De houdkracht van valstoppers wordt vrijwel altijd weergegeven op basis van het gebruik van lijnen met de maximale lijndiameter. Daarom staat in de specificaties ook vaak "houdkracht tot XXX kg". Dit heeft te maken met het feit dat een grotere lijndiameter simpelweg meer oppervlak heeft voor de stopper.
Voor je
EasyLock Midi valstopper zijn de specs als volgt:
Specs:
LINE RANGE: 6-12 mm (1/4"- 1/2")
SAFE WORKING LOAD: 700 kgs
RECOMMENDED FOR BOATS UP TO 40 FEET
Helaas geeft BSI DK (fabricant) geen informatie over de exacte houdkracht maar alleen een safe work load. Dit suggereert dat de maximale houdkracht voor jouw stopper 700kg is en vermoedelijk geldt deze houdkracht voor de maximale diameter (12mm).
Afhankelijk van de last op de val, is het dus al dan niet verstandig om een kleinere diameter te gebruiken.
Zoals anderen ook al hebben aangegeven, is een goede oplossing om de diameter daar waar de lijn in de stopper zit te verdikken door:
- een dunne kern in de kern van je lijn te trekken
- een extra stuk mantel over je val te trekken (en in de lijn te splitsen)
De tweede optie heeft als nadeel dat de overgangen van originele val naar extra mantel soms leiden tot meer frictie bij de valuitgangen in de mast.
Het "probleem" dat genoemd wordt m.b.t. de breeksterkte (dat de breeksterkte van de lijn lager wordt wanneer de lijn volgens optie 1 verdikt wordt) is te verwaarlozen wanneer het stuk lijn dat gebruikt wordt om de lijn te verdikken over voldoende lengte verjongd wordt. Het verjongen aan beide kanten zorgt er voor dat de overgang geleidelijk is waardoor de vezels geen scherpe hoeken maken. Juist deze hoeken zorgen voor vermindering van de breeksterkte van de (dyneema) vezels.
Kortom: wil je maximale houdkracht van je stopper, gebruik de maximale lijndiameter. Als je val een kleinere diameter heeft, en je hebt een hogere houdkracht werkelijk nodig, verdik je val door een extra kern in te splitsen of een stuk mantel over de val te trekken (en in te splitsen).