Met een spi vaar je in principe sneller dan met een gennaker. Ook planerende boten. De afweging om toch een gennaker te nemen zijn in de gedachten logica van o..a JPK afhankelijk van: 1. is het behapbaar *fysiek/handling snelheid), 2. is het vol te houden (lengte van de race) en 3. wat voor voorliggende koersen zijn te verwachten in een race.
Ook een Open60- zou met een spi harder gaan dan met een gennaker het is echter niet te behappen, en niet vol te houden. Voorliggende koers zou het gunstiger zijn ivm dieper kunnen varen en daarmee kortere race afstand met vergelijkbare of zelfs hogere VMG. Het exacte percentage hoe vaak die voorliggende diepgenoeg kan zijn ligt niet super hoog, maar zou meer dan hoog genoeg gezien om er voordeel uit te halen, echter: ivm niet behapbaar gaan ze niet mee.
Dat zijn simpel de harde cijfers. En die zijn er genoeg, maar op dit forum zitten (te) veel mensen daar om 1 of andere reden niet mee..
Note: Alle JPK zijn planeer boten en varen tot ruim 3 keer rompsnelheid
Een grotere boegspriet geeft de mogelijkheid om je zeil verder van je grootzeil te varen, en tevens
meer zeil te voeren (belangrijk, want een gennaker is zonder die spriet kleiner qua oppervlak dan een spi). Op je meetbrief heeft dat laatste echter geen zin (die extra meters) want je haalt het voordeel er niet uit in een wedstrijd bij de meest voorkomende win in NL. Als je toerzeilt boeit dat niet en dan is een wat langere priet op zich wel fijn ivm makkelijke handling en iets dieper varen mogelijk ivm de clearance van je grootzeil, maar feit blijft dat je met een spi dan nog altijd sneller en dieper kunt varen...
Om goed met spi te varen heb je echter wel meer skills/ervaring nodig dan met een gennaker, zonder dat zal een boot met gennaker wel sneller zijn.
Steeds meer wedstrijdboten uit Frankrijk hebben weer een spi ipv gennaker, rara hoe zou dat nou komen...
Maar daar staat tegenover dat steeds minder toerboten een spi hebben, ten gunste van een gennaker