Hoe langer de gennakerboom hoe vrijer de gennaker van het grootzeil is. Door een langere boom komt de gennaker ook meer diagonaal te lopen (tussen masttop en uitende boegspriet) waardoor de gennaker de boeg van de boot als het ware uit het water lift en je op hoge snelheid het nat oppervlak kunt verkleinen. Bij skiffs en Mini transat bootjes kun je dit effect heel goed zien.
Het hangt van nog veel meer af.
Vaar je veel met veel zeil en een langere boom loop je minder snel uit het roer en hou je langer de controle over je boot.
Op korte baanwedstrijden met rakken bijna voor de wind beter een spi op een korte hanteerbare boom
Op de lange rakken ruime wind beter de geanakker asimetrisch spi op een wat langere boom.
Ook wat voor boot je hebt is erg van invloed. Op die van mij ga ik in verhouding tot de wind redelijk snel hard waardoor al snel de windhoek verandert en je schijnbaar al een beetje aan de wind vaart. En plat voor de wind kan ik ook de asi spi op een losse boom goed naast de boot zetten waardoor hij nog heel goed loopt.
Het hangt dus niet alleen van je boot af maar nog meer van je vaarstijl en baan / tocht