Gisteren werd ik gebeld door de organisatie van de 24Uurs, n.a.v. de brief met suggesties die ik naar het clubblad van de NVvK heb gestuurd. Was een erg prettig gesprek met veel informatie-uitwisseling.
Sommige dingen gaan niet veranderen.... de rode flares moéten van de internationale regels, en dus geen LED-flares. Afwijken van de internationale regels is i.v.m. aansprakelijkheid bij ongevallen niet mogelijk.
Ook lusjes varen rond de boeien hoort, schijnt het, in die categorie: mag niet van het Wedstrijdreglement. Ik weet niet of ik het daar zomaar mee eens ben, maar goed, er wordt naar gekeken.
Mijn argument dat een lusje soms veiliger is (overstag ipv gijpen met veel wind) werd bestreden met de opmerking dat je natuurlijk altijd even voorbij de boei overstag kan en dan alsnog zonder lusje ronden. Daar is niets tegenin te brengen natuurlijk....
De tekening met kardinalen op het Wad wordt binnenkort vervangen door een met de juiste route;
de kardinalen liggen dan in de knik tussen 2 rakken en moeten aan de juiste zijde (zoals de kardinaal zegt) gerond worden. Geen misverstanden meer.
Ik heb ook aandacht gevraagd voor duidelijkheid rond recreatiebetonning; die zou niet gebruikt mogen worden omdat het in het donker niet kan, vind ik. Bovendien is het rak van eind-Pollendam naar de Vlieree zowat in een rechte lijn te varen langs die gele tonnen van het Aardappelengat etc, ipv slingerend door de Blauwe Slenk. Gaat men extra aandacht aan geven.
Ook heb ik gevraagd naar de mogelijkheden te protesteren op basis van AIS-info (bijvoorbeeld van schepen die de ingang van het Zuider Stortemelk afsteken in een rechte lijn). Ook daar komt aandacht voor. Protest indienen op basis van AIS-info (aanzeggen over de VHF) kan natuurlijk al.
En tenslotte heb ik, als slechte stickerplakker, natuurlijk nog gevraagd om beroepsmogelijkheden op basis van tracks en logs.... en gesproken over trackers.
Trackers is een probleem omdat iedereen in verschillende havens start, en vaak pas vlak van te voren beslist welke haven. Dat is de logistiek van trackers onhandig.
Ik heb gesuggereerd trackers vrijwillig te maken, en om ze dan door de bemanning op een centraal adres van te voren te laten afhalen. Inleveren kan weer in Medemblik.
Wordt interessant om te zien wat ermee gedaan wordt! Er was zeker een duidelijke bereidwilligheid om naar suggesties te luisteren, da's mooi!
Verder heb ik beloofd heel ZF op te roepen toch vooral mee te doen aan de 24UURS. Bij deze!
www.kustzeilers.nl/cms/24uzr