Beauty schreef :
Als ik een polar heb met een @UA van 45 graden bij licht weer en een drift van geschat 5 raden. Dan moet ik dus eigenlijk 40 graden sturen op mijn instrument. Ja ja, ervan uitgaande dat alles correct wordt aangegeven en gekalibreerd is etc.
Waarom zetten ze in je polar de @UA dan niet exclusief leeway? Dan weet je waarop je moet sturen en kan je altijd nog besluiten lager te sturen als het hobbelig is. Nu is je polar alsnog een raadsel.
Edit
We krijgen regelmatig de vraag hoe je drift kan berekenen. Dat kan dus er eenvoudig als je een polar hebt. Die heeft in de tabellen ergens de drift erbij opgeteld, toch? Waarom maken ze daar dan niet even een apart overzicht van? ben wel nieuwsgierig waar ze rekening mee houden. Ik weet dat je polar op vlak water is maar dan nog.
Gr M
In werkelijkheid zijn er meer dingen dan alleen de drift. In mijn grafiek van AWA-fouten zie je de soms van 3 dingen met invloed: drift, helling en upwash.
Drift en helling enerzijds en upwash anderzijds werken tegengesteld en heffen elkaars effect op de AWA dus TWA deels op. De upwash (die de AWA groter maakt) is altijd meer dan de som van de andere twee, drift en helling. Nooit is het totale effect groter dan ca 4 graden, en dan dus wel 4 graden
grotere AWA en TWA.
Een polar exclusief drift is ook weer zo wat.... moet je hem steeds aanpassen aan de staat van het water.
Het berekenen van een paar van die dingen:
- masthoogte-windmeter corigeren naar de standaard 10 meter hoogte van gribfiles: WS10m = WSsensor*(1/(0,9+0,003Hsensor) in feet
- drift: een formule met wind, snelheid, helling en 1 constante voor kieltype. Edit: zzz post hem net!
- Upwash: 4 maal de liftcoƫfficient van de zeilen, die weer afhangt van TWA en TWS
- fout in AWA door helling: afhankelijk van hellingshoek en TWS
Conclusie: de AWA-fout (en dus de TWA-fout is 2 a 3 graden meestal. Geen reden om anders te gaan sturen

-