CeesS schreef :
De beschikbare aandrijfkracht op een stevelend schip laat zich zo berekenen :
aannames:
aanwezig verval in de rivier 1:4000
massa beladen binnenvaartschip (40x5 m) 300 ton
afname potentiële energie per 4000 m = 300.000 x 9,813 x 1 = 2,944 x 10^6 [Nm]
Als de volledige afname van de potentiële energie ten goede komt aan de voortstuwing, dan resulteert dat in de volgende aandrijfkracht :
(2,944 x 10^6) / (4 x 10^3) = 736 [N] (is onafhankelijk van de stroomsnelheid van de rivier)
Qua ordegrootte is deze aandrijfkracht vergelijkbaar met de kracht die vroeger met een paard op het jaagpad beschikbaar was op kanalen zonder verval.
Je kunt ook rekenen met de gem. helling van het water. De "stuwkracht" is dan
300000 * 9.81 / 4000 = 736 N. Dit is de zelfde waarde als in de post van ceesS. Bij lage snelheid door het water is er alleen wrijvingsweerstand.
Het natte oppervlak (Snat) van het binnenvaartschip is ca. 135 m^2
Als er verder geen weerstanden zijn van wind en golven kan de wrijvingsweerstand worden bepaald.
W = .5 * rho-water * v^2 * Cf * Snat. Cf is voor lage snelheden ca. 0.004
Hieruit is de snelheid te berekenen : v = 1.65 m/s of ca. 3 knopen.
Toch nog vrij veel.
Jan