koko schreef :
boarderbas schreef :
Ik heb dat ook wel eens vermeend te zien. Toch blijkt tot nu toe in de gevallen die ik heb kunnen navragen dat ik het altijd mis had.
Dat zou mooi zijn natuurlijk. Ik hrb het graag mis in dit soort kwesties. Maar dit schip (toerzeiler) maakte een haakse bocht ruim 100mtr voor de boei waar hij eerst recht op af koerste.
Ook ik heb dat gezien. Tweemaal kwam ik in contact met de schipper. De eerste maal realiseerden zij zich na het lezen van het opschrift de verkeerde boei te pakken te hebben en hebben koers gezet naar een andere boei, de tweede maal waren ze op weg naar een geheel andere boei en hadden een verwonding aan boord waardoor ze even ruim waren gaan varen om de gewonde te verbinden waarna ze weer koers zetten naar de juiste boei.
Dat leert je dat wat jij denkt te zien niet altijd waar is en ik denk dat door de vele verongelijkte schippers en hun makkelijke beschuldigingen de 24 uurs lang niet zo "vals" is als sommigen geloven.
Het zou sieren als men éérst even online keek of de boei überhaupt als "gerond" is geadministreerd door het betreffende schip. Kleine moeite.
Bedenk dat veel rakken vlak langs boeien gaan die niet tot dat rak horen. Een hoogteklapje ziet er dan al snel uit als iets anders.
Ik roep even in herinnering dat ik 2 jaar terug ook van vanalles ben verweten omdat ik met een hele grote boog om een windwak bij de finish heen ben gevaren. Een forummer hier wilde pas stoppen met bazuinen in zijn netwerk na het zien van een foto die wij toevallig hadden van vlak na het ronden van de boei aan het begin van het finishrak.