Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Chinese vingerklem als stopper

Chinese vingerklem als stopper 20 mrt 2020 15:35 #1137081

Tsjongejonge wat een pracht! Echt mooi, klasse!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 20 mrt 2020 21:00 #1137206

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ziet er profi uit.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 20 mrt 2020 22:05 #1137228

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Ik ben enorm benieuwd hoe het in de praktijk gaat bevallen. Schitterend!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 mrt 2020 20:09 #1138606

Het ziet er schitterend uit. Mooi compact. De oplossing voor de elastieken is een idee dat ik ook ga toepassen. Mijn behuizing zal iets groter zijn. De schijf krijgt een diameter van 38 mm
We willen graag een aantal kousen trekken. Deze hebben veel kleine draden in plaats van 12 strengen, zoals bij de dyneema lijn.
Heb daarom een nieuwe klemming bedacht. Wil graag dit eerst testen voordat ik ermee op de proppen kom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 mrt 2020 20:20 #1138610

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16253
Benieuwd Spiegelei. Ik maak er ook uit op dat jullie min of meer tevreden zijn met de bereikte sterkte/houdkracht die jullie tot nu behaald hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 02 apr 2020 19:12 #1142179

Nou niet helemaal. We willen graag bewezen 2000daN hebben getrokken. Dit lijkt ons als trimaran zeilers wel nodig.
Heb enkele dagen geleden de Lyros grip (1800daN) getest met een kleine conus in het hart en de strengen 6 x 16 vast geknoopt. Eerst met de kous buitenom en de draden aan de achterkant vastgeknoopt.
Trok echter de conus door de opening. Het steekt vwb de afmetingen erg nauw. De dikte van de kous speelt ook een rol.
Daarna met de kous aan de buitenkant van de conus en de draden vastgeknoopt aan de voorkant.
De kous hield de lijn goed vast evenals de klemming.
Heb de kous (1800daN) kapot getrokken.

Vandaag een test zonder de conus dus de kous met strengen direct aan de schijf vastgeknoopt.

Eerst de D-cover van Premiumn lines (lijnenspecialist) waarvan de breeksterkte niet bekend is.
De lijn slipte bij een lage trekkracht helaas.
Daarna op dezelfde wijze vastgeknoopt de Lyros slide protect (breeksterkte 2200daN)
Kon een grote kracht opbouwen, minstens zo groot als met de Lyros grip.
De kous bleef goed klemmen maar de knopen in de strengen lieten al glijdend los.

De volgende test dus met de knopen geborgd dmv een paddenstoel(met vlammetje)
Verwacht hiermee de 2000daN te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 11 mei 2020 20:04 #1158751

Weer 3 kousen getest. De eerste, beschikbaar gesteld door Sunday met onbekende breeksterkte.
De kous lijkt op een Lyros grip maar voelt iets gladder aan.
De kous vastgezet met 6 strengen aan een schijfje, dat een stuk kleiner is dan de vorige.
Afmetingen: rond 36 x 10 met 6 gaatjes rond 2,5 op steek 26 mm
De kous klemde goed en de bevestiging hield het ook.
De kous brak.








De tweede kous weer de Lyros grip.Vastgemaakt op dezelfde manier.
Deze kous klemt goed. Ook nu weer grote krachten. Doorgetrokken tot de kous kapot ging.







Als laatste de Lyros slide protest. Doorgetrokken totdat de kous brak.
De bevestiging hield het nu wel. De knopen aan de achterkant gezekerd met een vlammetje
zodat door het smelten een verdikking (paddenstoeltje) ontstaat.








Conclusie: zowel de Lyros slide protect als de grip protect hebben een grote klemkracht
De slide protect heeft een grotere breekkracht (2300 versus 1800 daN)
En heeft daarom mijn voorkeur.

We gebruiken een dyneema breeklijntje van 3 mm.
Dacht dat het een Premium lijntje was met een breeksterkte van 750 daN. Echter het bleek een Lyros lijntje te zijn met een breeksterkte van 1150 daN. Dubbel gebruikt geeft dat 2300 daN
Het verklaart waarom de kousen breken ipv het lijnje.

