Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 24-uurs-zeilrace-2016 vernieuwingen

24-uurs-zeilrace-2016 vernieuwingen 04 apr 2016 08:35 #722176

Koko,

Dat "probleem" is bij élke boeironding in de 24 uurs en hoort er bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24-uurs-zeilrace-2016 vernieuwingen 04 apr 2016 09:56 #722218

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
boarderbas schreef :
Koko,

Dat "probleem" is bij élke boeironding in de 24 uurs en hoort er bij.

Klopt, als je bedoelt dat het altijd mogelijk is dat twee schepen tegelijkertijd het merkteken willen ronden en dat 1 van de twee moet uitwijken. Nieuw is dat je nu mogelijk aan de onveilige kant van een kardinaal moet ronden, en in dat geval om uit te wijken nog verder nog verder richting gevaar zal moet varen. Dat is nieuw en in mijn ogen niet wenselijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24-uurs-zeilrace-2016 vernieuwingen 04 apr 2016 10:01 #722221

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Dat is ook niet nieuw, op het IJsselmeer heb je bijv. al jaren de kardinalen VZ-Zuid en SB-Zuid in de 24-uurs. Daar zijn zelfs alle mogelijke boeirondingen aan de noordkant.

Dat is vanaf komend jaar niet meer, want RWS heeft die kardinalen vervangen door rode tonnen. Die liggen op ongeveer dezelfde plaats als de kardinalen, dus voor de veiligheid maakt dat niks uit.

De kardinalen op het Wad zijn vaak scheidingstonnen tussen twee grote geulen, en die liggen vaak op diep water. Op het Wad steek ik die kardinalen ook vaak genoeg af, kwestie van op de kaart kijken waarom daar een kardinaal ligt.
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 10:08 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24-uurs-zeilrace-2016 vernieuwingen 04 apr 2016 10:13 #722229

Volgens mij slaat deze discussie eigenlijk nergens op.

Het verschil met het plaatje van vorig jaar is dat alle boeien van de baan nu kardinale boeien zijn. Dar staat ook in het clubracerartikel.

Boeien van de baan kun je vaak op twee manieren ronden. Door het gebruik van kardinale tonnen vervalt daarmee dus de noodzaak je aan de aangegeven passering van de kardinaal te houden.

Een kardinaal kan verschillende functies hebben en hoeft niet per sé een "onveilige" kant te hebben. Je mag bijvoorbeeld best spookvaren in de vaargeul, je hebt dan alleen geen voorrang. Een kardinaal die een "ondiepte" markeert voor de beroepsvaart hoeft geen ondiepte voor de pleziervaart te betekenen. Een vrachtschip ligt wat dieper dan een zeilboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24-uurs-zeilrace-2016 vernieuwingen 24 apr 2016 09:38 #728842

Gisteren werd ik gebeld door de organisatie van de 24Uurs, n.a.v. de brief met suggesties die ik naar het clubblad van de NVvK heb gestuurd. Was een erg prettig gesprek met veel informatie-uitwisseling.
Sommige dingen gaan niet veranderen.... de rode flares moéten van de internationale regels, en dus geen LED-flares. Afwijken van de internationale regels is i.v.m. aansprakelijkheid bij ongevallen niet mogelijk.
Ook lusjes varen rond de boeien hoort, schijnt het, in die categorie: mag niet van het Wedstrijdreglement. Ik weet niet of ik het daar zomaar mee eens ben, maar goed, er wordt naar gekeken.
Mijn argument dat een lusje soms veiliger is (overstag ipv gijpen met veel wind) werd bestreden met de opmerking dat je natuurlijk altijd even voorbij de boei overstag kan en dan alsnog zonder lusje ronden. Daar is niets tegenin te brengen natuurlijk....

De tekening met kardinalen op het Wad wordt binnenkort vervangen door een met de juiste route;
de kardinalen liggen dan in de knik tussen 2 rakken en moeten aan de juiste zijde (zoals de kardinaal zegt) gerond worden. Geen misverstanden meer.

Ik heb ook aandacht gevraagd voor duidelijkheid rond recreatiebetonning; die zou niet gebruikt mogen worden omdat het in het donker niet kan, vind ik. Bovendien is het rak van eind-Pollendam naar de Vlieree zowat in een rechte lijn te varen langs die gele tonnen van het Aardappelengat etc, ipv slingerend door de Blauwe Slenk. Gaat men extra aandacht aan geven.

Ook heb ik gevraagd naar de mogelijkheden te protesteren op basis van AIS-info (bijvoorbeeld van schepen die de ingang van het Zuider Stortemelk afsteken in een rechte lijn). Ook daar komt aandacht voor. Protest indienen op basis van AIS-info (aanzeggen over de VHF) kan natuurlijk al.

En tenslotte heb ik, als slechte stickerplakker, natuurlijk nog gevraagd om beroepsmogelijkheden op basis van tracks en logs.... en gesproken over trackers.
Trackers is een probleem omdat iedereen in verschillende havens start, en vaak pas vlak van te voren beslist welke haven. Dat is de logistiek van trackers onhandig.
Ik heb gesuggereerd trackers vrijwillig te maken, en om ze dan door de bemanning op een centraal adres van te voren te laten afhalen. Inleveren kan weer in Medemblik.

Wordt interessant om te zien wat ermee gedaan wordt! Er was zeker een duidelijke bereidwilligheid om naar suggesties te luisteren, da's mooi!

Verder heb ik beloofd heel ZF op te roepen toch vooral mee te doen aan de 24UURS. Bij deze!

www.kustzeilers.nl/cms/24uzr
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 apr 2016 11:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24-uurs-zeilrace-2016 vernieuwingen 24 apr 2016 09:44 #728849

Mooi dat er meer duidelijkheid komt.

Als de regels aangepast worden zodat de jachtbetonning niet meer gevolgd mag worden levert dat wel listige situaties op voor Doeksen. Dat je die betonning 's Nachts niet zou kunnen volgen snap ik niet, maar je zult er wel over nagedacht hebben. Ik zou juist bepleit hebben duidelijker te omschrijven en eventueel aan te bevelen die betonning daar te gebruiken.

Een tweede is dat het vaak kruisen is langs de pollendam. De laatste twéé keer dat ik daar voer was dat de make-or-break voor het rondje. Als je daar door alle drukte in één keer 3x zo korte slagen moet gaan maken omdat je binnen de hoofdvaarwaterbetonning moet blijven wordt het daar voor een ieder behoorlijk hachelijk.
Laatst bewerkt: 24 apr 2016 09:47 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24-uurs-zeilrace-2016 vernieuwingen 24 apr 2016 09:49 #728852

Dat zou dan misschien een uitzondering moeten zijn, de Pollendam / het Hanerak.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 apr 2016 09:49 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24-uurs-zeilrace-2016 vernieuwingen 24 apr 2016 09:52 #728854

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Met betrekking tot de pyrotechnische uitrusting zie ik op de site dat er al een flinke verbetering is, rode parachutepijlen zijn niet meer verplicht. Dat zijn wel de duurste spullen om te moeten kopen. De rode flares zijn een stuk goedkoper en zijn na de vervaldatum nog prima bij andere gelegenheden af te steken :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 24 apr 2016 09:53 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24-uurs-zeilrace-2016 vernieuwingen 24 apr 2016 11:15 #728909

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Tracking kan toch gewoon met een smartphone? Geen logistiek voor nodig..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24-uurs-zeilrace-2016 vernieuwingen 24 apr 2016 11:24 #728913

Als je hier toch reageert FMJ, reageer je dan ook even op je PB?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl