Bij grotere oversteken is ook mijns inziens comfort een belangrijke factor. Wij hebben bij onze oceaanoversteken gewoon pragmatisch gevraren waarbij we zoveel zeil en schijnbare wind hadden dat de boot niet door het midden rolde. Als je op grote oversteken wind hebt dan heb je het al vaak over 20Kn ware wind en vaak meer, in dat geval ben je vrij om te kiezen voor plat voor het lapje ofwel afkruisen.
Als de boot door het midden rolt dat zet je meer zeil bij ofwel je loeft iets verder op. Bij meer wind val je wat af ofwel je reeft. Op die manier hebben we tijdens onze eerste oversteek gemiddeld 7 knoop gevraren. Comfortabel en niet echt langzaam.
We zagen veel cruisers met hun grote genua 1 op de boom rollen omdat het zeil als een ballon tussen voorstag en spiboom stond. Het feit dat je dan geen grootzeil voert maakt imho de zaak alleen nog maar erger, een grootzeil geeft je druk waardoor het rollen verminderd.
Ook belangrijk is de wijze waarop je autopilot de zaak aankan en je materiaal slijtage. Wij hadden bij onze Atlantische ronde een HA bij ons die net zo groot was als het grootzeil. Dit zeil konden we volledig strak op de spiboom trimmen met ophouder, lijn naar voren en schoot naar achteren. Het grootzeil hadden we vaak iets gereefd. De kotterfok hadden we meestal aan lij staan, als de boot in een vlaag of op een golf oploeft dan drukt de kotterfok de kop weer terug naar lij waardoor de autopilot er weinig werk aan heeft.
Het enige nadeel is dat reven een boel werk is, hoewel je er wel steeds handiger in wordt. HA inrollen,boom op de mast, grootzeil en kotterfork gijpen, boom naar de schoothoek van de HA en week uitrollen. Met onze uidige boot (36ft) hebben we een solentstay met binnenfok en nog steed vare we erg graag met twee voorzeilen en (gereefd) grootzeil.
We proberen steeds zo diep mogelijk te varen, gezien de golven tijdens de oversteek betekent dat dat je wel minimaal 15-20 grden aanhoudt. Voor een video met vrij lichte wind kijk eens op
https://youtu.be/wyNijtPxCqc?t=99 of via onze video pagina:
http://www.sailingcamelot.nl/video-s