Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vmg bepalen

vmg bepalen 27 sept 2015 17:49 #667440

Weet iemand een handige manier om vmg te bepalen als je geen instrumenten hebt?
En ook als je geen polair diagram hebt.

We hebben het nu geprobeerd met hulp van de cosinus.

Groet,

Jaaph
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vmg bepalen 27 sept 2015 18:17 #667456

jaaph schreef :
Weet iemand een handige manier om vmg te bepalen als je geen instrumenten hebt?
En ook als je geen polair diagram hebt.

We hebben het nu geprobeerd met hulp van de cosinus.

Groet,

Jaaph

en, is het gelukt? dan weet je de handige manier nu.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vmg bepalen 27 sept 2015 20:03 #667509

Niet echt.

We zeilden ongeveer 20 graden van de rhumbline af met 3,5 knoop door het water. Vmg is dan 3,3 (volgens mij)

Iemand anders zei dat indien we 30 graden zouden oploeven we een grotere vmg zouden hebben. De bootsnelheid werd dan bijna 5 knopen. Vmg wordt dan bijna 3,2 , dus langzamer (als ik het goed heb berekend via de cosinus)

Kloppen de vmg's? En is er geen makkelijker manier om te bepalen wanneer je sneller aankomt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vmg bepalen 27 sept 2015 20:13 #667513

jaaph schreef :
En is er geen makkelijker manier om te bepalen wanneer je sneller aankomt?

de optimale UA, Upwind Angle, staat op een ORC-meetbrief.
Met die UA kom je het snelste in de wind aan.
Verschillen per boot zijn er wel maar niet heel groot.
Die UA is dan de True Wind Angle ten opzichte van de boot.

Wat bedoel je met 20 graden van de rhumbline af???
Wat voor boot hebben we het over??
Wat was de ware windsnelheid??
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 sept 2015 20:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vmg bepalen 27 sept 2015 20:17 #667518

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Als je je boot orc laat meten dan zit er een mooie vmg-tabel bij. Echter: dit geldt alleen bij een constante wind, vlak water en geen concurrenten om je heen. Bijna nooit dus. Het is een aardige richtlijn/indicatie. Het mooie van zeilen: niet alles is uit te rekenen. Degene die de beste vmg scoort is de zeiler met het meeste gevoel, ervaring en talent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vmg bepalen 27 sept 2015 20:23 #667522

We waren aan het afkruizen met een tourjachtje zonder meetbrief.

We voeren ruime wind 3 ,5 knoop 70 graden op kompas. Ons doel lag op 90 graden.

Als we hoger gingen varen dan zouden we 5 knopen varen bij een kompaskoers van 40 graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vmg bepalen 27 sept 2015 20:32 #667528

Dus je voer ruime wind (beetje vaag, kan 100 of 170 TWA zijn....) en dan 20 graden noordelijker dan je doel.

Als de TWA ca 160 graden was (met de wind van vandaag) dan was dat vlakbij optimaal, 150 TWA was nog iets beter geweeest. Hoger varen dan dat (kompas 40) is dan onzin, dat is teveel afkruisen, wel leuke snelheid maar teveel afstand.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vmg bepalen 28 sept 2015 06:16 #667567

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
jaaph schreef :
Niet echt.

We zeilden ongeveer 20 graden van de rhumbline af met 3,5 knoop door het water. Vmg is dan 3,3 (volgens mij)

Iemand anders zei dat indien we 30 graden zouden oploeven we een grotere vmg zouden hebben. De bootsnelheid werd dan bijna 5 knopen. Vmg wordt dan bijna 3,2 , dus langzamer (als ik het goed heb berekend via de cosinus)

Kloppen de vmg's? En is er geen makkelijker manier om te bepalen wanneer je sneller aankomt?

VMG is inderdaad snelheid x cosinus( hoek tussen directe koers en voorliggende koers )

Om goed inzicht te krijgen zou je meer data moeten verzamelen. Nu heb je maar 2 metingen. Wat je wilt weten is, kan je door betere trimmen harder op de gebruikte koers ? En wat zijn de maximum snelheden bij tussenliggende koersen. 30 graden oploeven is wel heel veel. Probeer het met kleinere stapjes. Max 5 graden per stap.

Altijd tijdens het zeilen in de gaten houden of je vmg over de andere boeg niet groter is. De wind is zelden constant van richting.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vmg bepalen 28 sept 2015 07:51 #667581

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Met weinig instrumenten zou je percentages kunnen onthouden, 20 graden afwijken van directe lijn naar waypoints is zoveel procent harder varen voor zelfde VMG, 30 graden zoveel enz., als je dat beetje in je hoofd hebt weet je of het zinnig is lager of hoger te sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl