Een kleine recap voor de deelnemers (en anderen):
we varen altijd eerst (tot de lunch zeg maar) alleen op de Genua. Dat geeft goed zicht op telltales en trimstrepen. Meestal is wel 80 a 90% performance te halen. Gisteren wat minder, omdat er 7 kts wind was maar nog golven van flink wat meer stonden, lagerwal in Medemblik. Dat is lastig.
Daarna het grootzeil erbij en dan aan de wind de 100% zien te halen, en vervolgens halve wind op de buitenschoot. En dan een paar keer schakelen van half naar aan en terug. Dan eens testen hoe hoog en hoe ruim het op die buitenschoot nog goed loopt. En tenslotte de spi erop en de juiste afkruis-TWA gaan varen voor elke hoeveelheid kts aan wind die er langskomt.
Tactictool logt alles elke seconde. Hieronder een grafiek van TWA (maal 10, dus 0-1800) in blauw en op de rechter as, en Performance (maal 1000) in bruin op de linker as.
Dit stuk grafiek is met grootzeil en Genua erbij, en erboven staan genummerd de verschillende stukken die we gevaren hebben.
1 en 3 zijn aan de wind, 2, 4 en 7 zijn halve wind.
Valt meteen op dat de performance op halve wind veel constanter is. Het is makkelijker dan hoog aan de wind....
5 is kijken hoe ruim het nog goed gaat op de buitenschoot: 110 graden, ruimer gaat het naar 80%
6 is omhoog op de buitenschoot. TWA 60 gaat nog redelijk.
7 is een lang halfwinds stuk (naar Staveren), gevaren met wat minder concentratie aan de helmstok en schoten... performance maar net boven de 90 %
Bij 8 gaat de Genua op de roller en wordt de spi voorbereid, boom erop, schoten en neerhouder ingeschoren, en dan de spi erop.
Bij 9 gaan we afkruisend op TWA 140 beginnen. De wind nam langzaam wat toe van 8 naar 12 kts, dus de afkruishoek wordt steeds kleiner (bij 10), we gaan wat dieper varen (zie blauwe grafiek). De performance 'ruist' lekker tegen de 100% aan. Trimfoutjes (lijschoot te strak of los) zorgen voor wat uitschieters.
Nog even de spi-afkruishoek in detail:
terwijl de wind toeneemt van 9 naar 13 kts (groen, rechter as) passen we de afkruishoek aan van 140 naar 155 graden. Weinig, maar wel belangrijk.... Deze hoeken (Downwind Angle) komen uit de meetbrief.
De performance helpt niet bij het kiezen van zo'n hoek; als je goed vaart staat die altijd op 100%, ook bij een helemaal foute (180 TWA bijvoorbeeld) afkruiskoers. Eerst de TWA kiezen bij de TWS, dan Performance varen!