Wil nog 1 keer een test doen met de Lyros slide protect en de definitieve versie van het klemschijfje.
Deze zal 12 gaatjes hebben om de streng weer terug te leiden naar achteren zodat de knopen
zichtbaar en controleerbaar zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 11 mei 2020 21:05 #1158785

Serieus hoge breeksterkte voor een stopper :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 06 juli 2020 19:27 #1182642

Het is alweer enige tijd geleden dat ik de laatste trekproeven heb genomen.
Nu met het schijfje van rond 36 mm, 12 gaatjes van 2,5 mm op steek 26 mm en een boring in het hart van 13 mm.
Trok de Lyros (1800daN) grip protect opnieuw kapot. De slide protect (2300daN) slipte op een gegeven moment, ik denk zo ongeveer rond de 2000daN.
Ik kies voor de slide protect omdat deze kous eerder slipt dan breekt itt de grip die breekt voordat slip optreedt.
De sok heeft 48 strengen die over 6 gaatjes om en om worden verdeeld. Elke streng wordt weer terg geleid naar achteren zodat zichtbaar is wat er met de kous en knopen gebeurd. Aan de achterkant wordt iedere streng verdeeld in 2 van 4 en links en rechts aan de volgende geknoopt.











Daarna op dezelfde wijze nog een ronde. De einden worden met een vlammetje van een paddenstoeltje voorzien.
De klemming werkt prima. Wisselen van een kous kan binnen 7 min.(ongeoefend)

Inmiddels een valstopperhuis voor 6 kousen gemaakt en op het dek gemonteerd. Ervoor een geleiding naar de lier. De strengen van de kous aan de voorkant op het schijfje vallen binnen de buisdiameter van het huis.









Er zijn 4 kousen gemonteerd De achterkant blijft open om zicht op de klemschijfjes te houden.

Al met al een leerzaam traject.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 06 juli 2020 20:21 #1182668

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16253
Gefeliciteerd beiden, dit was geen gemakkelijk traject en dat jullie nu zo'n kloeke oplossing hebben gefixed is alleen te danken aan doorzettingsvermogen en creatief denkvermogen!
Het ziet er bruut uit en goed doordacht! Groot compliment!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 07 juli 2020 15:42 #1182916

Bedankt Holtere. Nu maar kijken hoe het in de praktijk zich gaat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 27 okt 2022 16:17 #1433153

  • Plus72
  • Plus72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Heren,

Ik heb de afgelopen dagen (in etappes ;-)) deze hele thread gelezen en volop genoten.

Ontzettend gaaf in vele opzichten, dank!

Ik ben in het beginstadium van de reis van het bouwen van mijn eigen multihull (Harryproa C53) voor een rondje wereldbol en dit past perfect bij mijn plannen.

Ik heb een vraag / suggestie. In de zoektocht naar hogere belastbaarheid van de klem is slip de te overwinnen factor als ik het goed begrepen heb.

In de eerdere berichten van Sunday wordt gesproken over een mantel van 60cm vs 30cm, in die casus zou theoretisch de 30cm afdoende moeten zijn.

Wat zou er gebeuren met de 'maximale belasting tot slip' als je naast op 60cm (het einde) ook nog op 30cm een elastiek zou monteren??
Dubbelgrip, volgorde van aangrijpen van de inmiddels 2 constrictors is te trimmen met elastiekspanning.

Verdubbeling van de 'maximale belasting tot slip' of zie ik iets over het hoofd?

groet,

Paul

P.S. Mocht het werken zoals ik denk dan zijn er nog een aantal andere voordelen zoals redundancy, redundancy, redundancy ;-), sneller aangrijpen (dus lagere 'aangrijpslip'), een nog betere 'release trim' en voor wie het boeit, stuk beter patenteerbaar / ontwijken een hypothetisch bestaand patent.
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 17:17 door Plus72.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 27 okt 2022 17:15 #1433170

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ja ik denk dat je iets over het hoofd ziet met dat tweede elastiek. Het (eerste) elastiek brengt de sleeve op enige spanning en daarbij behorende vernouwing en eerst geringe verkleining. . Zodra de spanning op de lijn komt gaat de sleeve vanuit het uiteinde gezien dan de totale verkleining leveren.
Een tweede elastiek zal daar niets aan bijdragen (denk ik). Een lange sleeve is goed maar niet altijd nodig. Stelregel voor klemming in Brummel is 60x de diameter van de lijn. Door gebruik te maken van elastiek kan dat naar praktische maat verkort worden.

En: wat is dit een mooi topic geworden in de loop der tijd!
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 17:15 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 27 okt 2022 17:20 #1433172

  • Plus72
  • Plus72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Ik hoor wat je zegt, begrijp het ook denk ik.

Maar stel de eerste constrictor gijpt aan, de tweede doet niets zoals jij beschrijft, op het moment (gebeurt zelden als het goed is) dat de eerste constrictor begint te slippen dan grijpt de tweede toch in?

Het hangt allemaal af van hoe je de twee elastieken trimt toch? Die verkleining is theoretisch maar 30cm lang, daarna wederom een relatief losse mantel. Je creëert 2 aangrijppunten uiteindelijk, met beide de theoretisch noodzakelijke 30cm. Je verdubbelt het aangrijpoppervlakte d.m.v. 2 elastieken volgens mij.

Je kunt ook de 2 elastieken zo trimmen zodat ze beide min of meer tegelijk laat aangrijpen. Spelen met het bevestigingspunt en de onderlinge afstand van de 2 elastieken geeft volgens mij een aardig nieuw spectrum voor het beheren van de belasting.

Ik denk slechts hardop dus excuses als ik wat kort door de bocht overkom.

En ja, jullie zijn m.i. serieus briljant bezig geweest!! SUPER draadje!!

Zijn er misschien inmiddels ook wat gebruikerservaringen te delen?
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 18:07 door Plus72.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 27 okt 2022 18:19 #1433190

  • Plus72
  • Plus72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Ik vrees toch dat je gelijk hebt Sunday, dat 2e elastiek doet natuurlijk niets meer als de '1e constrictor' aangrijpt, de spanning op de mantel is dan vele malen groter dan het 2e elastiek kan compenseren voor 'de 2e grip'.

Toch blijft het principe van '2 achter elkaar' voor nog meer houdkracht lonken in mijn hoofd...
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 18:22 door Plus72.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 27 okt 2022 18:30 #1433194

  • Plus72
  • Plus72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
misschien een statisch lijntje als 2e 'elastiek' op 60x de diameter van het einde als redundant catch en 2e constrictor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 28 okt 2022 05:39 #1433242

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
Plus72 schreef :
Ik vrees toch dat je gelijk hebt Sunday, dat 2e elastiek doet natuurlijk niets meer als de '1e constrictor' aangrijpt, de spanning op de mantel is dan vele malen groter dan het 2e elastiek kan compenseren voor 'de 2e grip'.

Toch blijft het principe van '2 achter elkaar' voor nog meer houdkracht lonken in mijn hoofd...

Voor 2x keer zoveel houdkracht moet aan tenminste 2 voorwaarden voldaan worden:

1: De 2 kousen moeten ongeveer tegelijk aangrijpen. Dat lukt je nooit.
2: De 2 kousen moeten ongeveer even stijf zijn. Lees even lang. Dat is by design al niet zo.

Als aan een van deze 2 voorwaarden niet voldaan is, zal de houdkracht zich verdelen naar rato van de mate waarin daar niet aan voldaan is. Een optimist zal nu zeggen dat je 2 kunt compenseren met 1 door de spanning op de elastieken te tweaken. De pessimist (en realist) gaat zeggen dat je dat niet voor elkaar krijgt, en als je het voor elkaar krijgt, dat het vaak niet zal werken, snel verlopen, en sterk afhankelijk is van allerlei omstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 28 okt 2022 10:37 #1433301

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Stand van zaken update?

Ik heb sinds begin 2020 geen of weinig aandacht besteed aan dit mooie project.
Ik wil het voor mezelf wel weer gaan oppakken en zou graag willen weten wat de stand van zaken is bij de diverse onderzoekers of realiseerders.
Alles lezende zijn er in mijn ogen momenteel twee hoofd sporen:
1. Het "oude" concept: een huis met daarin bevestigd een Chinese vingerklem in de vorm van een sleeve
2. Het door Boy voorgestelde concept: simpelweg een sleeve die op een ondergrond wordt bevestigd

Ikzelf heb destijds mijn verdere ontwikkeling van concept 1 even in de ijskast gezet, maar zou dat eigenlijk best weer willen oppakken. Daarnaast zou ik ook concept 2 wel eens willen gaan uitwerken vanuit idee naar produceerbaar.
Ik weet ook dat enkelen hier nog in de planning hebben om eens of binnenkort Chinese vingerklem stoppers willen gaan realiseren.
==> hoe zit dit met de diverse gluurders hier op het forum?
Laatst bewerkt: 28 okt 2022 11:25 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 29 okt 2022 21:07 #1433634

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Een kennis met een Farrier F27 was ook aan het experimenteren met vingerstoppers, volgens mij op manier 2. Hij maakt de sleeve vast ergens aan dek, en de val gaat niet door het "kopse eind" van de sleeve naar binnen, maar een eindje verderop door een gat in de sleeve net als bij een splits. Als ik me goed herinner aan de mastzijde zelfde idee. Dit maakt de bevestiging bijna triviaal, zolang de sleeve sterk genoeg is en je deze veilig ergens aan kunt bevestigen.

Eerste ervaringen leken OK, maar ik weet niet of het systeem uiteindelijk beviel. Ik zal er even achteraan mailen, misschien zijn er foto's of wil de maker het zelf toelichten (dat wordt dan wel in het Engels).

Ten slotte nog een vraag voor Holtere, hoe bevallen de stoppers in de praktijk bij jou aan boord?
Laatst bewerkt: 29 okt 2022 21:12 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 30 okt 2022 07:52 #1433682

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16253
B)
Inmiddels twee seizoenen in gebruik zonder onderhoud en zonder mankeren.
Twee elastiekjes nagespannen.
Laatst bewerkt: 30 okt 2022 08:18 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 30 okt 2022 08:24 #1433695

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
voor wat betreft bij mij aan boord? (4 in gebruik op de bakstagen en de achterstag trim) één woord: géniaal!
super mooi weg te werken, oersterk, enorm betrouwbaar en compleet fool proof -als mijn vrouw het leest schiet ze me dood :-)- door de gekleurde bolletjes héél makkelijk en geen 'leesfouten' zoals op de Lewmar klemmen.( was het nu spinaker 1 of Genua 1? )
Gewoon: BB rood los ! Bam of SB zwart een paar cm los! Klaar. Heerlijk en ontspannen zeilen zoals het hoort .
Eigenlijk super de luxe want ik geloof dat @Sunday, @Holtere en wijzelf de énige zijn die er gebruik van maken en zo'n mooie fanbase ;-) met fijn constructief ontwikkelingsteam erachter!
( de foto's staan al in het draadje op blz 10 of zo )
Ned 9000
Laatst bewerkt: 30 okt 2022 08:29 door OOTG.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 30 okt 2022 21:40 #1433887

Voor onze nieuwe boot heb ik ook iets van 20 klemmen nodig voor 12, 14 en 16mm lijnen. In standaard stoppers gaat dit een vermogen kosten en de diverse merken stoppers veranderen te snel van ontwerp om nog onderdelen op voorraad te houden. Ik heb op mijn huidige boot een paar Spinlocks 0812's van 14 jaar oud, maar toen ik 3 jaar terug wat onderdelen nodig had moest ik de hele stopper vervangen omdat het niet meer bestond.

Ik ben erg gecharmeerd van eenvoud en ben dan ook met een scheef oog aan het kijken naar de constrictor oplossing. Vooral als de klembasis van aluminum gemaakt kan worden en op het dak of dek vastgelast kan worden dan is dat geweldig.

Op dit moment weet ik nog niet of ik zelf ga knutselen of dat ik iets 'standaards' ga kopen. Het duurt nog wel een paar jaar voor we ze nodig hebben en het gaat helemaal afhangen van hoe snel we bouwen en wat voor budget we beschikbaar hebben.

In mijn plannen voor een Vendee deelname heb ik op een behoorlijk aantal IMOCA's mee kunnen varen en daardoor weet ik uit ervaring dat die constrictors echt super werken. Van de werking ben ik dus volledig overtuigd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 okt 2022 21:41 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 30 okt 2022 21:47 #1433888

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16253
Deze zijn al klaar en je kunt ze vastlassen:

www.cousin-trestec.com/fr/produit/fr-constrictor/

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 30 okt 2022 22:00 #1433890

Ik heb ze gezien, er zitten echter wat maar-en aan hun klemmen, waardoor ze voor mij niet geschikt zijn.

Een breeksterkte van 3700kg betekend een veilige werkbelasting van rond de 750kg. Dat is niet genoeg voor wat ik nodig heb.
de aluminium behuizing is erg dun en is geannodiseerd. Dat betekend dat je het eerst kaal moet schuren voor je het kunt lassen, en ook dat er behoorlijke vervorming gaat optreden tijdens het lassen. De conus past er dus niet meer in.

De hoofdreden voor mij om voor constrictors te kiezen zijn de lagere kosten, de eenvoud en het kunnen openen onder belasting. Gewicht staat niet op dat lijstje, de aluminium behuizing kan dus lekker lomp worden ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 okt 2022 22:00 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 30 okt 2022 23:55 #1433899

Er wordt aan gewerkt Erik, in aluminium, nog even geduld ..... :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.345 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl