TheoBakker schreef :
Ior: 22ft is geen kwarttonner die waren 15 , 18 en op het laatst 18,55 ft.
Halftonners: 18 (1966 tot 1970) 21,7 (1971 tot 1978) 22,05 (1979)
3/4 tonners : 24,5 (1974 - 1994)
Het is een 1965 huisman met een rating van 22 ft en dus een heuse one tonner. U mag dus in
2016 in NL met de one ton cup revival.
Het is design nummer 80 van e.g. Vd stadt en partners - type avenir (bron: designlijst vd stadt)
Orc: grote genua in de prullebak, als het even kan de mast naar achteren (j-maat 10% vergroten) zodat u met een 105 of 108% genua voldoende opp hebt, evt p maat vergroten (langere mast) om grootzeil te vergroten en de spi.
Theo,
Ik kan je niet helemaal inschatten, maar het lijkt er op dat je vaart op "oude" informatie.
Als rekenregels niet helemaal 100% waterdicht zijn worden er hoekjes opgezocht en ontstaan er trends. Het ORC-net sluit zich steeds meer, en de genua's zijn weer helemaal terug. Je ziet ook de rechte boegen en spiegels niet meer de de facto vorm zijn.
Je moet die zeilen varen waar je harder van zeilt. Dus een grote #2 zal het bootje nodig hebben. Anders kom je meer te kort in zeil dan je aan rating wint.
Ik vaar met een #1 in de ORC! Ik zou bij ene volgend zeil wellicht 10% terug gaan in m
2, maar vooralsnog is het geen "ratingkiller". Krijg er wel straf voor, maar vaar er ook evenzoveel harder door.
Het zelfde zie je met spi's. Men is zoekende (positief!!). 2 jaar terug coëfficienten verlaagd. Iedereen aan de grotere spi. Dit jaar weer iets opgehoogd...
Het gaat inmiddel om fractionele verschillen. ORC-metingen beginnen echt ontzettend goed te worden en kunnen ook afwijkende rompvormen en leeftijden heel aardig wegen.