De Maxi 77 liep geweldig op z'n high aspect, en eigenlijk zie ik dat voor de Scanmar ook wel zitten.
De 77 heeft erg smal geplaatste fokrails op de toch al niet brede boot, in een rechte lijn vanaf de voorstag, op 11,5 graden uit het midden van de boot.
Dat was prettig te trimmen met een tikje twist aan de wind zonder infucker. Met een knik in de schoot werd de twist wat meer. Zet je dan het blok naar voren dan krijg je onderin weer erg veel diepte, maar dan werd het ook langzaam tijd om in de rail te gaan schoten.
De Scanmar 33 heeft, zoals een echte toerbak betaamt, drie meter genuarail per kant. Positie achteraan is nog aardig met 140x660, 12,2 graden uit de hartlijn. Daarmee was ik bij de Lelystad Regatta nog als eerste bij de bovenboei, op zondag. Met de grote genua erop en een rif in het grootzeil. Op ruimere koersen kan het blok gerust een tandje naar voren, want de rail loopt maar heel flauwtjes met het gangboord mee naar binnen. Bij de mast zit-ie 16 graden uit de hartlijn!
Prima dus, maar alleen met zeilen die je achterop de rail schoot, upwind. Dus grote genua, of fokken met een hoge schoothoek. Dat laatste zie je nooit meer op boten van na 1990, daar is vast een reden voor ookal ken ik 'm niet precies.
Mijn dek:
J=380cm, de boot is 330cm breed en de genuarails liggen vooraan nog ruim twee meter uit elkaar, ofwel meer dan een meter van de mast.
Mijn plan:
Voorste twee segmenten van de handrail eraf slopen, en vervangen door een high aspect fokrail!
Die kan dan van 380cm(=J) tot 460cm achter het boegbeslag (voorstag) lopen, en met 75 resp 84 cm uit de middellijn van de boot komt-ie op 10,5 (achteraan) tot 11,5 (vooraan) graden uit.
Dat is misschien weer wat aan de strakke kant, maar verder naar buiten plaatsen op de dakrand wordt wel vrij lelijk...
Enne, waar moet ik op letten bij het kopen? Voegt een gelagerde kar, trimbaar vanuit de kuip, veel toe? Aanraders/afraders qua merk?