Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verschil in snelheid

Re: Verschil in snelheid 28 apr 2009 11:05 #69127

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
In theorie heb je gelijk. BB-snellere schepen zouden dan ten zuiden van de evenaar ineens SB-sneller worden, maar dit terzijde.

Wil ik dit toch graag weten.
Zou wat zijn dat zeilschepen op het noordelijk halfrond over SB langzamer gaan dan onze collega`s op het zuiderlijke halfrond.

Dus moeten we toch eens op zoek naar zeilers die ervaring met beide halronden hebben icm met een sleeplog -of gps i.p.v. romplog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 08 mei 2009 10:27 #70490

Ik ken het probleem ook. Ik heb altijd gedacht dat het verschil te maken heeft met de gewichtsverdeling. Bij ons zit de bakskist rechts. Die zit aardig vol. We zeilen dus het snelste over bakboord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 08 mei 2009 10:34 #70491

Wat leuk zou zijn is stuurboord met constante snelheid over de evenaar varen en ineens versnellen doordat de draaiing daar anders is.

Wie reist er mee? :P
Er is een plaats waar het leven langzaam gaat,
Waar je zonder stress met de zon opstaat.
Er staat een huis op een strand,
Waar je niemand ziet.
Waarom wonen wij daar niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 08 mei 2009 10:57 #70496

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ehm, is het verschil tussen de ene romphelft en de andere misschien de oozaak? Of een niet helemaal rechte kiel, roer, mast, zeilen die een kant op anders staan dan de andere (niet-symmetrische naden tussen de panelen)?

En idd een nooit helemaal in de middellijn liggend zwaartepunt?

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 08 mei 2009 16:02 #70566

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Wellicht is er nog een andere oorzaak.

Als klein jongetje woonde ik dicht bij de zee. Fietsen naar school was ongeveer 8 km.

Het was duidelijk dat als je ´s ochtends tegenwind had dat je dat ´s middags naar huis ook had.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 09 mei 2009 20:33 #70733

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Is de discussie wellicht een draai te geven dat de trim over de ene boeg niet hetzelfde moet blijven over de andere boeg? Silva had hier een meter voor (coriolis effect ... zie eerder draaiing van de aarde) maar is weer van de markt gehaald in NL.

Proef op de som nemen. Pruttel aan en GPS aan met 3 zware mannen aan boord..... of heel wat kratten groene thee. Bootje recht en snelheid meten op log en GPS. Allemaal aan BB gaan hangen en meten en idem naar SB. Dan kijken wat er met de cijfertjes gebeurt. Dat een rompschaal niet geheel symetrisch is geloof ik. Wat ik niet geloof is dat dit een merkbaar verschil uit maakt als er niet meer aan de hand is. Hoofdschot ontzet, mast staat scheef what ever.

Als er al een merkbaar verschil op de GPS te zien is dan schat ik in dat eerder te maken heeft met een niet symetrische kiel dan met een niet symetrische romp.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 09 mei 2009 20:48 #70736

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Ga mee met het verhaal van beauty. Ik geloof ook niet dat alleen de romp het verschil kan maken.
0,5 tot 0,8 knoop harder
of er moet sprake zijn van de aangroei zoals hierboven eerder is geschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 22 mrt 2012 19:33 #271609

  • amigo
  • amigo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
het verhaal een boot moet over bijde zijde het zelfde varen als dit niet het geval is dan betekend dat dat de mast scheef op je boot staat je zou de spanners opmeten kijken wat de afstand is deze hoort aan beide zijde gelijk te zijn er van uitgaande dat de stagen even lang zijn anders kan je het controleren met een val hang daar een puts met water aan dan blijf de druk weerskanten gelijk

groetjes paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 22 mrt 2012 20:29 #271630

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
zeehond schreef :
Ik ben nog even in de boekenkast gaan spitten.

Waar het om gaat is dat de schijnbare wind boven in je zeil ruimer inkomt dan onderin. Dit wordt voornamelijk veoorzaakt door de windgradient. Hetgeen zoiets betekent dat de ware wind naarmate je hoger komt een grotere snelheid heeft. Dit effect kan met een mast van 10m boven water tussen de 5 en de 10 graden schelen.

Een tweede effect is dat op het noordelijk halfrond de wind een afwijking naar rechts heeft door de draaiing van de aarde. Dit effect laat zich het sterkst voelen bij Noordelijke of Zuidelijke wind. Het gevolg van dit effect is dat als je met NO wind naar het Noorden aan de wind vaart de wind in de top van je mast ruimer invalt. Je kunt hier rekening mee houden door je zeil wat meer twist te geven.

Als je echter Met die zelfde NO wind naar het oosten stuurt dan verzorgt dit effect dat in de top van je zeil de schijnbare wind minder ruim invalt dan bij de giek. (Uiteraard wordt dit effect ook weer tegengegaan door het effect van de windgradient.

De conclusie is dat de windtwist (de mate waarin de wind verschillende richtingen tov ja zeil maakt) over de ene boeg anders is dan over de andere.

Wellicht een gedeelte van de verklaring voor het verschil in snelheid

succes,

zeehond

Mark Huizinga van Nimos is het met je eens. door de twist bovenin profiteer je over bakboord. dus ieder goed getuigd schip loopt harder over bakboord. Hoe hoger hoe harder het waait... de wind ruimt.
door de twist je zeil ook over bakboord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 23 mrt 2012 05:38 #271668

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
En dan een retorische vraag erbovenop. Komen de golven in de basis iets meer SB in of iets meer van BB in? Golven volgen namelijk niet het windpatroon maar hebben een vaste afwijking. Zonder factoren in te brengen als stroom, ondieptes, shifts or what ever. In de basis komen golven iets meer van rechts in dan vanwaar de wind waait. Dat geeft over BB zeilend dus het effect dat je iets minder recht tegen de golven in stuurt. Dan komen de golven meer van dwars in en remmen de boot minder af. Over SB echter heb je dan wel het idee dat je lekker hoog vaart want je vaart bijna recht tegen de golven in :woohoo: maar de snelheid zakt toch wat in.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 23 mrt 2012 06:19 #271673

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schreef :
In de basis komen golven iets meer van rechts in dan vanwaar de wind waait.

en dan nog zoet en zout water.....
die scheef inkomende golven zullen op zout water ietsje minder van de windrichting afwijken; zout water is immers zwaarder dan zoet, en dus heeft Coriolis er ietsje minder vat op, het duurt langer voor de afwijking naar rechts merkbaar is.
Maar daar staat weer tegenover dat een zoute golf een hardere klap aan de boot uitdeelt, hij is immers zwaarder.
Gelukkig ligt de boot ook iets minder diep in zout water, dus minder last van de golf. Of juist méér, omdat de boot iets minder diep in het water ligt, en dus makkelijker opzij gezet wordt..... :evil:

groet
t
Laatst bewerkt: 23 mrt 2012 06:20 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 23 mrt 2012 06:40 #271676

Is het onderwaterschip niet onevenredig aangegroeid? De kant waar de zon op staat als de boot op zijn ligplaats ligt is vaak meer aangegroeid dan de andere kant. Aangezien net onder de waterlijn meestal de meeste aangroei zit, trek je dat (gedeeltelijk) boven water onder zeilhelling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 25 mrt 2012 17:37 #272214

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Wij ervaarden vandaag ook verschil over bb of sb (bb sneller, halve knoop of meer). Ik ga nog even voor een scheef getuigd schip. Welke kant op zou de mast scheef staan om over bb sneller te varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 25 mrt 2012 18:08 #272228

Misschien drink je teveel linksdraaiend melkzuur? T is maar een ideetje..
Ik denk dat het idd wel iets te maken zal hebben met de plaats van het log en de symmetrie van je boot..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 26 mrt 2012 05:34 #272273

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Op de Proost zit de gever zo'n 15 à 20 cm uit de as en naast de voorkant van de kiel. Ook hier is een verschil van een halve knoop in snelheid wat je ziet wanneer de snelheid meer dan 4 knopen wordt. Het maakt niet uit welke koers gevaren wordt maar de snelheid die de gever over SB liggend is altijd iets hoger. Dit in tegenstelling van andere forummers. Het Coriolis effect lijkt me niet van toepassing, de mast staat in het midden en de kiel staat redelijk recht onder de boot.
De plaats van het log is imho de veroorzaker van het verschil.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 26 mrt 2012 05:34 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl