle tell tales mooi achteruit waaien.
Dan heb je stroom aan lij, dus mee. Ik heb het over stroom aan loef, dus tegen.

Ik vaar op de Eems Afgaand water is richting borkum stroom mee en de Dollard in is stroom tegen.
Opkomend water is het uiteraard andersom. Bij vol tij loopt er hier 3 tot 3,5 knoop stroom en gaan er in een kruisrak tegen de stroom in nog veeeeeeel meer zaken mee tellen als hoogte zoals ondiep water opzoeken en weten waar 'neren' zitten langs de platen zodat je zelfs als je stroom tegen hebt stroom mee kunt hebben. Maar goed dat zijn allemaal dingen die aan tactiek gerelateerd zijn. Het verschil in die zaken goed of fout doen zie je aan de uitslagen van de J24's in de lijst. ;) B) 30 en 40 minuten berekende tijd achter ons.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 01 sept 2015 20:52 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 21:03 #657267

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
hscharft schreef :
bij omstandigheden van afgelopen weekend was het eerder het creeeren van een beetje helling dat nog een paar graden winst gaf en ik een heel klein beetje aan gang in moest leveren laat ik zeggen een tiende. Maar als je in de stroom op vaart heb ik toch liever zoveel mogelijk hoogte die 10e speed maak je daarmee ruimschoots goed.

Polar






Omstandigheden afgelopen weekend. (andere boot is een banner Halfton)


Mijn gevoel zegt dat de positie van de bemanning in de boot ook een rol speelt.
Op het fotootje zitten jullie nog al ver achterin + de buitenboordmotor er ook nog achter.
Boot is licht en smal dus vertrimt nog al.
Zeker met licht weer spiegel uit het water.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 21:05 #657268

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
foto was nog ruim voor de start ;) dus niet echt representatief voor bemanningsrtim.

Niet dat ik de discussie al op zijn gat wil gooien (komen veel goede zaken aan de orde) maar als ik alles wat er tot nu toe voorbij is gekomen bij elkaar op tel begin ik toch echt te vermoeden dat ik de grootste boosdoener inmiddels ontdekt heb.

Namelijk die tuigen van voor 1998..... zo op het oog is het model nog goed maar beste zal er toch wel van af zijn vermoed ik. Maar ja heb van de winter net voor 2K aan tuigjes gekocht voor het waarschip welke nu werkeloos in de schuur liggen :( (iemand die er wat mee kan?) dus het geld voor nieuwe is ffies op.

Die zitten pas voor 2017 in de planning.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 01 sept 2015 21:08 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 21:19 #657275

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hoe trek jij die conclusie zo snel? We beginnen net, weten nog geen kruishoek / VMG en nu zijn opeens de zeilen niet goed meer. Met het weer van de foto zouden oude zeilen nog wel eens in het voordeel kunnen zijn ook. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 21:29 #657282

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
Kruishoek zal ergens rond de 85-90 graden zijn (schat ik) maar dat moet nog blijken als ik de tracker heb gezien.

Verder zijn er zoals ik al zei veel goede tips gegeven waar ik ook zeker eens mee aan de gang ga.
Zoet water is alleen geen optie is hier niet echt in de buurt. Hetgeen wat er het dichtst bij in de buurt komt is de Havenkom. Die is groot genoeg om er een middag lekker te kunnen pielen en de stroom is er slechts minimaal.

Voor wat betreft die zeilen dat is geen conclusie.... eerder een aanname.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 21:50 #657293

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
raceqs.com/tv-beta/tv.htm#user...ange=446&heading=179

copy paste in browser.

Dit is een oude track en hebben hier geen enkele rekening gehouden met stroom oid. Je kunt hier goed zien wat er met je kruishoek/hoogte gebeurd over de grond als je niet de ondiepe stukken en dergelijke opzoekt. Het was hier echt vol aan afgaand water. Kun je verder ook wel zien aan de tijd die we nodig hadden om op te kruisen ruim een uur en 5 min. Vervolgens spi er op en in 20 minuten waren we weer terug waarvandaan we gestart zijn.

Oja het eerste stukje even niet naar de hoek kijken daar waren we te druk met van alles en nog wat (waaronder even aan de grond lopen) en dus niet aan het zeilen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 01 sept 2015 21:51 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim Dynamic 2000 (hulp?) 01 sept 2015 22:16 #657305

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik ken iemand die zijn Diamant 2000 optimaal getuigd heeft. Als je wilt kan ik wel voor contact zorgen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl