Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vertaling + uitleg gezocht

Vertaling + uitleg gezocht 25 apr 2016 19:03 #729447

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Kan iemand een woordje uitleg geven bij wat hieronder bedoeld wordt?
Het is een trucje dat iemand op een catamaran gebruikt, maar mijn Spaans is zo goed niet :whistle:
:blush:

On 3 that I was 'sailing master' of we manufactured a small bridal from the mainsheet track-car to the bottom multiple block of the mainsheet system that would 'come-apart' at the ft/lbs load that was required to lift the windward hull clear of the water. Next to that short bridal (12" long) was a very strong 3' long 'main bridal' which allowed the mainsail to immediately 'de-tune' & make the boat 'level' again & thus somewhat safer & always - 'the right-way-up' - - in our case - - that is - yet the main & boom were still able to be under control. We always carried 6 of these as spares. This system was also adapted to the genoa car-to-clew sheet traveler & again with 6 spares. It took only a few trials to get the appropriate pressure failure for each multihull in question. There are many methods to arrive at a 'calculated' failure - load rate. When cruising - we always had these fitted.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertaling + uitleg gezocht 25 apr 2016 19:08 #729450

Komt mij over als een breekkijntje tussen grootschootoverloop en voetblok. Breekt dit lijntje, dan viert de grootschoot totdat een iets langer lijntje tussen voetblok en wagen strak komt te staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertaling + uitleg gezocht 25 apr 2016 19:11 #729451

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Het komt er op neer dat het onderblok van de grootschoot niet rechtstreeks op de kar van de overloop vast zit, maar dat daar een kort breeklijntje tussen zit. Er zit parallel daar aan nog een tweede zeer sterke lijn, die dusdanig qua lengte is dat door het uitzwaaien van de giek het zeil flink gaat lozen als de korte lijn breekt. De breeksterkte van de korte lijn is afgestemd op het moment dat de loefdrijver uit het water komt.

Bij de genuakar een vergelijkbaar verhaal.

Edit Nachtvlinder typt sneller dan ik op de iPad kan..
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 apr 2016 19:12 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertaling + uitleg gezocht 25 apr 2016 19:17 #729455

Ha, dat was op een iPhone; krijg kramp nu...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertaling + uitleg gezocht 04 mei 2016 06:40 #732230

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Dan mag die sterkere lijn wel heel wat sterker zijn ook, want daar komt niet geleidelijk maar met een forse ruk belasting op te staan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertaling + uitleg gezocht 04 mei 2016 07:14 #732244

Gewoon een lijn met veel rek nemen, dan kan ie lichter worden uitgevoerd ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl