Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verschil in snelheid

Verschil in snelheid 02 feb 2009 22:48 #57440

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Sailors,
Ik heb de afgelopen tijd gepuzzeld over het volgende:
Als ik aan de wind zeil over BB loopt mijn boot 0,5 tot 0,8 knoop harder dan over SB, afhankelijk van BFT.
Dat is is toch iets geks, dus ga je alle trimmogelijkheden na.
Ik vaar met losse broek, bakstagen, topstag en ik kom er gewoon niet uit.
Ik heb de mast afgesteld met een zware hamer aan de grootzeilval; de val staat op de mm nauwkeurig in het midden, dat is het dus ook niet.
De gewichten aan boord: alle zwaardere zaken staan in de lente-as van de boot, accu's, etc. Het enige 'zwaardere' onderdeel, de 35 L dieseltank staat bakboord in de bakskist. Daarom stouw ik voorraden etc. aan SB. Het betreft een Diamant 3000, 34 voet, 2800 KG met 1200 KG ballast, 1.75 diepstekend. Heeft iemand een idee, waarin ik het moet gaan zoeken?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 02 feb 2009 23:11 #57444

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik voorspel bij deze alvast een topic met veel reacties. Volgens mij is dit een zeer herkenbaar fenomeen!

Ik heb het ook, ben nog niet zover in het uitpuzzelen van de oorzaak als jij maar onmiskenbaar vaart mijn boot harder over bakboord dan over stuurboord.
Zou het aan rechtshandigheid kunnen liggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 02 feb 2009 23:30 #57450

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Nee man,

Rechts- of linkshandig mag toch niets uitmaken (ik ben ook rechts), je hebt toch je zeilgevoel. En je trimt toch. Daarbij vaar ik op het IJsselmeer en heb je dus de tijd om alles uit te proberen. En dat doe ik dus ook.
Nou loopt er niet zoveel bloed uit over dit draadje, we komen toch wel op de plaats van bestemming. Ik ben alleen maar geïnteresseerd naar het fenomeen, omdat ik een wat 'sportievere' boot heb.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 02 feb 2009 23:44 #57453

  • Sjors FD
  • Sjors FD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Interessante topic, ik heb in de FD ook een aanzienlijk snelheidsverschil tussen beide boegen. Wij gaan over BB altijd harder. Ik heb alleen geen exacte metingen.

Ik zou rechtshandigheid als oorzaak niet onmiddelijk uitsluiten. Eigenlijk zou ik het liefst meteen een onderzoek doen onder wedstrijdzeilers om te kijken wat het gemiddelde verschil is. Jammer dat dat zo moeilijk te regelen. Maar ik vind het niet onlogisch dat iemand die rechtshandig is ook anders reageert op verschillende richtingsveranderingen.

Dus als een vlaag inkomt van SB helt de boot meer naar BB. Je reageert dan door daarvoor te corrigeren (opsturen en/of schoot vieren). Misschien is je reactie wel veel later of milder over de andere boeg.

Ik volg dit topic in elk geval op de voet :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 00:08 #57455

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
He wat leuk. Ik dacht eigenlijk aan een kwestie van niet in rekening gebrachte gewichtsverdeling, maar als zelfs de FD-wedstrijdzeilers onder ons met hetzelfde verschijnsel kampen durf ik die toch wel naar beneden te schuiven in het lijstje van mogelijke oorzaken.

Een paar onderzoeksvragen/hypotheses dan:
- zou het uitmaken of je boot met stuurwiel is uitgerust ipv een helmstok?
- is er een correlatie tussen lateraliteit en de favoriete boeg?
- zet de stuurautomaat erop (schakel de mens uit) en meet dan nog eens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 00:16 #57456

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
zo als ik weet heeft bijna ieder boot een zogn. goede en slechte zeide. (kant)
zeiltechnis kan ik het niet vertellen, ben heelemaal geen wedstrijdzeiler, vaaren maar is mijn doel.
heb dit wel al veele malen gehoord. weet je het, dan, hou met de koersen rekening.
maar er zullen wel nog meer antworden komen welterusten
werner
wie sturen kan zeilt bij elke wind.
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 00:31 #57457

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Wat jullie ervaren en vertellen klopt allemaal. Het antwoord is heel simpel:

geen enkele boot is symmetrisch

Net zoals een gezichtshelft zijn er verschillen. Of je in staal, aluminium, hout of glasvezel bouwt, er is een verschil tussen de bakboord en stuurboordshelft.

Ga maar eens een spantenraam uitzetten en dan kom je er vrij snel achter.

Andere factoren, roer, kiel, mast (die niet op de hartlijn staat) het heeft er allemaal mee te maken.

Brand maar los.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 00:36 #57458

  • Sjors FD
  • Sjors FD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Stuurautomaat is een slim idee, al is het waarschijnlijk nog moeilijk te meten omdat je de automaat dan op exact dezelfde koers tov de wind moet zetten. Misschien met zo'n windvaan? Maar daar heb ik niet het minste verstand van.

Factoren zoals stroming, golven die niet loodrecht op de windrichting staan en fluctueren van windrichting bemoeilijken de meting nog meer. Toch ben ik altijd over BB sneller geweest terwijl ik al 4 verschillende masten heb gehad. Dus elke keer opnieuw het tuig er perfect symetrisch op gezet en toch weer een verschil. Ik denk echt dat ik als ik over mijn rechterschouder naar voren kijk beter reageer dan over mijn linker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 05:51 #57459

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Als je windvaan niet helemaal naar het midden wijst vaar je ongemerkt over de ene boeg wat hoger, en daardoor langzamer dan over de andere boeg.
Vaak zit de voeler van het log niet helemaal in het midden. Aan één kant is meer werveling en daardoor snelheidsverschil.
Inderdaad zoals Lannes al vertelde zijn boten, kielen, roeren, masten niet symetriche.
Golven komen ook niet altijd precies met de wind mee.
Zijn je zeilen wel symetriche?
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 06:28 #57461

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Heeft iemand een idee, waarin ik het moet gaan zoeken?

het begint met meten.
de mast heb je al gedaan.
van makkelijk naar moeilijk
- meet de snelheid met de gps en vergelijk met het log
- de plaats van de gever van het log (uit het midden?)
- staat de gever precies in de lengteas van de boot?
- de leiogen van de fok, in de lengte en de breedte gelijk SB en BB?
- de buiging (dwarssscheeps) van de mast over twee boegen gelijk?
- de roeruitslag in graden nauwkeurig, plus de kracht op het roer (unster)
- de symmetrie van het profiel van de kiel

succes!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 08:23 #57473

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
misschien ligt het wel aan het a-symmetrisch zijn van de zeilen..

De latzakken en hoekverstvigingen worden aan een kant op het doek genaait, dus is een (groot)zeil altijd a-symmetrisch.

Daarnasst heeft een boot aan een kant misschien meer aangroeit doordat aan die kant, als de boot in zijn box ligt, meer licht schijnt.

Er zijn denk ik wel duizend-en-een redenen waarom een boot harden loopt over een boeg. misschien zelfs wel dat de kiel niet helemaal recht staat, een extra huiddoorvoer aan een kant, etc, etc.

Misschien dat iemand nog een iets kan uitrekenen hierover??

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 08:36 #57476

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Wel eens gedacht aan de mogelijkheid dat het wieltje van het log over een andere boeg een andere snelheid aangeeft, doordat hij niet in het midden zit, of meten jullie het ook met de gps.

Ik heb geen verschil voorzover ik weet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 11:37 #57491

maakt het ook nog uit wat voor een schroef er onder zit bv rechs of links draaiend
gr henk
gr henk
schipper nooit docht
jeanneau flush poker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 11:52 #57492

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Wel eens gedacht aan de mogelijkheid dat het wieltje van het log over een andere boeg een andere snelheid aangeeft, doordat hij niet in het midden zit, of meten jullie het ook met de gps.

Klopt, dat is DE reden. Ik vaar al jaren (op stilstaand water) alleen maar op GPS-snelheid. Boot is verder helemaal goed uitgetrimd (mast rechtop etc.) en er is dus ook geen verschil in snelheid op de GPS waarneembaar.

Log geeft echter verschil over BB van max. ca. 0,3 knoop teveel en over SB max. ca. 0,3 knoop te weinig. Conclusie: de gever van het log buiten de hartlijn van boot leidt tot 'miswijzing'
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 11:59 #57493

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dat is zeker een factor die meespeelt.
Zelf meet ik echter alleen met GPS (log is niet helemaal betrouwbaar) en dan zie ik dus wél een verschil ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 12:12 #57494

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
het heeft niet uitsluitend met snelheid alleen te maken. Lijgierig, loefgierig, op het ene boord zelf sturend, op het andere niet - snelheid is een factor die ik even niet meereken. Hetzelfde ervaar je met cat's en tri's, alhoewel je op die schepen eventuele snelheidsverschillen duidelijker kan vaststellen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 19:48 #57534

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Het was vanmiddag niet druk op m'n werk, dus maar vrijaf genomen.
De opmerking over de plaatsing van de gever zette me aan het denken.
Nou, de gever is wel in het midden gemonteerd, echter zo'n 15 ° gedraaid.! :roll:
Ik ben er dus voor het grootste deel uit. Bij de eerste gelegenheid maar eens met GPS snelheidsmeting checken. Inmiddels is het hier in Beuningen alweer wit van de sneeuw.
Forumgenoten, bedankt voor de tips!! :D :D
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 20:08 #57537

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Hoewel ik wel de klok maar niet de klepel ken het volgende:

Door de draaing van de aarde is de windrichting op 10 m hoogte iets verdraaid ten opzichte van de windrichting aan het oppervlak. Over de ene boeg is deze draaiing gunstig omdat er ook enige twist in je zeil zit (waait bovenin wat verder uit) over de andere boeg is dit ongunstig.

Dit zal theoretisch allemaal best wwr zijn maar het zou betekenen dat alle schepen over BB sneller zouden lopen dan over SB (of andersom, ik weet niet welke kant de verdraaiing opgaat :cry: )

Misschien moeten we daar maar eens een poll over starten.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 03 feb 2009 21:45 #57550

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
In theorie heb je gelijk. BB-snellere schepen zouden dan ten zuiden van de evenaar ineens SB-sneller worden, maar dit terzijde.

Vraag me alleen af of die winddraaiing op zulke geringe hoogtes merkbaar is. Aan de ene kant is de afstand tot de grond heel gering, misschien wel te klein om een meetbaar effect te hebben, aan de andere kant is de afremming van de wind (en dus ook de draaiing) het sterkst aan het oppervlak. Het KNMI meet gestandaardiseerd op 10 meter hoogte, gegevens over grondsnelheid van de wind kan ik niet vinden.

Als het effect er zou zijn: de wind wordt hier iets afgeremd tegen de klok in waardoor je juist over BB wat minder hard zou moeten gaan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 04 feb 2009 00:40 #57563

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Viegers en ballonvaarders houden er wel rekening mee, vooral als ik nog wel eens een doodenkele keer op mijn bezemsteel kruip.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 08 feb 2009 12:27 #58067

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik ben nog even in de boekenkast gaan spitten.

Waar het om gaat is dat de schijnbare wind boven in je zeil ruimer inkomt dan onderin. Dit wordt voornamelijk veoorzaakt door de windgradient. Hetgeen zoiets betekent dat de ware wind naarmate je hoger komt een grotere snelheid heeft. Dit effect kan met een mast van 10m boven water tussen de 5 en de 10 graden schelen.

Een tweede effect is dat op het noordelijk halfrond de wind een afwijking naar rechts heeft door de draaiing van de aarde. Dit effect laat zich het sterkst voelen bij Noordelijke of Zuidelijke wind. Het gevolg van dit effect is dat als je met NO wind naar het Noorden aan de wind vaart de wind in de top van je mast ruimer invalt. Je kunt hier rekening mee houden door je zeil wat meer twist te geven.

Als je echter Met die zelfde NO wind naar het oosten stuurt dan verzorgt dit effect dat in de top van je zeil de schijnbare wind minder ruim invalt dan bij de giek. (Uiteraard wordt dit effect ook weer tegengegaan door het effect van de windgradient.

De conclusie is dat de windtwist (de mate waarin de wind verschillende richtingen tov ja zeil maakt) over de ene boeg anders is dan over de andere.

Wellicht een gedeelte van de verklaring voor het verschil in snelheid

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 27 apr 2009 21:36 #69089

  • Edward
  • Edward's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
Volgens mij is het probleem simpeler:
Je vaart 's mogens na de koffie de haven uit. Rond het middaguur leg je in de volgende haven aan en gaat even lekker lunchen....
Voila: gewichtsverschil als je over de andere boeg terug vaart!

Ik denk zelfs dat het verschil meer of minder is afhankelijk van de bemanning!! :wink:
Grt, Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 27 apr 2009 21:53 #69093

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ja, daar hebben ze het op Mirabella V ook alover .......... :P
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 27 apr 2009 22:14 #69100

  • Edward
  • Edward's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
Zie je wel: is mijn theorie nog helemaal nog niet zo gek..! 8)
Grt, Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschil in snelheid 28 apr 2009 06:38 #69110

  • WNW6
  • WNW6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 103
Volgens mij maakt het uit waar je de doos met sterke verhalen in je boot opruimt. :wink:
Laat maar waaien.
Neptun 22 KS, \"O\'NEILL\".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl