Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Fokrails - welke en waar?

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 08:42 #773127

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
De Maxi 77 liep geweldig op z'n high aspect, en eigenlijk zie ik dat voor de Scanmar ook wel zitten. De 77 heeft erg smal geplaatste fokrails op de toch al niet brede boot, in een rechte lijn vanaf de voorstag, op 11,5 graden uit het midden van de boot.

Dat was prettig te trimmen met een tikje twist aan de wind zonder infucker. Met een knik in de schoot werd de twist wat meer. Zet je dan het blok naar voren dan krijg je onderin weer erg veel diepte, maar dan werd het ook langzaam tijd om in de rail te gaan schoten.

De Scanmar 33 heeft, zoals een echte toerbak betaamt, drie meter genuarail per kant. Positie achteraan is nog aardig met 140x660, 12,2 graden uit de hartlijn. Daarmee was ik bij de Lelystad Regatta nog als eerste bij de bovenboei, op zondag. Met de grote genua erop en een rif in het grootzeil. Op ruimere koersen kan het blok gerust een tandje naar voren, want de rail loopt maar heel flauwtjes met het gangboord mee naar binnen. Bij de mast zit-ie 16 graden uit de hartlijn!

Prima dus, maar alleen met zeilen die je achterop de rail schoot, upwind. Dus grote genua, of fokken met een hoge schoothoek. Dat laatste zie je nooit meer op boten van na 1990, daar is vast een reden voor ookal ken ik 'm niet precies.

Mijn dek:

J=380cm, de boot is 330cm breed en de genuarails liggen vooraan nog ruim twee meter uit elkaar, ofwel meer dan een meter van de mast.

Mijn plan:
Voorste twee segmenten van de handrail eraf slopen, en vervangen door een high aspect fokrail!
Die kan dan van 380cm(=J) tot 460cm achter het boegbeslag (voorstag) lopen, en met 75 resp 84 cm uit de middellijn van de boot komt-ie op 10,5 (achteraan) tot 11,5 (vooraan) graden uit.

Dat is misschien weer wat aan de strakke kant, maar verder naar buiten plaatsen op de dakrand wordt wel vrij lelijk...

Enne, waar moet ik op letten bij het kopen? Voegt een gelagerde kar, trimbaar vanuit de kuip, veel toe? Aanraders/afraders qua merk?
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 09:02 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 10:59 #773167

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Is het dak berekent op die krachten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 11:18 #773172

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Is-ie natuurlijk niet voor ontworpen, maar in de bolling tussen mastkraag en wantputting verwacht ik voor een treklast geen problemen. De Maxi had er ook niet echt een versterking onder zitten, ergens middenop het sandwich dek. Wordt wel even kijken hoe ik de kracht op de moeren het mooist verdeel, met plaatjes eronder of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 11:30 #773173

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Mijn deck-organisers zitten vast tegen een stukje trespa aan de onderkant. Dat werkt voor een rail ook prima en verdeelt de kracht over een stuk grotere oppervlakte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 12:22 #773180

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ik zou gaan voor een complete vervanging van de huidige rails door rails die met lijnen verstelbaar zijn. Vervolgens een setje inhaulers/infuckers erop voor de ha-fok.

Je kunt met de schoothoek meer naar binnen of naar buiten gaan.
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 19:03 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 12:56 #773183

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
web schreef :
Mijn plan:
Voorste twee segmenten van de handrail eraf slopen, en vervangen door een high aspect fokrail!
Die kan dan van 380cm(=J) tot 460cm achter het boegbeslag (voorstag) lopen, en met 75 resp 84 cm uit de middellijn van de boot komt-ie op 10,5 (achteraan) tot 11,5 (vooraan) graden uit.

Zou e.e.a niet op te lossen zijn met een zogenaamde hulpschoot (wat de ècht snelle jongens hier een infucker noemen)? En dan dus gewoon het voorste deel van de bestaande rail blijven gebruiken.

Edit: ik zie dat Boatlover deze optie al geopperd heeft.. En ik was al zo trots op wat ik van mijn gesprekjes bij Van Vliet en Hagoort van vorige week geleerd had..

Wat betreft de hoogte van die schoothoek: bijt jezelf niet te veel vast in het idee dat die HA-fok met het volledige onderlijk over het dek moet vegen.
Ik heb me laten vertellen dat het zogenaamde eindplaat-effect alleen werkt bij weinig wind en zolang de boot geen of weinig helling heeft. Zodra de boot gaat hellen geeft je bovenboord aan de loefkant namelijk zoveel verstoring en turbulentie, dat de onderste rand van het zeil maar weinig effectief is. En wanneer gebruik je een HA-fok optimaal? Als er een beetje meer wind is en vooral aan-de-wind, toch?
Ik laat binnenkort een nieuwe HA-fok maken en de schoothoek daarvan komt, hoog-aan-de-wind, een stuk hoger te zitten dan de vorige HA-fok die ik had..

Ja, echt heel leerzaam, die gesprekken met zeilmakers..
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 13:29 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 13:18 #773186



gewoon overdwars :)
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 13:52 #773202

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Jij hebt alleen maar een infucker, WM ;) Leuk systeem wel, maar mij nog even te exotisch.

Een infucker vind ik meer iets voor kleine beetjes trimmen, niet om de hele fok 30cm naar binnen te sleuren, waar het in dit geval ongeveer op neer gaat komen. Maargoed, het is wel een net even goedkopere oplossing. Als je ze laat zitten is het ook geen extra werk met overstag.

@lodewijk het klinkt best logisch dat een dekschuiver helemaal niet nuttig is bij high aspect weer, maar waarom zie je ze dan nooit meer - die fokken met hogere schoothoek en een lang stuk zwevende schoot? Alleen half ingerolde genua's schoot je nog zo... :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 14:43 #773218

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
web schreef :
Een infucker vind ik meer iets voor kleine beetjes trimmen, niet om de hele fok 30cm naar binnen te sleuren, waar het in dit geval ongeveer op neer gaat komen. Maargoed, het is wel een net even goedkopere oplossing. Als je ze laat zitten is het ook geen extra werk met overstag.

@lodewijk het klinkt best logisch dat een dekschuiver helemaal niet nuttig is bij high aspect weer, maar waarom zie je ze dan nooit meer - die fokken met hogere schoothoek en een lang stuk zwevende schoot? Alleen half ingerolde genua's schoot je nog zo... :sick:

Misschien omdat het besef dat decksweepers een beetje onzin zijn nog door moet dringen.
Het voorbeeld van een half ingerolde genua slaat de plank helemaal mis.
Ik denk aan een schoothoek die pakweg 70 cm boven het dek zit. Dan wordt het verhaal over 30 cm naar binnen sleuren ook wat minder onwaarschijnlijk.
Waar haal je de 30 cm trouwens vandaan? De uiteinden van de bestaande rails liggen 2 m uit elkaar (1 m tot de hartlijn). Extra railtje zou van 84 cm tot 75 cm uit de hartlijn moet lopen. Gemiddelde afstand dus 79,5 cm. Dan hoeft er dus niet meer dan ruim 20 cm te worden 'ingefuckt'

Zo'n hulpschoot is inderdaad een stuk goedkoper dan nieuwe railtjes. Een paar low-friction ringen aan een touwtje zijn in principe al voldoende. Als je het mooi wilt doen aan een licht takeltje met een klem.

En dat alles zonder extra doorboren van het dek, twijfels over de belasting (gebogen dek helpt niks in dit verband: een boog moet je op druk belasten, niet op trek) en zorgen over de goede plaatsing. Want een kleine hoek tussen schoothoek en middellijn kan er erg wenselijk lijken qua hoog aan de wind kunnen komen; er zitten grenzen aan de effectiviteit daarvan. De invalshoek kan niet tè klein worden..
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 14:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 14:54 #773219

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
web schreef :
Jij hebt alleen maar een infucker, WM ;) Leuk systeem wel, maar mij nog even te exotisch.

Een infucker vind ik meer iets voor kleine beetjes trimmen, niet om de hele fok 30cm naar binnen te sleuren, waar het in dit geval ongeveer op neer gaat komen. Maargoed, het is wel een net even goedkopere oplossing. Als je ze laat zitten is het ook geen extra werk met overstag...

Ik denk dat het iets subtieler is. Rail bepaald de positie naar binnen / buiten. De "rol" op de slede is in dit geval een blok aan een 1:4 vertraging waarmee de hoek van de schoot tov het dek geregeld wordt. Aantrekken = steiler, vieren is vlakker schoten...

Mooi systeem. Gelijk aan wat op mijn Efsix zat.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 15:34 #773232

HA-rail op de Capolavoro:
- J = 4.49 m
- voorste positie leioog gelijk met achterkant mast
- voor 100 cm naast de hartlijn boot, achter 105 cm
- lengte ca 90 cm, waarvan (door de lengte van de kar) 70 cm bruikbaar
- ik gebruik, met lage hoek van de HA, niet meer dan 20 cm van die 70 cm.
- gelagerde Lewmar karren met 1 op 3 verstelsysteem met lijntje.
- systemen met vaste posities (kar met pen) staan altijd fout: de gaten zitten te ver uit elkaar.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 15:40 #773236

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Stegman heeft inderdaad gelijk dat dit met low friction-ringen prima werkt.
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 19:09 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 17:40 #773280

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
lodewijk stegman schreef :

Ja, echt heel leerzaam, die gesprekken met zeilmakers..

Ik geniet er ook altijd van :woohoo: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 17:48 #773285

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Ik zou gaan voor de oplossing die boatlover suggereerde met inhalers. Flexibel, goedkoop, en mooier trimbaar. Beetje meer druk op de neus als de wind wegvalt maakt een gebruiksvriendelijk toerend. Tevens heb je dan geen structurele ingreep waarvan je moet afvragen of het werkt. Meer dan 20 cm inhalen is geen probleem weet ik afhankelijk van de omstandigheden. Maar meer dan 30 is wel heel veel. Tis geen tp 52 oid.
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 17:53 door Perseus. Reden: text weggevallen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 19:03 #773314

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
De handgreep kun je intact laten Web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 19:18 #773318

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Ha, BK kent zijn boot goed ;-)
Vooraan is dat 12 graden (100/469, met een mastdiepte van 20cm gerekend)
Achteraan 10,6 gr (105/559).
Komt aardig overeen met waar ik op mik.

@ Lodewijk afstand tussen de genuarails vooraan is meer dan 2 meter. Om precies te zijn 107cm uit de hartlijn.

30cm infucken is niet omdat het een TP52 is, maar omdat de originele rails compleet verkeerd zitten voor een HA. De boot is ontworpen voor genua's en andere lappen die achterop die rail geschoot worden. De voorste 2 meter van die rail zit er voor de show - upwind tenminste.

Nadenkend over infuckers zie ik wel haken en ogen.
  • Ik moet een hogere schoothoek specificeren dan strak-op-de-rail, anders houd ik geen ruimte over voor een inhauler die noodzakelijkerwijs van het bolle dak komt. Laat ik de HA inmeten op dakrails, dan komt dat vanzelf goed.
  • Losse blokken/ringen, dingen die over je dek bungelen aan loef.
  • Frictie bij overstag
  • Ver "ingefuckt" wordt de schoot en twist volgens mij lastig te trimmen, de (vaste) infucker gaat steeds meer de trim bepalen.

Ver ingefuckt zeil op een X :

Zo gaat het er bij mij ook uitzien, want dat ik het zeil boven het dak wil trekken op vlak water is wel zeker.

En het een sluit het ander niet uit. Waarom zou ik de nieuwe HA-rail niet als keerpunt voor de infucker kunnen gebruiken, of een genuaschoot als "uitfucker" als ik die finetuning nodig heb? Ik doe dat met schoten via de rail ook wel eens, op een twijfelkoersje; de last verdelen tussen een binnen en een buiten schoot.

Ik heb wel de stopper-labels al gevonden :laugh:

Laatst bewerkt: 05 okt 2016 19:19 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 19:25 #773325

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Ik wil(de) ook een extra genua track gaan plaatsen voor de HA fok (aan de kotterstag). Dat was oorspronkelijk een keerfok dus had daarom geen eigen rail. De rails liggen al klaar in de schuur.

Maarr.. wat ge-experimenteer met provisorische infuckers bevalt dat eigenlijk wel. Ook met ongeveer 30cm. Zeker als dat wat beter wordt aangelegd. Probeer dat gewoon eerst eens? Ik overweeg om die extra railtjes te laten zitten. Scheelt heel wat gedoe en meer flexibiliteit.
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 19:27 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 19:49 #773336

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Als ik het zeil al had zou ik het proberen :)

Punt is dat als ik rails wil, dat ik dat moet doen voordat ik het zeil laat maken. Vanwege het inmeten. Ik zal ook eens overleggen met de zeilmaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 19:50 #773338

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Iedere zeilmaker kan die ha maken zodat ie net boven de roef kan komen. Veel wedstrijd jobs worden tegenwoordig zo gemaakt. Dat is geen probleem.
De losse ringen bevestig je met elastiek shockcord aan de verstaging zodat ze niet los rammelen
Dat je geen schootspanning en twist. kan veranderen is niet waar. Je trekt het oog naar binnen onafhankelijk van de schoot. Je hebt juist meer mogelijkheden afhankelijk van de set up van de infucker. Big time heeft wel een mooie set up gepost volgens mij. Als je daar even de verschillende opties van bekijkt en Googled kom je wel op goede ideeen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 19:57 #773340

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Maar een goed geplaatst railtje kan heel fijn zijn uiteraard. waar ik initieel sceptisch was over inhaulers ben ik na er ervaring mee te hebben mogen opdoen enthousiast over geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 21:37 #773362

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
www.blur.se/2011/10/06/skotvinklar/
Meer plaatjes van infuckers in actie.
Toch wel een mooi systeem en eindeloos trimbaar.

Maar ik zie er wel een stel bij, die de boel zo ver naar binnen moeten trekken dat de infucker eigenlijk bijna de schoot geworden is. Een rail die enigszins in de buurt van de juiste plek zit is toch wel een fijn startpunt... Moeilijk.
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 21:37 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 05 okt 2016 21:57 #773366

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
In plaats van een railtje kan je natuurlijk ook een lijoog aan een lijntje gebruiken. Een oog dat je naar gelang de gewenste twist meer of minder naar beneden trekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 06 okt 2016 06:09 #773375

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Een jib inhauler met een schuivende ring lost je bezwaar wellicht deels op:
www.google.nl/search?q=jib+inh...rc=rMw6ckdJk1ZDoM%3A
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 06 okt 2016 06:18 #773380

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
FMJ schreef :
In plaats van een railtje kan je natuurlijk ook een lijoog aan een lijntje gebruiken. Een oog dat je naar gelang de gewenste twist meer of minder naar beneden trekt.

Dat is toch het systeem van White Magic? Met een verstelmogelijkheid naar binnen en buiten.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fokrails - welke en waar? 06 okt 2016 09:07 #773437

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ja klopt, maar dat systeem kan natuurlijk ook helemaal zonder rails. En dan voor binnen-buiten een infucker / outfucker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl